• Mamori

Autism - tips på träning?

Hur ligger er son till i utvecklingen? Jag kan kanske ge tips, min son fick diagnos när han var fyra och har genomgått en tvåårig intensiv beteendeterapibehandling. Jag tänker främst på tal och talförståelse, samt hur samarbetsvillig han är, hur rädd/orädd han är att göra fel och den typen av saker? Vad skulle göra störst skillnad för er om han blev bättre på?

• Mamori

Han låter väldigt lik min son Vi hade också en period med skrikande, och testade lite olika grejer och inget hjälpte. Till slut ignorerade/avledde vi bara honom och då försvann det Har inte kommit tillbaka.

Känner också igen det där med att de kan om de vill (typ göra saker på uppmaning) men att de inte alltid vill. Det här är jättebra att utnyttja när de ska lära sig språk, att de upptäcker att det är lättare att tex säga nej eller be om något än att de ska behöva göra något jobbigt

Den första övningen vi fick i beteendeterapin var just en "kom"-övning. Man ställer sig några vuxna (minst två) och har lite godis eller något annat roligt som barnet gillar som belöning (gillar han glass så ta en skål glass var och ge en sked glass om belöning varje gång). Så ropar en vuxen "kom" och när barnet kommer så ger man honom en sked glass och alla hurrar och ropar glatt så att han förstår att han varit duktig. Sedan ropar den andra och när han då springer dit så upprepar grejen. Så gör man så några gånger fram och tillbaka och sedan säger man "Slut!" eller "Klart!" (man väljer ett ord) så att han förstår att övningen är slut och han kan gå och leka igen. Så säger man så efter varje övning i fortsättningen.

Ifall han inte vill komma så är det bra att ha en extra vuxen som tar tag i barnet och bär/drar iväg honom till personen som ropar. När han kommit dit så får han ändå belöning och man låtsas som att han gick dit själv. Då förstår han att det är en bra grej att göra.

Det var vår första övning i alla fall, när den gick bra så fick vi gå vidare till andra. En övning som var jättebra var "Gör så"-övningen. Då ska barnet härma någon. Tex man säger "gör så" och hoppar och då ska barnet göra likadant. Då får han belöning direkt. Man gör om det några gånger med andra saker. Man kan ha en annan person med som också gör övningen och får belöning så att barnet ser vad som händer. Det här är en jättebra övning för att öva munmotorik och språk senare när barnet har koll på den. Man kan också använda den för att barnet tex ska ta på sig skorna, gå ut och massa saker som barnet kan ha svårt med.

Poängen är att man ger belöningar varje gång i början, sedan går man mer och mer över till att bara ge sociala belöningar (hurrarop och kramar typ) och godsakbelöning lite då och då...

Det viktigaste är att barnet ska tycka att det är roligt att göra som man säger, för det gör att klimatet blir mycket bättre för att det ska lära sig saker i framtiden

Kan skriva fler övningar senare om du vill också.

Min son hade fem ord är han började träningen och hade haft bara så många i två år då. Han hade också haft tvåordsmeningar som liten men tappat allting. Efter träningen/nu så har han ca 150 ord och det är enorma framsteg! Han tycker nu nästan alltid att det är roligt att vara duktig och hjälpa till/göra som han blir tillsagd och han är jättegosig och social istället för arg och frustrerad

Ett annat bra tips är ipad och olika läroappar, de brukar uppskattas av autistiska barn. De kan lära sig ord i sin egen takt tex och lyssna på dem om och om igen så mycket som de behöver.

Med fantasi så är det som fungerat bäst för oss att leka scener som han har sett från filmer, och att låtsas att saker har en personlighet. Typ att man kan komma med lite vad som helst, kanske en penna eller en tröja eller vagnen eller vad som helst och prata med honom, typ säga hej och vilja ha en kram etc :-P Låter lite fånigt men det har fungerat jättebra på min son. Om jag inte kan övertala honom att göra något, tex ta på skorna och gå ut så kan oftast en leksak/skorna själva/gosedjur eller en väska eller vad man nu har till hands göra det Då kan man ta den i handen och säga "Kom kom...!" med lite barnsligare röst och så går det jättebra :-P

• Mamori

En viktig grej är att barnet inte ska göra fel i en övning mer än 1-2 ggr. Då ska alltid en vuxen ta barnet och styra det rätt och så ska man låtsas att barnet gjorde rätt. Så att det blir ett kroppsminne liksom

• Mamori

Ipaden är nog vårt bästa köp någonsin och det gjorde massor för att sänka hans frustrationsnivå eftersom han annars har svårt att förklara vad han vill. Ipaden lärde han sig jättefort och älskar youtube Där kan han tom söka reda på information om saker genom att titta på "liknande klipp". Ofta när man pratat om något eller han varit med om något så söker han upp det där sedan och lär sig mer Ja det fungerade till slut att ignorera skriken, han tyckte bara att det var roligt när vi sade till :-S Det är svårt men prova. När vi inte stod ut så lockade vi honom att göra något annat utan att låtsas om skriken. Ska absolut kolla upp boken, har inte läst den

• Mamori
    Jordgubben skrev 2013-08-02 09:59:22 följande:
    Ja jag måste köpa en sån! :) Vad kul att höra ! Hur gammal är din son nudå, runt 6 år? Vad sa du, fick han diagnosen när han var 4? Pratar han endast mycket ord nu eller även meningar? :) 

Han fyllde just 7, fick diagnos när han var 4, 5 men då hade vi velat ha en utredning sedan han var 2. Han pratar mest ord men sätter ibland dem efter varandra och en del uttryck, i stil med "Åh nej, den är trasig. Den är sönder." eller "Ladda. Var är den? Borta" (han kallar ipaden för "ladda") eller "Gå ut. Regn! Skor?" Han har en tendens att snappa upp engelska ord lättare än svenska så det blir en del "Oh no, det är dinosaur. Go away" också.
Svar på tråden Autism - tips på träning?