Inlägg från: honeydew |Visa alla inlägg
  • honeydew

Ammar ni ett bröst i taget?

Sitter halvt höggravid och läser på om amning. Delammade storasyskonet och fick det aldrig att funka helt ut. "Gav upp" efter 4 mån men är nu beredd att göra ett nytt försök med kommande syskon, även om det känns sådär.
    Ammade båda brösten under varje måltid, men nu förstår jag ju att den feta mjölken kommer sist och därför kanske är smartare att amma ett bröst per måltid? Gör ni så?
    Detta är helt nytt för mig, att man kan amma brösten varannan gång. Och då pratade jag ändå så många gånger med bvc ang våra amningsproblem. Jag ville mest få i henne så mycket mjölk som möjligt, ammade på båda brösten och fick komplettera med ersättning ändå. Hon var aldrig nöjd, bara skrek konstant.
    Tänker nu att det kanske hade hjälpt till viss del. Googlar ang detta, men hittar konstigt nog inte så jättemycket info. Varför är det ingen som pratar om detta? 

• Svar på tråden Ammar ni ett bröst i taget?
  • honeydew

Tack för era svar!

Försöker komma underfund med vad som gick fel med amningen av dottern, för lyckades aldrig helamma som sagt var och hon var aldrig någonsin nöjd med enbart min mjölk. Men redan på BB så fick hon tillägg. Stort barn (4,3 kg) och lågt blodsocker. Skrek som en stucken gris redan första dygnet och mjölken rann inte till förrän vid tredje dygnet. Så hon behövde tillägget då men vi lyckades aldrig sluta ge henne det. Kopp i början som senare blev flaska (när mängden ökade).

Förstår ju självklart att man lär amma ofta för att öka produktionen, men vi kom aldrig ikapp. Satt ihop med henne i timmar, dygnet runt. Våra pauser blev max 30 min långa och sen amma igen i 45min-1 h minst, på kvällarna ännu längre. Hon var aldrig någonsin nöjd när hon släppte bröstet (eller nej, det gjorde hon aldrig. Till slut jag som behövde en kort paus). Och då åkte flaskan fram.

Upplevde ni då att ni hade mycket mjölk? För det kände aldrig jag att jag hade. Eller jo, mjölk fanns men den mättade aldrig. Tänkte om jag hade ammat samma bröst en längre tid så hade det mättat bättre? Jag kanske bytte efter 15-20 min..?

Eller är jag ingen "amningsmamma"? Ibland tror jag att jag inte var skapt för att amma, och ger redan nu upp lite på förhand.

Men nytt barn, nya förutsättningar - eller?  

• honeydew

Tack för alla svar! Intressant hur det kan vara så olika ändå. När jag ammade sist, för tre år sen, så visste jag inte att man kan välja att amma ett bröst i taget. Trodde att man "ska" amma båda brösten under varje måltid. Ingen sa någonsin något annat till mig, varken bvc eller bekanta.
    Sen så är det så klart mycket som ska stämma för att man ska ha en fungerande amning. Kommer inte att slita ut mig själv denna gång med amningen men hoppas så klart att det ska fungera bättre än sist. Känner mig mer påläst denna gång men går det inte så är det ändå inte hela världen.

Hur har era första dygn varit med de nyfödda? Vår tjej var som sagt var stor och det kändes som om hon var hungrig på en gång. Gallskrek, verkligen panikskrek, så mannen åkte och köpte hörselproppar åt oss då det ringde i öronen. Tur att vi hade eget rum på BB... Men fanns bara lite råmjölk och mjölken rann inte till förrän tredje dygnet. Ammade konstant från första start, flera timmar åt gången, men hon blev inte nöjd. Inte några fysiska problem med henne, och taget såg bra ut enligt barnmorskorna. Ingen napp. Fick nån enstaka lite blåsa som snabbt försvann. Men hon var verkligen hungrig och ville ha mjölk. Fick till slut ersättning av BB-personalen för att få upp blodsockret lite, då blev hon nöjd. Annars hör man ju mest om de barn som sover sig igenom sina första dygn och är så nöjda på den lilla skvätten råmjölk som finns...

Svar på tråden Ammar ni ett bröst i taget?