• Anonym (Aj)

Clostridium difficile - Hjälp!! Så ont i magen!!

Har får veta att jag har Clostridium difficile i min mage. Har fått Flagyl som ska hjälpa för det.
    Men har såna hemska diarréer och så ont i magen så vet inte vad jag ska ta mig till.. :(
    Sitter på toan typ hela tiden. Känns som när man har urinvägsinfektion typ, att man är nödig men kommer bara litegrann.

Har bara hunnit ta 2 tabletter Flagyl än så tar väl lite tid till innan de verkar.
    Någon som har tips för vad man kan göra under tiden mot det onda och diarrén?

• Svar på tråden Clostridium difficile - Hjälp!! Så ont i magen!!
  • Ann Cistrus

Mot det onda kan du väl prova t.ex. paracetamol. Mot diarrén...ja du bör iaf äta något med en nyttig bakteriekultur, t.ex. ProViva eftersom antibiotika slår ut även de goda bakterierna i tarmen. 

If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • Lovisa09

Det är nog bara att härda ut. Clostridier är jobbigt, jobbar på infektionsklinik med mycket sånt. Drick så du får i dig vätska, skonkost för magen, Kokt mat, fil/proviva med bra bakteriekultur. Alvedon om du har mycket ont. Du ska inte ta något för att försöka stoppa diarréerna för bakterierna måste ut och det sker enbart med att du går på toa. Och fortsätt ta flagyl, risk annars att det kommer tillbaka om du inte fullföljer kuren. Har själv haft campylobacter, mådde skit och det var som knivar i magen, gick över efter nån vecka.

• Anonym (Aj)

Lovisa - ska försöka få i mig Proviva och vatten. Provade lite mat till frukost, men har haft så väldigt ont efter det.

Behöver man alltid behandlas om man får såna här bakterier? Tänkte på om någon i övriga familjen blir smittad? Kan det gå över av sig själv?

Det känns som att man har en taggbuske i rumpan dessutom eller att man ska skita genom en tennisboll för det känns så svullet. Kan man lindra det på något vettigt vis?

• Anonym (Aj)

Om det bara hade varit magont så man kunnat ligga och vrida sig i sängen/soffan.

Men nä...man ska sitta på toa i tid och otid och kvida för det gör så ont och så somnar benen.. :(

• Anonym (Ida)

Köp mjukt toalettpapper. Min man har en kronisk tarmsjukdom, när han hade sitt värsta skov så använde han "husvagnstoalettpappet". Det är väldigt mjukt (för att lösas upp snabbt i vattnet). Du kan smörja in de skinnflådda områdena med t ex Idominsalva, Inotyol el dyl. Så det är mina tips: mjukt toalettpapper och smörj ordentligt.

• Lovisa09

Du måste behandla med antibiotika, clostridier går inte över utan. Är bakterier till skillnad mot många andra tarmsjukdomar som vinterkräksjuka etc som beror på virus.

• Anonym (123)
    Lovisa09 skrev 2013-08-03 15:02:51 följande:
    Du måste behandla med antibiotika, clostridier går inte över utan. Är bakterier till skillnad mot många andra tarmsjukdomar som vinterkräksjuka etc som beror på virus.
    Hon äter ju flagyl!
  • Anonym (Aj)

Okej Lovisa! Tack för ditt svar! :)

Ååå..hoppas Flagylen börjar verka snart! Annars kör jag snart en stekpanna i huvudet känns det som.

Brukar det ta lång tid innan det hjälper?

• Lovisa09

Anonym (123) jo jag vet att hon äter flagyl, jag svarade på hennes fråga om man alltid behöver äta antibiotika eller om det går över av sig själv!!!

• Lovisa09

Och ha egen toa tills du är frisk och sprita och tvätta händerna efter varje toabesök och innan du hanterar mat så minskar risken att smitta. Har du inte fått nån info från läkaren som behandlar dig? Annars ring till infektionsmottagning på måndag om smärtan sitter i, så kan de hjälpa dig mer. Hoppas du blir frisk snarast!!

