Inlägg från: malzac |Visa alla inlägg
  • malzac

Ammar ni ett bröst i taget?

Jag ammade länge bara ett bröst åt gången, men det var för att min dotter var nöjd med det. Som Flickan och kråkan sa, det bästa är att vänta tills barnet är nöjt med ena bröstet och sen erbjuda det andra. Min dotter tog då oftast inte det andra om det inte var så att hon var törstig så att hon bara var ute efter den tunnare mjölken.

• malzac

Jag är trött på de som kallar det för amningsfascism! Även om alla nu "vet" att bröstmjölk är bäst för bebisen så behöver hela samhällets uppfattning fortfarande förändras. Det är inte tillräckligt normalt att amma ännu, efter den skada som ersättningshetsen gjort sedan fyrtiotalet. Det märks bland annat genom att så många nya mammor har inställningen att "går det så går det, annars finns ju ersättningen".

Visst, på sätt och vis är det bra att inte sätta för hög press på sig själv, och man ska absolut inte känna sig som en dålig mamma om det faktiskt inte funkar - tvärtom är man en bra mamma om man märker att det inte funkar och sedan gör det som är bäst för barnet. Men numera är det så många som redan innan de provat har så dåligt förtroende för sin kropp att de antar att det inte kommer att funka. Det är den grundinställningen som behöver fixas. Nya mammor behöver få självförtroende och för det så krävs det gott om support (inte bara säga att bröstmjölk är bäst utan också se till att alla BVC-sköterskor etc är ordentligt utbildade inom amningssupport) och det krävs också att amningen syns överallt.

Amningsinfon som finns därute är inte till för att få dem det inte funkat för att känna sig som dåliga mammor. Den är till för alla de som väntar barn och för att heja på de som det går bra för. För även om det inte borde vara så så behöver de hejas på så att amningen kan bli en självklarhet och inte ett mål som verkar ouppnåeligt.

Svar på tråden Ammar ni ett bröst i taget?