• LRA

Tomtgräns

Har en fråga gällande tomtgräns (på landsbygd om det har någon betydelse). Här pågår absolut ingen fejd, men vi har nya grannar som inte är här ifrån trakten och således inte vet något om "det som alltid varit".
    Bakgrund: Jag bor i en villa som varit min mormor och morfars. Gränserna här är mycket konstiga pga laga skifte, div avstyckningar, omdragningar av väg, gamla allmänningar mm. Jag har en stor trädgård och den räcker gott, men mitt hus ligger i ett av hörnen på fastigheten och källran sitter i hörnet på mitt uthus, taknocken befinner sig alltså på grannens mark. I alla tider dvs sen ägare tidigare än min mormor o morfar så har några meter av grannens tomt (sticker liksom ner som en kil i min tomt), "tillhört" mitt hus iaf. Detta då de ändå inte har någon användning för denna lilla kil som mest är ett stenhål och för att vi alltid skött det och hållt efter så att vårt uthus inte ska bli förstört osv och tidigare ägare av "kilen" har själva ansett att denna bit tillhör min fastighet, . Alla tidigare grannar, min mormor o morfar osv har pratat om att ha en förättning och rätta till gränserna så att de stämmer m verkligheten (är inte bara min tomt som är "drabbad") men det har aldrig blivit av. Men nya grannar, nya bekymmer. 

Jag har pratat m de nya ägarna och berättat hur det ligger till och även korrigerat dem i hur mycket de trodde de ägde, då de fått för sig att de ägde hörnet av en annan grannes hus bla. Ett ungt par som inte verkar förstå riktigt att grannsämjan är viktig osv. Jag föreslog att vi faktiskt en gång för alla skulle rätta till gränserna i byn och att vi som "tjänar" på det står för förrättningen. Men vi fick kalla handen. Kan man hävda gammal hävd? Eller på något vis "tvinga" till sig ett par meter precis bakom mitt uthus eller hur ska man lösa detta på fredlig väg. Vad har jag för rätt till det som i verkligheten har varit husets tomt sen, förmodligen 1880-talet. Jag vill inte ha större trädgård men jag vill gärna äga mitt hus taknock om man säger så. Tips, råd, ideer, nån som vet något???!

• Svar på tråden Tomtgräns
  • bojjen

Kontakta lantmäteriet.
    De borde kunna svara på frågan. 

• tompatiger

Nix, du kan inte hävda gammal historik.

Möjligen om hade haft ett servitut - men set gör ändå inte marken din till ägo.

Ta ett samtal med en jurist - Lantmäteriet kommer inte ge dig den hjälp du behöver.

Kanske kan du efter samtal med jurist ha en konstruktiv dialog med dina nya grannar.

Du behöver lagföra marken!

Surt! Ja! Men dock så vanligt med tvister just runt "ägandet" av mark.

• Vinterankan

Ni borde löst det medan de gamla ägarna hade huset. De äger inte mindre än de trott att de gjort, de äger hela sin tomt oavsett hur ni har sett på det grannar emellan. Det rimliga är väl att ni får köpa loss en bit av deras tomt.

• LRA
    Vinterankan skrev 2013-08-02 00:22:48 följande:
    Ni borde löst det medan de gamla ägarna hade huset. De äger inte mindre än de trott att de gjort, de äger hela sin tomt oavsett hur ni har sett på det grannar emellan. Det rimliga är väl att ni får köpa loss en bit av deras tomt.

Givetvis äger de sin tomt!!! Men de som sålde tomten hade ordnat en egen karta som visade att de ägde bitar av en annan grannes tomt, vilket de inte gör om man kollar Lantmäteriets kartor samt källrorna.  Jag pekade helt enkelt ut källrorna åt dem, således äger de mindre än vad de trodde.
    Jag har varit på förre ägaren att vi skulle fixa gränsen men som vanligt gick tiden och inga problem fanns ju :S

