Hur får man "karaktär" nog att spara pengar?
Ja, ursäkta att jag startar så många trådar här på FL, men jag tycker man får så intressanta svar (oftast) så jag kan fan inte låta bli.
Jag ska lägga korten på bordet och vara ärlig. Jag är en riktig slösare. När jag får pengar så kommer jag på att jag vill ha och behöver både det ena och det andra. Därför tar pengarna slut ganska fort, och man sitter där fattig som en kyrkråtta de 2 sista veckorna innan nästa löning.
Jag har i några månaders tid nu verkligen försökt att vara sparsam och försöka se till att jag har pengar över i slutet av månaden. Men av någon underlig anledning lyckas det inte. Jag har ingen hög lön, vilket ni vid det här laget säkert förstått.
Jag undrar lite över er som lyckas lägga undan varje månad så ni har för framtida behov. Hur gör ni för att ha en sådan karaktär och disciplin? Jag antar att det är lättare om man är medelinkomst.- eller höginkomsttagare. Men ni som inte har någon lön att direkt "skryta" med, hur gör ni?
Jag ska också erkänna att jag alltid varit sådan att jag anser att man ska leva för dagen och ta problemen när de kommer, och det kanske legat mig i fatet.
Jag skulle vilja ha tillgång till era "tanketekniker", hur ni tänker för att bibehålla motivationen att vara sparsamma.
Det är säkert ingen "konst" för er, men för en annan är det ju det...