• Anonym (Munsåret)

Panik! Munsår/Herpes!

Träffade pojkvännen i går efter att inte ha setts på en vecka. Det var en underbart mysig kväll men en hel del sex, båda oralsex och ?vanligt?? allt frid och fröjd tills jag tittar mig i spegeln efteråt. Då ser jag något som ser ut som ett munsår/herpes! Panik! Då var det bara en liten blåsaktig prick, är inte 100% på att det är ett munsår, men risken är uppenbar tyvärr?.
    Är detta ett munsår så är ju risken uppenbar att jag smittat min pojkvän när jag sög honom, och strax därefter tillbaka till mig när han kom in i mig? usch, är jätte rädd att det har smittat och jag har inte vågat säga något än?

• Svar på tråden Panik! Munsår/Herpes!
  • Anonym (kram)

om det är munsår borde det ha blossat pp på läppen redan nu.
    Hoppas att det inte är det.

• Anonym (Munsåret)

Jo, det ser värre ut, men ändå inte riktigt som ett typiskt munsår, men jag tror tyvärr att det är ett litet munsår.

• Anonym (kram)

herpes brukar ju bestå av flera små blåsor, men hag hoppas att det inte är någon fara för dig!
    kram

• skriva

blåsorna smittar väl bara när de vätskar?

ring sjukvårdsupplysningen, bättre än att spekulera...

• Anonym (:-()

Råkade själv ut för att min sambo smittade mig med könsherpes nyligen, pga hans munherpes. Inte kul kan jag säga, men nu är det ju så och det är ingen idé att hänga upp sig på hur man fick det. Bättre att ta det för vad det är och göra det bästa av situationen.

Jag förstår din oro, men OM nu din sambo har blivit smittad (vilket han inte behöver ha blivit) så kan du ju inte göra så mycket åt det iallafall. Berätta gärna din oro för honom så att han, ifall han nu skulle visa sig vara smittad, får en chans att smälta det i lugn och ro och sedan kan ni båda läsa på information om könsherpes - vilka symptomen är, hur man lever med det, osv. Det hjälpte för oss (när jag fick symptomen så läste jag på om det på nätet, för jag anade vad det var)..på så sätt slapp jag bli överraskad och chockad vid beskedet vid läkarundersökningen. För hur det än är så kan man bli ledsen och nedstämd vid beskedet, eftresom det faktiskt är obotbart och det kan vara väldigt smärtsamt (speciellt vid första utbrottet).
    Kan rekommendera harduherpes.nu - jättebra sida med bra information.

I mitt fall så började symptomen långt innan blåsorna kom; väldig värk i korsryggen ett par veckor efter smittotillfället (ung som vid stark mensvärk), som mensvärk i tjejmagen, svullna och smärtande lymfkörtlar i ljumskarna. Detta är typiska symptom då herpesen lägger sig latent i kroppen.
    Sedan kom blåsorna och allmän sjukdomstillstånd (som vid influensa - ont i leder och muskler, lite feber, allmänt matt och trött).
    Var gärna uppmärksammad på sådana symptom. Men jag hoppas att ni båda klarar er!

• Anonym

Kan påpeka att munherpes INTE enbart smittar via blåsor - man har det även i salivet (det var så jag fick det av sambon - han hade inga blåsor vid smittotillfället, bara känningar av det).
    Samma sak vid könsherpes - man måste inte ha ett aktivt skov för att smitta.

• skriva

Usch då. Fy f-n.

Min sambo har munherpes och jag har inte blivit smittad på 12 år. Men då kan man alltså inte vara säker... hu!

• Anonym

jag tror inte det är så farligt så länge det inte är ett öppet sår *har en hel broshyr om detta*... smörj in med nåt och försök inte tänka på det.

men om du är orolig så vet du ju vad du ska göra

• Anonym (Munsåret)

Sjukvårdsupplysningen kan ju också bara spekulera? Egentligen är det väll bara att vänta och hålla tummarna, skall nog ringa till STD i morgon och höra om dom har nått att säga

Skall berätta för pojkvännen när jag pratar med honom i kväll? inget att se fram emot kan jag lova, men det är ju lika illa för oss båda egentligen. Nu skall jag äta lite och sen sätta mig och leta på internet efter lite info innan jag ringer honom.

Visst finns det något men kan få vid första skovet för att hämma viruset eller är jag helt ute och cyklar? Vet att det inte går att bota?

• skriva

Nej sjukvårdsupplysningen spekulerar inte. De förmedlar fakta. Om sen just DU har blivit drabbad kan de såklart inte svara på.

• Anonym (Munsåret)

skriva
    Det var det jag menade!

• Anonym (Munsåret)

Har pratat med pojkvännen nu, han verkade ta det ganska lugnt i alla fall. Men glad var han ju knappast?.

• Anonym (:-()

Ja, så fort du/ni får känningar att något är på gång så ska ni kontakta antingen gyn, vc eller akuten så får ni hämmande medicin som kan göra skovet (utbrottet) lite mildrare. Det bör ges så fort som möjligt.

Vad bra att du har pratat med honom. Du gjorde alldeles rätt.
    Ni behöver ju inte ens få det, men ifall att.

Hoppas det går bra för er!

Svar på tråden Panik! Munsår/Herpes!