• dennis02

Hur får man "karaktär" nog att spara pengar?

Ja, ursäkta att jag startar så många trådar här på FL, men jag tycker man får så intressanta svar (oftast) så jag kan fan inte låta bli.

Jag ska lägga korten på bordet och vara ärlig. Jag är en riktig slösare. När jag får pengar så kommer jag på att jag vill ha och behöver både det ena och det andra. Därför tar pengarna slut ganska fort, och man sitter där fattig som en kyrkråtta de 2 sista veckorna innan nästa löning.

Jag har i några månaders tid nu verkligen försökt att vara sparsam och försöka se till att jag har pengar över i slutet av månaden. Men av någon underlig anledning lyckas det inte. Jag har ingen hög lön, vilket ni vid det här laget säkert förstått.

Jag undrar lite över er som lyckas lägga undan varje månad så ni har för framtida behov. Hur gör ni för att ha en sådan karaktär och disciplin? Jag antar att det är lättare om man är medelinkomst.- eller höginkomsttagare. Men ni som inte har någon lön att direkt "skryta" med, hur gör ni?

Jag ska  också erkänna att jag alltid varit sådan att jag anser att man ska leva för dagen och ta problemen när de kommer, och det kanske legat mig i fatet.

Jag skulle vilja ha tillgång till era "tanketekniker", hur ni tänker för att bibehålla motivationen att vara sparsamma.

Det är säkert ingen "konst" för er, men för en annan är det ju det...

De rika ska fan dela med sig till de fattiga!
  • Svar på tråden Hur får man "karaktär" nog att spara pengar?
  • Paulina P P
    Eisa skrev 2013-08-06 17:11:19 följande:
    Såhär: 1. Du får lön. 2. Du betalar räkningarna. 3. Du sätter undan vald summa på sparkonto. 4. Du lever på det som är kvar. Om motivationen tryter så tänk vilket helvete det vore om du skulle bli sugen på en utlandsresa och inga pengar finns. Dessutom är det en oerhört stimulerande sport att äta mat för nästan inga pengar alls.
    Håller verkligen med om det sistnämnda. Jag förstod aldrig varför mina kurskamrater levde på nudlar varje dag när jag pluggade. För samma summa kan man få väldigt bra "riktig" mat. Jag gillar tex ärtsoppa. Det kostar ju inte mycket mer än 5 kronor/ portion.
  • LadyTeague

Jag studerar så jag har 9000 att klara mig på varje månad. Jag har en budget som jag håller varje månad, dock tog det ett tag för mig att lyckas.

När jag får pengar så betalas räkningar och pengar sätts in på ett matkonto som jag delar med min man (ca 4500 kr), sedan sätts 1000 kr in på ett sparkonto. Jag har tre konton, ett sparkonto, ett mellanlandningskonto och ett kopplat till kortet. Sparkontot får bara röras i nödfall.
    Efter sparande har jag ca 3500 kvar, då köps en limpa cigaretter som ska räcka hela månaden, nu har jag 3000 kr kvar. Av dessa går 500/vecka in på kontot som är kopplat till kortet, mer får jag inte använda per vecka, alltså 2000-2500 kr/månad. Efter det har jag 500-1000 kr kvar som går till sparkontot eller till något jag behöver (som vinterskor, kläder eller liknande).

Mitt tips är veckopengen istället för månadspeng. Då vet jag att det kommer in nya pengar nästa vecka.
    Risken med att föra över alla nöjespengar på samma gång är att man gör av med allt första två veckorna och sedan börjar ta från sparkontot. Har man veckopeng och den är slut på 4-5 dagar så klarar man de sista dagarna på veckan utan pengar och sedan kommer det in nya.

Nu vet jag att detta är en budget som inte alla kan hålla, vissa har mer utgifter och hobbies som kostar, men för mig fungerar det alldeles utmärkt! 

Att dölja ett fel med en lögn är att ersätta en fläck med ett hål
  • Gasellen2

Läs med jämna mellanrum en bok om att spara och bli rikare. För mig handlar det om att bli inspirerad att gör något åt situationen och att ha ork att fortsätta kämpa. Har man kommit en god bit på vägen flyter det sedan på mer av sig själv. Förslag på böcker: Rich dad, poor dad Kulor, cash och kosing Så kan alla svenskar bli miljonärer Försök i första hand låna böckerna på biblioteket.

• poirot

Uppnåeliga mål.

Du är bara avundsjuk på min mustasch!
  • poirot

Och lura sig själv att man har mindre än man har.

Du är bara avundsjuk på min mustasch!
  • dennis02

Tack för alla era tips. Självklart går det att hitta vägar bara man vill. Men det kan vara svårt när man som jag, är en impulsmänniska som vill leva idag och inte imorgon. Jag brukar kunna snåla med de sista hundringarna för månaden, eftersom jag vet att jag måste. Men vet jag att jag har si eller så många tusen på kontot så är blir köplusten för stark.

Japp, det får bli månatlig överföring till sparkonto, samt att jag regelbundet bör läsa böcker om att spara så jag håller mig motiverad. Man borde ju rimligtvis, med samma iver känna inför att spara som inför att spendera,

De rika ska fan dela med sig till de fattiga!
  • Ekonomiblogg
    Plus  Stark köplusten det är bra att läsa böcker om att spara.
    Men du kan också investera i aktier det är jätte roligt.
    Då får du ett bra spar och ett inträse.
    Titta gärna in på min ekonomiblogg  http://erik60.blogspot.com  Glad
  • Themis

Jag vet bara att jag hade mer av det (karaktär att spara alltså) när jag var yngre... Skäms

Lär dig uppskatta idioter -de får alla andra att se bra ut! /Themis
  • Thildasmamma09

Jag är en riktig slösare! Allt jag behövde var ett mål - och det räcker för mig se till att målet är värt att kämpa för bara (y)

• nirakanna2

Fråga dig själv vad det är som lockar med slösandet. Jag är bra på att leva snålt, men måste slösa lite kontrollerat då och då Jag köper t.ex. hellre begagnade tidningar, typ magasin, för några kronor styck på secondhand än nya på Pressbyrån (innehållet är "nytt" för mig som inte läst dem) Jag lagar hellre lite lyxigare mat hemma och bjuder vänner (som sen bjuder tillbaks) än lägger samma summa på krogen på bara mig. För mig handlar det inte om att snåla, utan att få mycket valuta för de pengar jag väljer att spendera.

• LikeASparekonom

Hej, 

Det finns ett sätt och spara pengar och det är väldigt likt att gå ner i vikt, fast tvärt om.

Blir av med Kilon: Du måste göra av med mer kalorier än du får i dig.
    Ekonomi: Du måste få in mer pengar än du gör av med. 

Hur gör man då? Gör en budget! Väldigt väldigt få klarar sig utan. Kanske en månad eller två men vill du ha ett kontinuerligt sparande är det en budget som gäller.
    Som någon av föregående talare sa, läs en bok eller liknande för att hålla motivationen uppe. Jag älskar och spara, har nu mera börjat tjäna pengar på att spara pengar vilket är riktigt häftigt.

Finns en relativt nystartad blogg varav skaparen har inspirerat mig mycket till att fortsätta spara. Läs den gärna: www.sparaminapengar.se

Svar på tråden Hur får man "karaktär" nog att spara pengar?