Inlägg från: Anonym (Susanna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Susanna)

Hur går en vårdnads-, umgänges- & boendeutredning till?

Ja, som rubriken lyder; hur går en sådan till?

En nära vän kommer att få genomgå en sådan pga. tvist om barnens boende och umgänge.
    Den andra föräldern har stämt min vän på enskild vårdnad och inget umgänge medan vännen vill ha vv.
    Vännen har försökt få till samarbetssamtal på FR men den andra föräldern vägrar.

Något speciellt man ska tänka på?
    Barnen hördes av soc i snabbutredningen inför den muntliga förberedelsen och då var den andra föräldern närvarande i rummet (dennes boendedagar). Är det verkligen ok?

Mycket tacksam för svar från dig som vet!

/Sus

• Svar på tråden Hur går en vårdnads-, umgänges- & boendeutredning till?
  • Anonym (Susanna)

OK, då förstår jag -  ang. varför föräldern (som vi kan kalla A här för att inte avslöja kön)  var närvarande.
    Problemet är att A är väldigt manipulativ och barnen får inte prata om eller ha kontakt med den andra föräldern (B) under A:s veckor!  :-O

Skilsmässan skedde för två år sedan och vv skulle införas men då tvärändrade sig A plötsligt och drog in advokat...
    A anser inte B vara en lämplig förälder och att barnen behöver lugn och stabilitet...
    B är i princip nykterist med välbetalt jobb och ordnade levnadsförhållanden, så det finns liksom inga godtagbara argument för A:s yrkanden...

Men vad händer under den stora utredningen?
    Kommer de träffa barnen igen?

Tack!
    /Sus

• Anonym (Susanna)

TUSEN TACK snälla du!!!
    Hoppas det gick bra för dig i din utredning.

Jag har försökt peppa B att denne knappast har något att oroa sig för, men pga. A:s beteende och lögner hittills börjar B tappa hoppet.
    Man vill ju att det ska vara som du beskriver - att barnen ska ha umgänge med bägge föräldrarna om de anses lämpliga.
    I detta fall bor bägge föräldrarna i "bra" områden, har fasta jobb, väl ordnat boende osv. så enskild vårdnad för den ene verkar ju osannolikt för en lekman i alla fall.

/Sus

• Anonym (Susanna)

Stort tack till dig, "insatt", handboken är nu utskriven! Glad

/Sus

Svar på tråden Hur går en vårdnads-, umgänges- & boendeutredning till?