• Credda

Hjälp med tvätt! Förstör alla kläder!

Jag har otroligt dåliga skills i tvättning och är i desperat behov av hjälp! Alla kläder ser urtvättade ut efter bara en tvätt. Alla färger bleknar och en spitterny tröja ser ut som om den vore 10 år gammal.

Så här tvättar jag:
    tvättmaskin Miele GalaGrande XL W 5000
    tvättprogram: strykfri tvätt  = 30 grader, 3 sköljningar, 1200 varv i centrifugering
    alternativt mörka textilier/jeans = 30 grader, 3 sköljningar, 1200 varv i centrifugering
    tvättmedel: via Black Velvet till alla plagg (förutom vittvätt), ca ½ dl (50ml)
    Sköljmedel: inget

Torktumlar inget, hänger det mesta på galge. Använder inga fläckborttagningsmedel.

Först trodde jag att det var dålig kvalité på plaggen, men alla plagg kan inte vara dålig kvalité.

Jag behöver verkligen hjälp!!!               

• Svar på tråden Hjälp med tvätt! Förstör alla kläder!
  • k girl

Tvättar du allt i 30 grader? Äger du bara plagg som tvättas i 30 grader? Om inte har du nog förklaringen där...

• Nyfiken gul

Varför tvättar du i 30 grader?  Har du bara såna kläder?

Kläder blir inte rena i så låga gradantal, att tvätta i 30 grader är ju som att skölja upp dom i handfatet , helt enkelt bara lite uppfräschning. Men rent blir det inte.

Följ tvättråden i plaggen så får du bättre fason på kläderna - o ska alla kläder tvättas i 30 grader så skulle jag nog börja köpa sånt som tål 40-60-90 grader .  

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Nyfiken gul

och självklart anpassa tvättmedlet efter plaggen du tvättar.

Du kan ju inte köra tvättmedel för svarta plagg för vita, rosa, gula och andra färger.  Klart det blir urtvättat och dassgrått då.

Kulörtvättmedel för blandade färger och mönstrat
    Vittvättmedel för vita och ömtåliga ljusa plagg
    Black tvättmedel för svarta jeans och helsvarta textilier

tvätta också enligt anvisat tvättråd.  

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Kall katt

Jag får nog hålla med ovanstående. Tvättmedlet du använder ska användas till svarta och mörka kläder, inte till alla kläder (såvida inte alla dina kläder är svarta eller mörka). Att tvätta allt i 30 grader låter hopplöst också, och dina underkläder blir dessutom inte rena av det. Följ tvättanvisningarna inuti plaggen och köp en nytt tvättmedel.

• Annsiss

Använder kolörttvättmedel till all tvätt utom möjligtvis vita lakan i 100% bomull, man ska vara försiktig med blekmedel. Men du använder ju medel med färg istället, kvartser blir fult då.

• Credda

Jag har inte bara problemet med kulörta plagg utan även svarta/väldigt mörka. Plaggen blir väldigt snabbt gråsjabbiga. Min man t.ex. köpte ett par riktigt mörkblåa shorts i våras, de är numera ljusare och ser uttvättade ut.

Jag har använt black velvet till färgade kläder eftersom det står "... för svarta och färgade kläder...".

Jag har dessutom haft detta problem redan innan jag började använda just black velvet.

Att jag tvättar i 30 beror på nog på en reklam som gick på tv för ett tag sen "...tvättar rent i 30 grader..." kommer inte ihåg vilket tvättmedel ifs... . Jag har hela tiden tortt att lägre temperatur är mer skonsamt för kläderna, men så är det kanske inte. Hur funkar det isf?       

• Annsiss

Tvättar den mesta tvätten i 40 grader upplever att den blir ren, använder Ariel tvättmedel. Upplever inte att kläderna blir fula fort men är noga med vilka kläder jag blandar i tvätten, tex alla röda/ rosa plagg för sig, alla väldigt mörka svarta/ blå för sig, beror väl också på kvalitén på kläderna textilierna jag är noggrann då jag handlar.

• Alexi

För svarta och färgade kläder betyder antagligen såna man färgat om, hemma. Inte nya kläder köpta i tex rött eller blått.

Köp ett vanligt kulörtvättmedel och sortera ordentligt och tvätta enligt tvättrpden.

• Credda

Innehåller black velvet färg? Det står det ingeting om på innehållsförteckningen. I Vias cleaner planet plan uppfattar jag det som at de förespråkar lägre temperaturer vid tvätt... Usch jag blir inte klok på det här.... Har haft detta problem sen långt innan bleck velvet och 30 graders tvätt och tror nog mer att det är en handhavandefel/tvättmaskin/dosering. För jag har under de senaste åren gått igenom många olika tvättmedel, sköjlmedel och fläckborttagningsmedel och alla kläder har mer eller mindre tappat färg väldigt fort

Svar på tråden Hjälp med tvätt! Förstör alla kläder!