• finskaflikkan

Vi med Perser/Exotic

Tänkte starta en tråd för oss som har kattrasen Perser/Exotic. Katt
    Tanken är väl att vi ska kunna ge råd, stöd och bara byta erfarenheter med varann! Och lägga upp bilder på våra sötnosar.Solig

Jag köpte min allra första Exotic för 8dagar sen och är bland de bästa jag gjort!

Han heter S.Petres Cherry Chip Pie på stamtavlan men jag kallar han för Charlie.

Hoppas de finns fler därute! Solig

• Svar på tråden Vi med Perser/Exotic
  • finskaflikkan

Ingen som vill följas åt?  

Har ett litet problem jag skulle vilja ta upp. Charlies ögon rinner (vilket ju e vanligt bland den rasen) jag tvättar rent med bomull och ljummet vatten en gång om dagen. Men de verkar inte hjälpa.
    Finns de nå receptfria ögondroppar man kan köpa?  

• Harvester

För att riskera att låta lite otrevlig, köp katter som inte är missbildade.. Jag tycker så synd om trubbnosiga katter och hundar som får lida av andnings-, hud- och ögonroblem hela livet för att människan tycker det är sött (eller varför skaffar man dem?) med en platt nos :(

• Harvester

PS tyvärr finns ingen bot mot de rinnande ögonen, det beror på anatomin. Det enda du kan göra är att regelbundet torka rent så inte huden under ögonen blir inflammerad.

• Birmafröken

Grattis till nytillskottet, han är jättesöt!

Jag kan inte så mycket om perser/exotic, men jag vet ett forum där sådant folk finns: www.perser.ifokus.se. Där kan du säkert få svar om hur du ska göra med skötseln.

• U never saw me
    finskaflikkan skrev 2013-08-04 13:13:35 följande:
    Ingen som vill följas åt?  

Har ett litet problem jag skulle vilja ta upp. Charlies ögon rinner (vilket ju e vanligt bland den rasen) jag tvättar rent med bomull och ljummet vatten en gång om dagen. Men de verkar inte hjälpa.
    Finns de nå receptfria ögondroppar man kan köpa?  
    Jag har en perser som jag köpte i min ungdom. Om jag kommer att köpa en ny så kommer jag definitivt köpa en med mindre platt nos för att undvika problemet med ögonen, t.ex en chinchillaperser. Min katts ögon rinner inte alltid, men han är känslig för drag. Vissa perioder rinner det mer än annars. Veterinären kan spruta tårkanalerna, vilket kan hjälpa vissa, men oftast så är det ju så att deras tårkanaler är för trånga och då hjälper inte ögondroppar. Du kan även kolla så att det inte beror på att hår växer in i ögat. De kan ha små ögonfransar på insidan av ögonlocken som irriterar. Jag trimmar min katts ansikte för att hålla undan irriterande hårstrån, men jag tror inte att exotic har problem med det med tanke på deras korta päls.

Min kärlek till rasen är lite dubbel. Min katt är 10 år och har aldrig varit sjuk. Hans ögon rinner inte heller speciellt ofta till skillnad från andra perserkatter. Men rasen är fortfarande inte hälsosam, även om jag haft tur med min. Det som väger upp är att de har det mest underbara temperamentet. Det är den perfekta katten i mina ögon. Men jag vill inte stötta den extrema aveln så jag kommer tänka mig för mer nästa gång.
  • finskaflikkan
    Birmafröken skrev 2013-08-04 13:31:52 följande:

Grattis till nytillskottet, han är jättesöt!

Jag kan inte så mycket om perser/exotic, men jag vet ett forum där sådant folk finns: www.perser.ifokus.se. Där kan du säkert få svar om hur du ska göra med skötseln.

Ååh tack! Redan fått svar där nu!  
    Harvester skrev 2013-08-04 13:19:29 följande:
    För att riskera att låta lite otrevlig, köp katter som inte är missbildade.. Jag tycker så synd om trubbnosiga katter och hundar som får lida av andnings-, hud- och ögonroblem hela livet för att människan tycker det är sött (eller varför skaffar man dem?) med en platt nos :(
    Kräks
  • Sara05

Jättefin kille du har :) Har ser ju ut att ha lite nos också!
     Jag har en perserhane på 6 år som vi fick som omplaceringskatt för 3 år sen. Hade nog aldrig ens tänkt tanken på perser innan han kom till oss.
    Han är den absolut underbaraste katten man kan tänka sej, finns inte snällare. Han har en stoor plats i vår familj trots att vi har fler katter och just startat upp birmauppfödning med första kullen.

Skulle inte köpa en perser som har en sådan extremt kort nos som vissa har, däremot chinchillaperser är otroligt vackra och har lite längre nos så blir det fler katter av rasen perser så vet jag hurdan det skulle bli.

Vår katts ögon rinner inte speciellt mycket, han kan få som "korvar" i ögonvrån som jag torkar bort med bomullrondell + olja så smörjer det samtidigt. Han verkar tycka det är skönt att få ögonen torkade så vänj din katt med det också och gör det regelbundet.

Svar på tråden Vi med Perser/Exotic