Inlägg från: Flickan och kråkan |Visa alla inlägg
  • Flickan och kråkan

Ammar ni ett bröst i taget?

Det går inte att säga generellt hur man ska göra. Jag har ammat två barn länge och ammar trean nu. Beroende på barnens behov har jag ibland ammat ett bröst/amningstillfälle, ibland båda och periodvis har jag blockammat. Det bästa är att låta barnet amma färdigt ett bröst först. Sedan erbjuder man andra bröstet. Vill man ha igång produktionen snabbt och producera så mycket som möjligt så handlar det helt enkelt om att amma ofta. Nyfödingar behöver man ofta väcka och även hålla vakna under amning. Viktigt att få hjälp med barnets tag också om man är osäker. Tar bebis dåligt tag så blir amningen ineffektiv.

• Flickan och kråkan
    Killerhillary skrev 2013-08-05 19:44:40 följande:
    Men oj vad argt det blev. 

Kan det ändå inte tänkas vara så att mätta barn oftare sover bättre än ett barn som är hungrigt? Även om det såklart finns barn som är tokmätta och har rekordviktuppgång men ändå vaknar varje halvtimme?

Rådet att slappna av och njuta var bra tycker jag. Går det så går det, men slå inte på dig själv. Tiden efter bebisen är nog berg-och-dal-baneaktig på grund av alla hormoner som far runt.  

Även andra bra råd i tråden. Alltid skönt att läsa att det finns så många olika sätt som fungerar.

Kram till TS och oj vad härligt att snart få en liten!
    När det gäller helammade barn tror jag faktiskt inte att det stämmer. Jag har haft överproduktion med alla barnen och de har gått upp 300-500g/veckan första månaderna och de har ändå sovit som krattor . Trean (1,5 månader) som är den som sover klart bäst, vaknar oftast bara 2-3 gånger under nätterna för amning, är den som ökar i vikt långsammast (300-350g/veckan). Spädbarns uppvak handlar rätt lite om hunger eller törst. De är biologiskt skapade för att ha mycket uppvak och sova lätt med korta sömncykler med täta perioder av ytlig sömn - överlevnadsgrej. Detta kan ibland "rubbas" av ersättning som ger en annan typ av mättnad som kan få barn att sova tyngre. Säger därmed inte att det är fel att ger ersättning utan att mycket amningsuppvak på nätterna inte handlar om att man har för lite bröstmjölk. Skönt som vuxen med ett annat sömnmönster att de vaknar mindre men för den skull inte nöjdare eller mättare barn.
  • Flickan och kråkan
    honeydew skrev 2013-08-05 20:39:18 följande:
    Hur har era första dygn varit med de nyfödda? Vår tjej var som sagt var stor och det kändes som om hon var hungrig på en gång. Gallskrek, verkligen panikskrek, så mannen åkte och köpte hörselproppar åt oss då det ringde i öronen. Tur att vi hade eget rum på BB... Men fanns bara lite råmjölk och mjölken rann inte till förrän tredje dygnet. Ammade konstant från första start, flera timmar åt gången, men hon blev inte nöjd. Inte några fysiska problem med henne, och taget såg bra ut enligt barnmorskorna. Ingen napp. Fick nån enstaka lite blåsa som snabbt försvann. Men hon var verkligen hungrig och ville ha mjölk. Fick till slut ersättning av BB-personalen för att få upp blodsockret lite, då blev hon nöjd. Annars hör man ju mest om de barn som sover sig igenom sina första dygn och är så nöjda på den lilla skvätten råmjölk som finns...
    Jag har har haft ganska små barn - de första två föddes i v.37+ (normalstora/stora för sin ålder) och min tredje var på gränsen till tillväxthämmad även om han gick till BF+1. Första var en tröttis med gulsot som hade sovit sig till döds om han fått välja. Jättejobbiga första två veckor med ständig väckning, amning, koppmatning, pumpning. Andra var en en pigg matglad en. Tokammade första dygnen. Min trea var ju så liten för sin ålder så jag var väldigt mån om att få igång mjölken snabbt och att han inte skulle gå ner i vikt för mycket. Ammade så mycket jag bara kunde. Handpumpade också råmjölk och gav på sked. Mjölken rann till efter två dygn och det är rätt snabbt. Det vanliga är ju att mjölken rinner till dygn 3-4. Det är ju både barn som min trea som är små och stora barn som kan behöva tillägg, men man kan ju snabba på mjölktillrinningen genom att t.ex. pumpa samtidigt som man ammar, och så så klart amma så mycket man bara kan. Ammande bebisar är ju effektivast för att driva ut mjölk. Nyfödingar ska inte sova sig igenom sina första dygn - tvärtom, de ska amma mycket. Många som får problem just för att de har trötta barn som ammar för lite första dygnet.
Svar på tråden Ammar ni ett bröst i taget?