• DexX

Hur få vardagen att gå runt?

Har en dotter på snart 3 år och 11 veckors bebis. Och den lilla bebisen sover knappt hon sover kanske 2h från att vi går upp tills 6-7 kvällen och dom 2 timmarna är utspridde under dagen 5 min här 15 min där. Hon vill även inte ligga ner själv. Så får knappt nån tid med stora tjejen hinner heller inte med o städa och de jag hinner städa stökar stora tjejen ner på en kvart :P när pappa kommer hem från jobbet går så mycket tid som möjligt åt stora tjejen sen från att stora tjejen sover har vi ca 2 timmar att vila och umgås och försöka hinna med disk och städning så finns de någon i liknande sits eller någon med tips på hur man ska få de att gå runt? Haha börsele fungerar ibland men jag blir såå trött i kroppen och får alltid ont i rygg och axlar. Mobil inlägg därav kompakt text!

• Svar på tråden Hur få vardagen att gå runt?
  • anonimus

Har du testat att sätta bebisen i babysitter? Min dotter gillade att titta på storebror när han lekte. Sedan när hon var ca 4 månader använde jag bumbo-stol som också var väldigt bra. Lycka till.

• tundra

Vävd bärsjal är bästa avlastningen och inte så svårt som det verkar!
    Låter tufft.
    Hur många timmar fsk har stora?

• skogsvitter

Vävd sjal till en nyfödd? Nej men en trikåsjal!

Och ja, sjal (eller ergonomisk sele) är helt klart ett måste i din situation TS! Jag hade aldrig klarat mig utan den, många bebisar är helt enkelt så här. Man kan inte tvinga dem att ligga själva, så man får helt enkelt hitta hjälpmedel som får vardagen att funka istället!

• skogsvitter

Tillägger att eftersom du får ont så förmodar jag att selen inte är ergonomisk, babybjörn är inte alls bra att bära i men det finns ju vettiga selar. Dock anser jag personligen att en sele aldrig kan mäta sig med den sortens bekvämlighet som en sjal ger. Bebisen känns ju bara som en förlängning av dig själv, otroligt smidigt och du kan göra precis vad som helst med bebisen på magen!

• Flickan och kråkan
    skogsvitter skrev 2013-08-01 12:42:45 följande:
    Vävd sjal till en nyfödd? Nej men en trikåsjal!

Och ja, sjal (eller ergonomisk sele) är helt klart ett måste i din situation TS! Jag hade aldrig klarat mig utan den, många bebisar är helt enkelt så här. Man kan inte tvinga dem att ligga själva, så man får helt enkelt hitta hjälpmedel som får vardagen att funka istället!
    Visst kan man ha vävd långsjal till nyfödd. Är det som avlastar bäst, men trikåsjal fungerar också jättebra till nyfödd och mycket enklare att använda.
  • tundra

Jag hade som nybörjare vävd sjal direkt efter ca 1 mån (TS bebis är 11 v).

Har man ont i ryggen är det 1000gr bättre än trikå. Som att ha bebisen under skinnet (eller så gott som ;-P).

• Flickan och kråkan

TS:

Skaffa ett bra bärredskap och var ute större delen av dagen. Då kan liten hänga med och sova och du kan leka och umgås med stora. Ute brukar de flesta barn vara nöjda med ganska lite.....och så blir det inte så stökigt hemma . Ta städning etc med en nypa salt. Världen går inte under om det är lite damm i hörnen. Vi investerade i hemstäd när tvåan föddes. Bästa investeringen någonsin (och inte särskilt dyr heller). Vi har tre barn nu och jag kan spara in på det mesta utom just städningen .  

• Flickan och kråkan
    tundra skrev 2013-08-01 12:48:14 följande:
    Jag hade som nybörjare vävd sjal direkt efter ca 1 mån (TS bebis är 11 v).

Har man ont i ryggen är det 1000gr bättre än trikå. Som att ha bebisen under skinnet (eller så gott som ;-P).
    Håller med dig. Hade inte skaffat trikå till ett så stort barn, med undantag av wbs.
  • DexX

Tack för alla svar! Aah de är en babybjörn får kolla upp nått annat! Ni kan gärna länka till någon bra :) just nu går stora tjejen inte alla utan börja den 20de igen vart hemma hela sommarlovet och då blir de 15h i veckan som vi erbjuds här. Försöker vara ute mycket, men lilla tjejen uppskattar inte vagnen heller och bärselet får jag ont i ryggen av så har blivit kortare stunder och mer när pappan är hemma och kan följa med. Får så dåligt samvete att stora tjejen inte får den uppmärksamhet hon behöver, men ändå visar hon ingen svartsjuka utan är jätte snäll och leker själv och då blir jag nästan mer ledsen ! Att hon finner sig i de på nått sätt

• hannis

Bumbostolen är grym! Där kan de sitta själva och vara med på allt man gör så fort de är stadiga i nacken. Jag började använda det till min son när han var 12 veckor och oj vilken skillnad! Han kan sitta och titta när jag leker med storebror eller när jag lagar mat eller städar. Nu vid 4,5 månad har han även börjat använda den vanliga matställen och fått suga på smörgåsrån eller majskrokar. Så mycket lättare!

Bärsjal fungerar kanske för vissa men för mig har det varit omöjligt att leva som vanligt med sjalen. Alla fighter med storebror blir livsfarliga för bebisen om han sitter i sjal. Flera gånger har bebisen fått utstå smällar i huvudet då han och storebror krockat tex. Jag har i stället haft olika stationer där jag kan lägga ifrån mig bebisen i olika rum. Tex: Babygymet i köket, babysitter i vardagsrummet, bumbon följer med lite överallt, vagnen i hallen osv.

Bebisen sitter också väldigt mycket på höften och hänger med på allt vi gör. Lägger/sätter ner honom korta stunder och sen upp igen när jag har klätt på/av storebror eller torkat rumpan/gett dricka osv.

Svar på tråden Hur få vardagen att gå runt?