• J M Calvert

Knivigt....

Tänk dig följande:

En rysk gangster kidnappar dig. Han sätter två kulor i följd i en tom revolver med plats för sex patroner, snurrar på cylindern, riktar den mot ditt huvud och skjuter av. Klick, du lever fortfarande. Sedan frågar han om du vill att han ska snurra på cylindern igen och skjuta av eller skjuta av igen utan att snurra på cylindern. För båda alternativen, vad är sannolikheten att du blir skjuten? 

Ja, vad säger ni? 

There is no substitute for victory.
  • Svar på tråden Knivigt....
  • J M Calvert
    eber4 skrev 2013-08-04 21:58:12 följande:
    Om det är en dansk då?
    Då hade det varit två tomma patronlägen, och fyra med patron i. Mer spännande. Men vad anser du om ursprungsfrågan?
  • oOOo  oOOo
    J M Calvert skrev 2013-08-04 21:55:50 följande:
    Den ryska gentlemannen har tryckt av en gång, då får jag det till att det är fem möjligheter kvar, varav 2 med mindre lyckat resultat för din del. Om det är ditt huvud framför revolvermynningen vill säga.

Utan att snurra på nytt vet du att det finns tre tomma patronlägen kvar, om du däremot snurrar på nytt har du faktiskt fyra tomma patronlägen till förfogande. Fyra tomma i stället för tre. Är du med? 

Lite knivigt alltså.  

Du tänker som om patronerna var helt slumpmässigt placerade, men det är de inte.
  • J M Calvert
    oOOo oOOo skrev 2013-08-04 22:37:10 följande:

Du tänker som om patronerna var helt slumpmässigt placerade, men det är de inte.
    Aaah, du har ju rätt här....
    oOOo oOOo skrev 2013-08-04 21:17:04 följande:

Du startar med 6 möjligheter, när första klickar är det bara 4 möjliga positioner (det är nämligen 2 positioner som har en patron i loppet) kvar och endast en av dem har en patron framför loppet.
    ...men, från början har du "tillgång" till fyra möjligheter att få behålla hela din hjärna intakt, i och med att det klickade på första försöket, så har du reducerat dina "tillgångar "till tre, oavsett om patronerna är placerade i följd eller inte, du har lika förbannat bara tre möjligheter att klara livhanken. Möjligt jag tänker fel här, men jag tycker det borde öka dina chanser att klara dig om du snurrar på nytt eftersom du får fyra, och inte tre, tomma lägen att hamna i. 

Hmm...ja. Fan vet! 
  • Pentagram
    J M Calvert skrev 2013-08-04 23:42:28 följande:
    Aaah, du har ju rätt här....

...men, från början har du "tillgång" till fyra möjligheter att få behålla hela din hjärna intakt, i och med att det klickade på första försöket, så har du reducerat dina "tillgångar "till tre, oavsett om patronerna är placerade i följd eller inte, du har lika förbannat bara tre möjligheter att klara livhanken. Möjligt jag tänker fel här, men jag tycker det borde öka dina chanser att klara dig om du snurrar på nytt eftersom du får fyra, och inte tre, tomma lägen att hamna i. 

Hmm...ja. Fan vet! 
    Du får fyra tomma kammare till ditt "förfogande" istället för tre...men du får också två fyllda kammare istället för en. 4/6 är sämre än 3/4.
  • J M Calvert
    Pentagram skrev 2013-08-19 22:00:55 följande:
    Du får fyra tomma kammare till ditt "förfogande" istället för tre...men du får också två fyllda kammare istället för en. 4/6 är sämre än 3/4.
    Fel Pentagram jag har fortfarande två fyllda kvar, varför skulle jag helt plötsligt ha två i stället för en?
  • Pentagram
    J M Calvert skrev 2013-08-26 16:57:27 följande:
    Fel Pentagram jag har fortfarande två fyllda kvar, varför skulle jag helt plötsligt ha två i stället för en?
    Om du inte snurrar så finns det bara en relevant fylld kammare att bekymra dig om, den andra är omöjlig att få (eftersom den är EFTER den andra fyllda). Snurrar du kan du få vilken som helst av de två fyllda.
  • mindless
    J M Calvert skrev 2013-08-26 16:57:27 följande:

Kanske blir det lättare om du föreställer dig den fysiska pistolen. Du har fyra tomma kammare som följs av två fyllda. Det är alltså bara en av de fyra tomma som följs av en kula. Om pistolen klickar är det alltså en på fyra att det är den sista tomma i raden (den enda som följs av en kula).
  • Pentagram

Faktum är, att om ryssen satt i TRE eller FYRA kulor i följd och klickar på första försöket så är det också bättre att inte snurra. Du skall bara snurra om det satts i en eller fem kulor, eller om kulorna inte satts i följd.

Svar på tråden Knivigt....