• Anonym (frustrerad)

Blir aldrig tillfrågad

Har en bonus på 12 år som jag känt sen han var 2.I början funkade det fint,både mannen och dagispersonalen förstod att jag inte var ansvarig för mannens son utan jag tillfrågades alltid först om grejer som gällde bonusen.Men nu dom senaste åren har mannen mer och mer börjat bestämma saker över mitt huvud.ex förra helgen lovade han utan att tillfråga mig att bonusen skulle få följa med på en grej lördagen,sen lovade han även att jag skulle hämta upp bonusen till grejen!själv skulle min man jobba.Idag så hade jag tänkt slappa och sen åka iväg och handla.Men nä,nu hade mannen lovat att bonusen skulle få komma förbi en sväng hos oss så nu måste vi hålla oss hemma tills bonusen kommer!Själv jobbar mannen igen. När jag påpekar att jag hade gärna velat bli tillfrågad först så blir mannen sur och tycker jag kan ställa upp.Är det meningen att jag ska behöva ställa upp utan att bli tillfrågad först?
    vi är även lite osams om vad en 12-åring ska klara av och inte.Jag anser han ska klara av att åka buss till skolan själv,kunna gå hem alternativt cykla hem om han vill hem tidigare än oss från vissa saker under dagtid(när det alltså finns cykelvägar att tillgå från ex.stan)kunna vara hemma och göra sig lättare lunch om vardagar osv.Men min man håller inte riktigt medo m det utan vill följa han överallt i stort sett.Vad ska eg. en 12-åring klara av själv??
    Annars så går det bra med min bonus,tycker om han och han får vara här så mycket han vill när mannen är hemma.vi kommer även bra överens och det är inga problem mellan oss. PRoblemet är mellan mig och mannen,om vad som ska gälla när det gäller bonusen.Tips?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-08-03 14:33
    Han får självklart även komma när mannen inte är hemma,bara jag inte är upptagen med annat och blir tillfrågad först!

• Svar på tråden Blir aldrig tillfrågad
  • asta66

Den som har lovat får hålla. Slappa du med rent samvete. Vill din sambo att du ska ta hand om hans barn får han fråga först!

• FrökenKanSjälv

Du kanske skulle börja lova bort sambon på hans lediga dag. Tex att han ska skjutsa din mamma någonstans eller hjälpa en kompis att flytta. Se vad han tycker när det är han själv som blir drabbad.

När det gäller vad en 12-åring klarar så kan han självklart ta sig hem själv om det är cykelavstånd! Han ska även kunna ta bussen till skolan och hem igen, det är ju en rutinresa. Man kan följa med första gången och sedan kan barnet åka själv. Och naturligtvis ska han kunna fixa lunch själv, han har väl inte fritids när han är så stor och då är han ju hemma ensam på loven.

• Anonym (hoppsan)
    Anonym (frustrerad) skrev 2013-08-03 14:31:06 följande:
    Har en bonus på 12 år som jag känt sen han var 2.I början funkade det fint,både mannen och dagispersonalen förstod att jag inte var ansvarig för mannens son utan jag tillfrågades alltid först om grejer som gällde bonusen.Men nu dom senaste åren har mannen mer och mer börjat bestämma saker över mitt huvud.ex förra helgen lovade han utan att tillfråga mig att bonusen skulle få följa med på en grej lördagen,sen lovade han även att jag skulle hämta upp bonusen till grejen!själv skulle min man jobba.Idag så hade jag tänkt slappa och sen åka iväg och handla.Men nä,nu hade mannen lovat att bonusen skulle få komma förbi en sväng hos oss så nu måste vi hålla oss hemma tills bonusen kommer!Själv jobbar mannen igen. När jag påpekar att jag hade gärna velat bli tillfrågad först så blir mannen sur och tycker jag kan ställa upp.Är det meningen att jag ska behöva ställa upp utan att bli tillfrågad först?
    vi är även lite osams om vad en 12-åring ska klara av och inte.Jag anser han ska klara av att åka buss till skolan själv,kunna gå hem alternativt cykla hem om han vill hem tidigare än oss från vissa saker under dagtid(när det alltså finns cykelvägar att tillgå från ex.stan)kunna vara hemma och göra sig lättare lunch om vardagar osv.Men min man håller inte riktigt medo m det utan vill följa han överallt i stort sett.Vad ska eg. en 12-åring klara av själv??
    Annars så går det bra med min bonus,tycker om han och han får vara här så mycket han vill när mannen är hemma.vi kommer även bra överens och det är inga problem mellan oss. PRoblemet är mellan mig och mannen,om vad som ska gälla när det gäller bonusen.Tips?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-08-03 14:33
    Han får självklart även komma när mannen inte är hemma,bara jag inte är upptagen med annat och blir tillfrågad först!
    Men säg till din sambo att vill han göra nåt med barnet få han väl göra det när han är hemma. Hade min sambo sagt att jag skulle hämta hans barn för att göra en rolig grej och sen hade sambon åkt och jobbat, Ja då hade jag vägrat sen hade han fått lösa det och  bäst sjutton han ville. Jag är ingen lektant till hans barn särskilt inte när denne ska vara hos sin mamma.

Så nej du behöver inte ställa upp, nästa gång han lovar barnet  att han får komma och han är på jobbet så säg bara att tyvärr men den tiden är jag på fika hos en kompis, ute och går,  eller vad sjutton som.   Hade blivit skitarg
  • Fanny b

Som flera redan skrivit, sluta ställ upp när han lovar att du ska hämta bonusbarnet över ditt huvud. Förklara detta för sambon, om han blir sur då, får han bli det.  Jag tycker   också att bonussonen kan cykla hem om det är cykelavstånd och ordna med egen lunch när han själv. Dock tror jag inte man som bonusförälder kan påverka sin sambo i frågor gällande barnets uppfostran om inte ens sambo är mottaglig. Utan då kan man göra så att man istället säger till sambon: Om du vill hämta ett barn som kan cykla hem själv vid cykelavstånd eller som kan åka buss, får du göra det, men jag tänker inte göra det. Jag kommer heller inte laga speciell lunchr när 12-åringen är ensam hemma, så det får du göra i såfall.

• Anonym (solklart)

Inte en fråga om bonus eller inte, utan ren skär hyfs. Man kan inte lova bort andras tid. Synd för din man att han måste ta ledigt från jobbet, eller göra bonusbarnet besviket.

Svar på tråden Blir aldrig tillfrågad