• Anonym (Malmö2013)

Är det fel att minska till varannan helg när bebis kommer?

Vi väntar bebis i november och det är mitt första barn, min sambos andra.
    Hans barn kommer till oss varannan vecka nu och är 12 år.

Jag känner att det skulle underlätta för mig både fysiskt och psykiskt om vi minskade ner från varannan vecka till varannan helg den första tiden med nyfödd. Typ de första 2 månaderna.

Är det fel av mig att be om en sådan sak?
    Ge mig gärna era åsikter.
    Vill absolut inte stöta ut bonus, men jag tror att jag skulle må bra av att få komma in i rutiner i lugn och ro och jag är redan stressad över hur livet som mamma kommer att bli.

Bonus kommer annars hem innan sambon om dagarna, och lägger sig vid 21.30. Vilket betyder att vi inte kommer få någon egentid varannan vecka (dvs prat, hjälp, rutiner, känslor och allt vad det innebär att bli mamma för första gången).

Ge mig jättegärna feedback på hur ni reagerar över att minska från varannan vecka till varannan helg de första två månaderna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-08-02 14:03
    Anonym (Malmö2013) skrev 2013-08-02 11:55:38 följande:
    Nu är jag, TS tillbaka.

Nu har jag haft tid att läsa igenom alla era åsikter, tips och svar.
    Vill verkligen tacka er som lämnar konstruktiv kritik och tips. Jag behöver som sagt se det från båda håll. Kan mycket väl vara så att jag just nu är uppe i konstiga gravidhormoner osv. och att jag "målar fan på väggen". Jag är absolut en person med stort kontrollbehov och har svårt att visa känslor. Det får jag jobba med men det är säkert en förklaring till att jag vill ha all "i ordning" innan bebis kommer. Jag har fått mig många tankeställare av alla inlägg.

Men som jag skrivit tidigare, det är INTE det att jag vill vara elak och utelämna bonussonen ur familjen! Jag tänker såhär: kanske är det skönt även för bonus att få sova på nätterna, få ha normala rutiner (nyfödd skapar som många skrivit oreda kring rutiner), att inte känna sig som nr 1 pga att bebis får uppmärksamhet (även om vi självklart gör allt för att bonus inte ska känna sig som nr 1!). Då kanske det är bättre att vara mer hos mamma första tiden?

2 månader kanske var att ta i från min sida inser jag nu, jag kanske bara behöver några veckor... Men jag syftade INTE på att bonus inte ska få komma alls på 2 månader så som vissa tror. Jag menade bara att minska till varannan helg. Och att bonus självklart får träffa den nyfödda så snart som möjligt. Och att telefonkontakt finns. Och om han vill komma förbi någon extra dag så är det såklart inga problem!

Några svar: Om jag skulle lämna bort vårt barn vid nästa bebis ankomst? -Tja, jag kan faktiskt inte se något fel med att de skulle kunna bo hos mor/farföräldrar en tid om vi skulle behöva det. Men detta handlar om att bli FÖRSTAGÅNGSFÖRÄLDER, vilket jag tror är en stor skillnad mot att redan varit med om upplevelsen att bli mamma.

Hur hade jag reagerat om min sambo får en ny familj och vill att jag ska ta mer ansvar för vårt barn under en tid för att de ska få komma in i rutiner som förstagångsförälder? -No problem! Jag skulle ha full förståelse för att de (nya mamman) önskar få en fungerande vardag och skulle såklart mer än gärna ha mitt barn hos mig mer under den tiden!

Till er som lämnar elaka komentarer och kallar mig och min sambo för vidriga saker: jag blir helt mållös över att man kan kalla någon jävla svin, idiot, superego, korkad mm! Jag har ingen större erfarenhet av forum, och som någon kallade det "att kasta sig in i lejongropen" är verkligen så det känns. Jag tycker att det är tråkigt att inse hur folk beter sig bakom anonyma alias.

