• Cherry Cupcake

Tips på nyttiga snacks önskas!

Nu får det vara slut på glass-hetsätandet!

Jag vill gärna ha lite tips på vad man kan göra för nyttiga snacks till helgerna.
    Fruktsallad och grönsakstavar med dipp i all ära, men jag vill gärna ha
    lite nya recept!
    Bring it! :)

• Svar på tråden Tips på nyttiga snacks önskas!
  • Mamori

Är du sugen på sött eller salt? Sött; sötpotatis i bitar i ugnen med lite olivolja på är supergott. Gärna färska örter på. Vill man vara lite onyttig så fetaostdipp till annars turkisk yoghurt. Salt; inlagda kronärtskockshjärtan med turkisk yoghurt.

• Cherry Cupcake
    Mamori skrev 2013-08-01 17:45:05 följande:
    Är du sugen på sött eller salt? Sött; sötpotatis i bitar i ugnen med lite olivolja på är supergott. Gärna färska örter på. Vill man vara lite onyttig så fetaostdipp till annars turkisk yoghurt. Salt; inlagda kronärtskockshjärtan med turkisk yoghurt.
    det låter ju gott alltihop! men känns det inte mer som att äta mat än snacks?
  • Cherry Cupcake

det är alltså så omöjligt som det låter? :D

• Mamori
    Cherry Cupcake skrev 2013-08-01 18:08:38 följande:
    det låter ju gott alltihop! men känns det inte mer som att äta mat än snacks?
    Haha jag äter det som snacks, även fast man kan ju göra mat av det också, men man kan ju säga tapas kanske?
  • Ylle99

Russin å mandel el nötter! Solrosfrön! Blir finfint tillsammans :).

• MadHatter

Nåt som är riktigt gott om du gillar glass är att ta ett paket frusen "exotisk frukt" - säljs i papplådor om ca 250 gram - Tina det bara lite (så mixern inte går sönder) och sen mixa till glass.

Blir en riktigt "glassig" konsistens och mycket sött och gott. Ett helt paket innehåller färre än 150 kcal och det blir en rejäl tallrik glass.

• MadHatter

Tillägg - det är 225 gram i ett paket och det är 55 kcal i 100 gram. Paketet räcker till två personer med "normalsötsug".

Ett annat tips är att lägga 5 dl frukt och bär, i msk socker, skal från en lime i en form och göra en maräng på två ägg

och två msk socker. Ha i ugnen i en minut 250 grader.

Blir fyra portioner och varje portion (något beroende på vilken frukt du väljer) blir ca 90 kcal.

Svar på tråden Tips på nyttiga snacks önskas!