Tomtgräns
Har en fråga gällande tomtgräns (på landsbygd om det har någon betydelse). Här pågår absolut ingen fejd, men vi har nya grannar som inte är här ifrån trakten och således inte vet något om "det som alltid varit".
Bakgrund: Jag bor i en villa som varit min mormor och morfars. Gränserna här är mycket konstiga pga laga skifte, div avstyckningar, omdragningar av väg, gamla allmänningar mm. Jag har en stor trädgård och den räcker gott, men mitt hus ligger i ett av hörnen på fastigheten och källran sitter i hörnet på mitt uthus, taknocken befinner sig alltså på grannens mark. I alla tider dvs sen ägare tidigare än min mormor o morfar så har några meter av grannens tomt (sticker liksom ner som en kil i min tomt), "tillhört" mitt hus iaf. Detta då de ändå inte har någon användning för denna lilla kil som mest är ett stenhål och för att vi alltid skött det och hållt efter så att vårt uthus inte ska bli förstört osv och tidigare ägare av "kilen" har själva ansett att denna bit tillhör min fastighet, . Alla tidigare grannar, min mormor o morfar osv har pratat om att ha en förättning och rätta till gränserna så att de stämmer m verkligheten (är inte bara min tomt som är "drabbad") men det har aldrig blivit av. Men nya grannar, nya bekymmer.
Jag har pratat m de nya ägarna och berättat hur det ligger till och även korrigerat dem i hur mycket de trodde de ägde, då de fått för sig att de ägde hörnet av en annan grannes hus bla. Ett ungt par som inte verkar förstå riktigt att grannsämjan är viktig osv. Jag föreslog att vi faktiskt en gång för alla skulle rätta till gränserna i byn och att vi som "tjänar" på det står för förrättningen. Men vi fick kalla handen. Kan man hävda gammal hävd? Eller på något vis "tvinga" till sig ett par meter precis bakom mitt uthus eller hur ska man lösa detta på fredlig väg. Vad har jag för rätt till det som i verkligheten har varit husets tomt sen, förmodligen 1880-talet. Jag vill inte ha större trädgård men jag vill gärna äga mitt hus taknock om man säger så. Tips, råd, ideer, nån som vet något???!