Anonym (Normal?) skrev 2013-08-12 23:40:57 följande:
Jag tror att dom flesta inklusive mej själv ärberedda att gå väldigt långt för pengar. Det handlar bara om rätt pris. Till rätt pris går dom flesta att köpa. Mörda någon för 100k, aldrig. För 20mk? Skulle faktiskt tro det.
Jag maste faktiskt säga att jag aldrig skulle kunna mörda en oskyldig människa, oavsett pris. Hade de däremot gjort nagonting fruktansvärt och kommit undan rättvisan skulle det vara en helt annan sak.
Sedan är jag medveten om att det blir lite motsägelsefullt om man tittar till ytan, indirekt är ju de flesta skyldiga till att folk dör genom att inte göra mer för att hjälpa folk i nöd. Men för mig känns det pa nagot sätt värre att da det där aktiva beslutet och avsluta nagons liv för ett pris.
Om jag inte hade behövt se det, kanske, eftersom jag kunde se det som "svinn" med tanke pa alla som dör lite varstans. Men hade jag behövt göra det själv skulle jag avsta även fran 100 miljoner, det gar bara inte och egentligen är jag väl glad över det.
Skulle jag dessutom fa veta detaljer om personen som skulle dö för de där 100 miljonerna blir det "pa riktigt" och personen far ett personligt värde, sa da skulle jag inte heller kunna göra det.
Det kan kännas naturligt för de flesta att tacka ja till en stor summa pengar även av "osjälviska" skäl, om man t.ex. mördar en person och far de där 20 miljonerna skulle man kunna rädda ett större antal människor fran svält.
Det är liknande med folk som skulle offra en fotgängare för att rädda 20 passagerare pa en buss.
Pa nagot sätt tänker jag inte pa det sättet, utan jag ser det som att nagonting händer, det är naturens gang, men jag känner inte att jag har "rätten" att ändra naturens gang med ett beslut som tar livet av en annan människa, även om 20 personer skulle räddas av detta.
Mvh.