• estflicka

Måla över tapet

Jag har  tänkt att måla över tapet  hemma i vardagsrum. Har kollat runt här på internet, hur man gör. Men nu har börjat att fundera, vilken färg ska köpa. Tapet ser ut som vanlig papperstapet. Vart ska köpa färg? Ska köpa på Rusta ( billiga pris), eller Bauhaus( dyrare).

• Svar på tråden Måla över tapet
  • Laina

Rusta duger om dom har en nyas du vill ha. :) jag köpte på k-rauta. för att den nyansen jag va ute efter fanns inte färdigblandad. så det blev en dyr färg som dom blandade åt mig i butik.

• Gullmaja

Mitt bästa tips är att absolut inte använda färg ifrån rusta eller annan billig. De färgerna täcker dåligt dvs du måste kanske måla 4-5 gånger, färgen är oftast väldigt matt. Har du otur så kan tapeten släppa när du målar eftersom limmet blir uppblött. Det kan rätta till sig när det torkar, eller så gör det inte det. Är det en struktur-tapet dvs inte helt slät så behöver du mycket färg. Är tapeten slät så blir det snyggast om du spacklar och slipar tapetskarvarna. Lycka till!!

• solros68

Jag rekommenderar oxå att inte välja en billigare färg, det blir oftast dyrare i längden. Var noga med grundarbetet, så blir slutresultatet bra.

• Griseknoen35

Köp inte färg från rusta, ÖB o liknande ställen. Det är riktigt dåliga färger och dom täcker dåligt. Gå till en riktigt färgbutik och prata med dom där. Ofta är personalen i dom butikerna kunniga och kan hjälpa dig med vad för typ utav färg och annat du kan behöva hjälp med. Se till att ta bort och spackla tapetkanterna och gör ett riktigt bra underarbete. Är riktigt fult när folk struntar i underarbetet och bara målar över.

• Aniiee

Jag hakar på här, tänkte passa på att måla över mina tapter när huset ändå ska stammbytas. 

Felet är bara att jag har strukturtapeter.... ÖVERALLT! Tillochmed på skåpluckorna i köket (gräslikt psykadelisk rosasilver-tapet från 70-talet eller så) han som bodde här innan var tapeterare och, tror jag, lätt bakom fötet. (Sagt med kärlek, ganska go gubbe =))

Någon som har ett bra förslag på vad jag ska göra? (Ursäkta om jag kapar tråden, eller är för OT)

Jag funderade på alcrofärg sen när jag gjort något åt tapeten. Vad tror ni om det?

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Mimmi85

Ingen billig färg! Du kommer få måla många gånger och det kommer inte blir lika snyggt. Såninge rusta öb eller liknande. Har precis målat om mycket hemma. Köpte bleckersfärg som är kanon! Du behöver måla 2 gånger sen är det jättefint!

• Ramborg

Håller med övriga. Just färg är dumt att snåla med eftersom det är så enormt stor skillnad att jobba med dåliga grejer. Har du billig färg måste du antagligen använda dubbelt så mycket.

42.
  • greeneyes

Håller med alla, billig färg blir inte billig i längden eftersom du måste måla så många gånger. Plus att den luktar äckligt. Har själv gjort misstaget och valt billig rusta-färg en gång och ALDRIG mer!

Börja med att kolla om tapeten sitter fast överallt, för har den börjat släppa måste du rycka bort det lösa och sedan spackla och slipa. Annars behöver du inte det.

Är du inte kinkig behöver du inte slipa mer tapetskarvarna, då är det bara att tejpa lister etc och börja måla.

Vill du ha helt slät vägg får du slipa ner alla skarvarna. Sedan spacklar du jättetunt med finspackel, låter det torka och sedan slipar du igen. Torka därefter med fuktig trasa. Sedan kan du tejpa och sedan måla.

• drejkis

Jag målade med färg från rusta igår, täckte otroligt bra och blev ett riktigt bra resultat :)

• estflicka

Har varit på Bauhaus, och frågade hjälp om att måla över tapet. Och nu bar målat med grundfärg, och imorgon ska börja måla med "Beckers" färg. Just nu ser det ganska bra ut, men viktigaste var att göra ett bra underarbete, som har gjort.

• lindaiv

Jag ska också måla om i köket...(till och börja med) Vill egentligen ha såå högglansigt som jag kan få å då gäller våtrumsfärg. Det rekommenderade dom i färghandeln och det skulle gå bra.

Men har nu tänkt om, då den färgen glans 70.... blir lite dyrare. Så jag grundar nog och sen blir det Nordqvist, Beckers, El Alcro .....

Har en gång målat med rustafärg, blev bra och behövdes bara 2ggr, men...... otroligt matt och nu flera år efter är det lite smuts Och fettfläckar. Inte fräscht ........   

tänker vara noga med underarbetet........

• AnkiC

Vi skrapade inte skarvarna. Det blev som enfärgade tapeter. Jättebra.

• nozpa

Vi har "fuskmålat" i 2 rum. Det ena med beckers. Tog 4 omgångar innan det blev bra. Kanske hade tagit 2 om vi grundat.
    Det andra rummet använde vi flugger till. Blev bra på en målning. Samma utgångspunkter i bägge. Bra att köpa färg som går att torka av om man har kladdiga barnfingrar hemma. :)
    Billig färg lossnar i kontakt med en fuktig trasa. Medans både becker och flugger sitter som den ska och man ser inga färgrester på trasan efteråt.

Svar på tråden Måla över tapet