Men som sagt till er andra, TACK!, för era tips och förslag på tankesätt. Som det känns idag så har jag fått lite mer insikt att det kanske inte blir så farligt iaf :)

• Svar på tråden Är det fel att minska till varannan helg när bebis kommer?
  • Anonym (Bonusmamma)

Hej! Vi väntar också en bebis och har minskat umgänget till varannan helg. Dels för att bonusbarnet ska börja skolan och dels för att vi ska få våran bebis. 

Är lite nojig över att folk fått dålig anknytning till bebisen pga bonusbarn, så vi kommer vara ensamma de första veckorna med bebisen. 

• Anonym (Ge dej)

Ja det låter ju ganska vidrigt att du ska stöta bort barnets syskon.

Hur tänker du om ni skulle få fler barn ska du skicka bort ditt första också då så att du får lugn och ro?

Seriöst.

• Rosa Fluff

Jag kan se hur du tänker men jag skulle reagera på ett negativt sätt. Jag anser att har man valt att bilda familj med en man som redan har barn får man stå sitt kast. Man kan inte välja bort bonusen bara för att livet skulle bli lättare. Inte rätt mot barnet. Barnet är ju även 12 år och borde va ganska självgående.

• sär skriven

JA, jag tycker det är fel.

Det här är världens bästa sidfot, och den är min.
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Ge dej) skrev 2013-08-01 14:18:04 följande:
    Hur tänker du om ni skulle få fler barn ska du skicka bort ditt första också då så att du får lugn och ro?
    Seriöst.
    Du ser inte skillnad på att bli förälder första gången och att redan vara mamma när tvåan kommer? Ja, där ser man.
  • Busflickan

Om det är något som ska ändras på så gör det i god tid innan bebisen kommer. Om ni planerar att fortsatt ha varannan vecka så ha det även när bebisen kommer (med reservation för första veckan). Jag tror att det är lätt hänt att bonus kan ha svårt att knyta an till sitt syskon annars och känna sig bortprioriterad.

• Pissenisse

Det är ju inget bra sätt att få familjen att komma i rutin genom att stöta bort en. Storebror behöver också komma in i sin roll utan att känna sig bortvald.
    Nu har du redan ett syskon till ditt barn, det valet har du gjort. Nu får du göra det bästa för dessa två barn, inte det bästa för dig.

• Anonym (nej)

Jag tycker det verkar dumt ja om nu inte din sambos första barn kräver massor av tid och hjälp för att fungera. Så kan man inte göra i en kärnfamilj när det kommer en ny bebis. Man lämnar ju inte bort sitt första barn eller har det varannan helg.Du kan landa som mamma ändå.Jag hade en fyraåring hemma när jag fick mitt andra barn och det gick bra. Visserligen är båda barnen mina men ändå :)

• Anonym (Malmö2013)

Det handlar ju inte om att stöta bort, det är bara det att det är första barnet för mig. Det är det som oroar mig.

Jag tror att det är en stor omställning för de flesta just med att bli mamma för första gången..?

Skulle vi få fler barn, då har man ju redan gått igenom det en gång. Och isf skulle självklart både bonus och gemensamma kunna vara hemma.

Anonym (Ge dej) skrev 2013-08-01 14:18:04 följande:

Seriöst.

• Lite tips

Jag förstår inte när du skriver att ni inte har någon egentid när barnet är hos er. 12-åringar brukar inte hänga med föräldrarna hela tiden utan sitter ofta på sitt eget rum. Så vad menar du egentligen? Tror inte du förstår att from nu har du aldrig någon sådan egentid. Ett barn tar mycket av föräldrarnas uppmärksamhet de första 8-10 åren eller så, sen minskar det vanligen. Ni måste väl kunna prata och visa känslor oavsett om 12-åringen är hemme eller ej? Ett så stort barn förstår ju vanligen att det inte kan vara i centrum när det finns ett nyfött barn. Annars får ni förklara det. Ett stort barn kan ju också hjälpa till med matlagning, städning kanske gå ut med vagnen etc. Så vad är det egentliga problemet? Att du vill låtsats som det andra barnet inte finns ett tag?

Svar på tråden Är det fel att minska till varannan helg när bebis kommer?