Killerhillary skrev 2013-08-05 19:44:40 följande:
Men oj vad argt det blev.
Kan det ändå inte tänkas vara så att mätta barn oftare sover bättre än ett barn som är hungrigt? Även om det såklart finns barn som är tokmätta och har rekordviktuppgång men ändå vaknar varje halvtimme?
Rådet att slappna av och njuta var bra tycker jag. Går det så går det, men slå inte på dig själv. Tiden efter bebisen är nog berg-och-dal-baneaktig på grund av alla hormoner som far runt.
Även andra bra råd i tråden. Alltid skönt att läsa att det finns så många olika sätt som fungerar.
Kram till TS och oj vad härligt att snart få en liten!
När det gäller helammade barn tror jag faktiskt inte att det stämmer. Jag har haft överproduktion med alla barnen och de har gått upp 300-500g/veckan första månaderna och de har ändå sovit som krattor

. Trean (1,5 månader) som är den som sover klart bäst, vaknar oftast bara 2-3 gånger under nätterna för amning, är den som ökar i vikt långsammast (300-350g/veckan). Spädbarns uppvak handlar rätt lite om hunger eller törst. De är biologiskt skapade för att ha mycket uppvak och sova lätt med korta sömncykler med täta perioder av ytlig sömn - överlevnadsgrej. Detta kan ibland "rubbas" av ersättning som ger en annan typ av mättnad som kan få barn att sova tyngre. Säger därmed inte att det är fel att ger ersättning utan att mycket amningsuppvak på nätterna inte handlar om att man har för lite bröstmjölk. Skönt som vuxen med ett annat sömnmönster att de vaknar mindre men för den skull inte nöjdare eller mättare barn.