finskaflikkan skrev 2013-08-04 13:13:35 följande:
Ingen som vill följas åt?
Har ett litet problem jag skulle vilja ta upp. Charlies ögon rinner (vilket ju e vanligt bland den rasen) jag tvättar rent med bomull och ljummet vatten en gång om dagen. Men de verkar inte hjälpa.
Finns de nå receptfria ögondroppar man kan köpa?
Jag har en perser som jag köpte i min ungdom. Om jag kommer att köpa en ny så kommer jag definitivt köpa en med mindre platt nos för att undvika problemet med ögonen, t.ex en chinchillaperser. Min katts ögon rinner inte alltid, men han är känslig för drag. Vissa perioder rinner det mer än annars. Veterinären kan spruta tårkanalerna, vilket kan hjälpa vissa, men oftast så är det ju så att deras tårkanaler är för trånga och då hjälper inte ögondroppar. Du kan även kolla så att det inte beror på att hår växer in i ögat. De kan ha små ögonfransar på insidan av ögonlocken som irriterar. Jag trimmar min katts ansikte för att hålla undan irriterande hårstrån, men jag tror inte att exotic har problem med det med tanke på deras korta päls.
Min kärlek till rasen är lite dubbel. Min katt är 10 år och har aldrig varit sjuk. Hans ögon rinner inte heller speciellt ofta till skillnad från andra perserkatter. Men rasen är fortfarande inte hälsosam, även om jag haft tur med min. Det som väger upp är att de har det mest underbara temperamentet. Det är den perfekta katten i mina ögon. Men jag vill inte stötta den extrema aveln så jag kommer tänka mig för mer nästa gång.