• Anonym (Aj)

Lovisa - vi har tyvärr bara en toalett. Men min sambo är ju frisk, man får väl bara såna här bakterier om man är nedsatt på något vis. Spritar händerna och även delar av badrummet. Men har ju varit dålig i flera veckor. Så har de blivit smittade så har de nog redan blivit det under den tiden.

Ingen av dem har diarré iaf.

Nej, har inte fått någon information om det mer än vad jag fick veta genom sjukvårdsupplysningen via telefon.

Tror min läkare ringer mig på måndag.

• Lovisa09

Ja har du varit dålig så länge så borde han ju blivit sjuk vid det här laget. Men sprita på i badrummet:)!!!! Skönt att läkaren ringer på måndag! Krya på dig!!

• The a
    Anonym (Aj) skrev 2013-08-03 14:48:27 följande:
    Lovisa - ska försöka få i mig Proviva och vatten. Provade lite mat till frukost, men har haft så väldigt ont efter det.
    Behöver man alltid behandlas om man får såna här bakterier? Tänkte på om någon i övriga familjen blir smittad? Kan det gå över av sig själv?

Det känns som att man har en taggbuske i rumpan dessutom eller att man ska skita genom en tennisboll för det känns så svullet. Kan man lindra det på något vettigt vis?

Smørj baken med Zink 40% salva. Det ær super att smørja med.
  • Lena

Det finns något att spruta in bakvägen så det lugnar ner lite. Jag använde det när jag hade tarminflammation och då blev det uthärdligt.

• tgg

Hej!
    Hur gick det för dig med magen? Fick själv veta i fredags att jag har clostridium difficile, men jag har haft problemen över 2 månader och äter nu Flagyl. Hur lång tid tog det innan det började gå mot det bättre hållet för dig?  

• Anonym (-o-o-o-)
    Lovisa09 skrev 2013-08-03 16:35:54 följande:
    Ja har du varit dålig så länge så borde han ju blivit sjuk vid det här laget. Men sprita på i badrummet:)!!!! Skönt att läkaren ringer på måndag! Krya på dig!!
    Du vet att alla har Clostridium i magen antar jag. Eftersom du arbetar på en infektionsavdelning menar jag.
  • Anonym (Mage)
    Anonym (-o-o-o-) skrev 2013-09-01 22:44:07 följande:
    Du vet att alla har Clostridium i magen antar jag. Eftersom du arbetar på en infektionsavdelning menar jag.

Alla behöver inte vara bärare men man kan vara bärare utan att uppvisa symptom. Ofta uppstår problemen vid en överkolonisation av bakterierna (tex vid antibiotika användande el nedsatt immunförsvar).
  • Anonym (-o-o-o-)
    Anonym (Mage) skrev 2013-09-01 23:41:11 följande:

Alla behöver inte vara bärare men man kan vara bärare utan att uppvisa symptom. Ofta uppstår problemen vid en överkolonisation av bakterierna (tex vid antibiotika användande el nedsatt immunförsvar).
    ...vilket betyder att den i övrigt frisk person inte behöver vara rädd för att smittas.
  • ViHi

Du kan prova med loperamid ( tror det är receptfritt ) 2 tabletter inför varje måltid, Max 8/dygn, det hjälpte mig mycket! Efter 2 dagar på flagylen kommer du att må väldigt mycket bättre :)

• Anonym (Mage)
    Anonym (-o-o-o-) skrev 2013-09-02 07:39:16 följande:
    ...vilket betyder att den i övrigt frisk person inte behöver vara rädd för att smittas.

Förutsatt att alla vet att de är friska (kan ju vara andra som anv toaletten el att man drar med sig och vidare bakterierna). Skulle alltid ta det som vana att vara extra noga med hygienen när man har risig mage. Det skadar ju inte liksom...
Svar på tråden Clostridium difficile - Hjälp!! Så ont i magen!!