• dennis02

Hur får man "karaktär" nog att spara pengar?

Ja, ursäkta att jag startar så många trådar här på FL, men jag tycker man får så intressanta svar (oftast) så jag kan fan inte låta bli.

Jag ska lägga korten på bordet och vara ärlig. Jag är en riktig slösare. När jag får pengar så kommer jag på att jag vill ha och behöver både det ena och det andra. Därför tar pengarna slut ganska fort, och man sitter där fattig som en kyrkråtta de 2 sista veckorna innan nästa löning.

Jag har i några månaders tid nu verkligen försökt att vara sparsam och försöka se till att jag har pengar över i slutet av månaden. Men av någon underlig anledning lyckas det inte. Jag har ingen hög lön, vilket ni vid det här laget säkert förstått.

Jag undrar lite över er som lyckas lägga undan varje månad så ni har för framtida behov. Hur gör ni för att ha en sådan karaktär och disciplin? Jag antar att det är lättare om man är medelinkomst.- eller höginkomsttagare. Men ni som inte har någon lön att direkt "skryta" med, hur gör ni?

Jag ska  också erkänna att jag alltid varit sådan att jag anser att man ska leva för dagen och ta problemen när de kommer, och det kanske legat mig i fatet.

Jag skulle vilja ha tillgång till era "tanketekniker", hur ni tänker för att bibehålla motivationen att vara sparsamma.

Det är säkert ingen "konst" för er, men för en annan är det ju det...

De rika ska fan dela med sig till de fattiga!
  • Svar på tråden Hur får man "karaktär" nog att spara pengar?
  • garib

Låt banken dra av en summa varje månad och sätt in på annat konto,.Detta samtidigt när du får din inkomst.Börja i liten skala,tex 100 kr , då får du en liten buffert och blir sporrad att spara mer.Lycka till.

• garib

Dela upp pengarna i 4 kuvert,då vet du vad du kan handla för per vecka.

• Stokke

Dela upp sparandet,
    Buffert, pension, mål.
    Bufferten på sparkonto, pensionen i fonder och mål på ett ISK konto.

• stickkontakt

Nu har jag personligen inga problem med att leva sparsamt, sätta undan pengar och låta dem vara där men om jag hade haft det skulle jag göra så här:

1. Sätt dig och räkna ut vad du faktiskt behöver för att klara dig. Hur mycket behöver du för mat? Hur mycket är rimligt med fickpengar sett till inkomst/utgifter? Hur mycket blir över att spara?

2. Skaffa ett låst sparkonto som man inte bara kan plocka ut från hur som helst.

3. När du betalat månadens räkningar för du över det beloppet du bestämt dig för till sparkontot. Gör alltså detta i början på månaden istället för att sätta undan det som blir kvar.

4. Sätt upp mål. Tex "När jag nått 20 000 kr ska jag köpa XXX". Då menar jag inte att XXX måste kosta 20 000 utan jag menar att man ska ta för vana att spara ett tag först och inte bara gå och köpa saker man kommer på med en gång. 

• krompa

Jag har öppnat konto på en annan bank och för över pengar dit lite nu och då. De pengarna kommer jag inte åt via internet så de ligger ganska säkra då jag måste gå in på banken för att ta ut...

• whims82

Hej, 

När du sparar pengar måste du använda devisen "pay yourself first". Dvs, ditt sparande ska betalas först så fort du pengar. Jämför det med att missa att betala hyran, det gör man inte.

Spara 10% av din nettolön så fort du får pengar. Dessa pengar ska du inte spara för att köpa nåt speciellt. Du sparar dom för att ha finansiella tillgångar.  Självklart är du värd att ha finansiella tillgångar och t.o.m. bli rik. Dessa pengar ska jobba för dig och ge dig avkastning. Förslagsvis sparar du i en blandning av banksparande och aktiefonder. Ett samhälle där människor har ett tillgångar är ett bra samhälle för det skapar trygghet och möjliggör sunda relationer. Det är inget fult med att ha pengar. Pengar är neutrala, det är vad dom används till som avgör om de är goda eller ej.

Sen om du vill konsumera ska du spara för det också. Men du ska inte använda kreditkort eller köpa saker på avbetalning.

Jag har alltid levt efter denna devis oavsett om jag varit medelinkomsttagare eller höginkomsttagare. Skillnaden är att när jag har haft höga inkomster så har jag sparat 50% av min lön och när jag var medelinkomsttagare så 20-30% i snitt. Du måste kunna stå emot och inte göra som alla andra. När du tjänat dina första hundra tusen så tjatar polarna på att du ska köpa en dyr bil etc. Vet dina värderingar och varför du sparar.

• sportpappa

Jag försöker ha så få prylar som möjligt vilket gör att jag alltid ifrågasätter det jag vill köpa. Om jag inte kan övertyga mig själv att jag verkligen behöver en viss pryl så köper jag den inte.

Vad är det för prylar du köper när du får lön?

• gbgumman

Jag spar bäst genom att ha spar månade då vi stryper allt små shoppande. Nu sep-nov ska vi ha köpstopp för alla små saker och dessutom äta billigt. Sedan har vi varje månad så att det dras pengar direkt när lönen kommer.

• Ms H

Köp aldrig nått (förutom mat) direkt, utan bestäm dig för att du måste vänta tex fem dagar innan du handlar. Då hinner du fundera på om du verkligen ska lägga pengar på det.

• brainpick

Det är bara att lämna alla kort hemma och inte ta med kontanter ut på stan. Sedan ska man försöka undvika kompisar med osunda shoppingvanor. De kan ha en tendens att smitta av sig.

Sedan är det bra att lägga undan i ett sparande varje månad som man exempelvis köper fonder och aktier för. Då lär man sig att leva på en mindre summa, så man inte hela tiden ligger och bränner precis hela lönen. 

Svar på tråden Hur får man "karaktär" nog att spara pengar?