Inlägg från: OLilly |Visa alla inlägg
  • OLilly

Ammar ni ett bröst i taget?

Jag ammande mitt barn med vartannat bröst varje gång. Det gick hur bra som helst. Det rann ju till i det andra bröstet när jag ammade med den ena bröstet så jag fick ju se till att ha en liten kopp som jag samlade upp det som droppade. 

Nu ville inte mitt barn gärna amma och varför vet jag inte. Tror att han var otålig och ville att mjölken skulle spruta ut ur bröstet utan att han behövde anstränga sig :)  Så det höll i en månad sedan pumpade jag tre månader. Men det var för lite mjölk så han fick vid 1 månads ålder ersättning blandad med min mjölk. 

Bröstmjölk förbränner man snabbare så därför blir barnet hungrig snabbt. Ersättning håller sig lite längre.  

Either appear as you are or be as you appear - Mevlana
  • OLilly

Nej, det funkar inte alltid att amma av flera olika anledningar. Man producerar kanske för lite mjölk, stress, sömnbrist, sjukdom, får inte till en bra amningsteknik eller vad det nu kan vara. Inte heller alla barn är likadana. En del suger ihärdigt som en igel och kanske är glupska medan andra är mer passiva och inte vill anstränga sig och en del sover 3 timman medan andra sover korta stunder varje gång. 

Själv försökte jag pumpa ut vart enda droppe mjölk i 4 månader efter att mitt barn nekade mitt bröst. Jag gjorde vad jag kunde för att få honom att ta bröstet och fick tom. hjälp på en amningsmottagning. Mitt barn sov 1,5 timme dygnet runt i  4 månader och jag satt med pumpen och pumpade febrilt medan han sov, så sömnbristen höll på att ta kål på mig. Inte fan ska jag behöva ha dåligt samvete för att jag inte fick till det eller för att jag gav upp pumpandet efter 4 månader!
    Jag såg verkligen fram emot att få amma mitt barn men det gick inte helt enkelt. Huvudsaken var att han blev mätt. Men visst stressade jag över att han inte åt så bra och för att han nekade mitt bröst. Men vad skulle jag göra? Redan på BB hade han lågt blodsocker att vi fick vara kvar några dagar extra men inte fick jag i honom mer mjölk för det. Pytteportionerna räckte tydligen, i alla fall 1,5 timme.
    Än i dag (2 år senare) går han på sparlåga och är liten i maten och jag hoppas fortfarande att det ska vända snart.

Jag är verkligen glad för alla er som producerar mycket mjölk och där amningen fungerar. Men som sagt, alla är olika och man känner sitt barn bäst och förstår ganska snabbt hur det vill ha det. Man kan ju testa sig fram genom att amma på olika vis och fungerar det så är det ju underbart. Det finns ju inget som slår modersmjölk. Men fungerar det inte som man tänkt sig så ska man inte sörja för det för syftet är ju trots allt att mätta barnet och många, många barn har blivit mättade på enbart ersättning och de har ju vuxit upp till friska individer.

Tiden går ju också så snabbt och man missar många mysiga stunder med bebisen när man fokuserar på en amning som kanske inte fungerar.  

Either appear as you are or be as you appear - Mevlana
Svar på tråden Ammar ni ett bröst i taget?