Vi är absolut inte ovänner jag och nya grannen. Det är det jag vill undvika då jag märker en lite tråkig attityd hos frugan i huset. Jag vill ha en tydlig tomtgräns så inga diskussioner ska uppstå MEN jag vill gärna ändra gränsen typ en meter så att jag kan stå och måla bakom mitt uthus eller sätta en häck eller dylikt och ändå kunna öppna bildörren. Lantmäteriet blir det då de öppnar växeln kl 08!!   
  • sötare
    LRA skrev 2013-08-06 07:09:53 följande:

Givetvis äger de sin tomt!!! Men de som sålde tomten hade ordnat en egen karta som visade att de ägde bitar av en annan grannes tomt, vilket de inte gör om man kollar Lantmäteriets kartor samt källrorna.  Jag pekade helt enkelt ut källrorna åt dem, således äger de mindre än vad de trodde.
    Jag har varit på förre ägaren att vi skulle fixa gränsen men som vanligt gick tiden och inga problem fanns ju :S

Vi är absolut inte ovänner jag och nya grannen. Det är det jag vill undvika då jag märker en lite tråkig attityd hos frugan i huset. Jag vill ha en tydlig tomtgräns så inga diskussioner ska uppstå MEN jag vill gärna ändra gränsen typ en meter så att jag kan stå och måla bakom mitt uthus eller sätta en häck eller dylikt och ändå kunna öppna bildörren. Lantmäteriet blir det då de öppnar växeln kl 08!!   
    jag vet inte hur det är nu för tiden men för inte så länge sedan så fungerade lantmäteriet om de nu kom ut och mätte fram gränserna på beställning att även om granen inte visste om det så tog de ändå betalt av grannen med så ta och kolla upp den biten innan i tar ut dem :)

• LRA
    sötare skrev 2013-08-06 07:16:21 följande:
    jag vet inte hur det är nu för tiden men för inte så länge sedan så fungerade lantmäteriet om de nu kom ut och mätte fram gränserna på beställning att även om granen inte visste om det så tog de ändå betalt av grannen med så ta och kolla upp den biten innan i tar ut dem :)

Jag står för kostnaden om de går m på att ändra gränsen 1,5-2 m. Detta ligger ju främst i mitt intresse. Då jag vet var 2 av 3 källror finns samt anar vart den 3:e ligger begravd så har vi ingen användning av Lantmäteriet om de inte vill ändra gränsen. Jag kommer absolut inte betala en krona för marken, rör sig om några få kvadratmeter mark som ser är mer jobb än glädje för grannen. Jag hade inte velat ha biten om det inte vore för att jag måste sköta det som är intill mitt uthus, för uthusets skull. Detta är alltså mark helt utan värde för andra än mig eg, Men ska jag lägga pengar på att göra iordning den så att den blir mer lättskött samt lite vackrare att se på då vill jag äga den.
  • Som snö

Poängen är väl att marken har värde för dig. Och att du inte äger den.
    Att då säga att du inte tänker betala en krona för den låter en smula...ogenomtänkt...

• sötare
    LRA skrev 2013-08-06 09:55:03 följande:

Jag står för kostnaden om de går m på att ändra gränsen 1,5-2 m. Detta ligger ju främst i mitt intresse. Då jag vet var 2 av 3 källror finns samt anar vart den 3:e ligger begravd så har vi ingen användning av Lantmäteriet om de inte vill ändra gränsen. Jag kommer absolut inte betala en krona för marken, rör sig om några få kvadratmeter mark som ser är mer jobb än glädje för grannen. Jag hade inte velat ha biten om det inte vore för att jag måste sköta det som är intill mitt uthus, för uthusets skull. Detta är alltså mark helt utan värde för andra än mig eg, Men ska jag lägga pengar på att göra iordning den så att den blir mer lättskött samt lite vackrare att se på då vill jag äga den.
    För några år sedan så var det ett fall upp på nyheterna (har jag för mig) som handlade om en granne som tog ut lantmäteriet  för sin egen skull. Trots det så fick den andra grannen ändå en räkning. Den som tog ut lantmäteriet hade ingen aning om att de skulle skicka en räkning till grannen med.  Så det jag menar e att se till så att granen inte får en räkning och det blir missämja pga av det.

Svar på tråden Tomtgräns