Inlägg från: mammalovis |Visa alla inlägg
  • mammalovis

Ammar ni ett bröst i taget?

Det går ju aldrig veta hur det blir och olika barn äter olika.

Första barnet vägde bara 2890 när hon föddes och åt ofta både dag som natt och gick upp långsamt. Storasyster har ungefär samma proportioner längd kontra vikt nu, men vägde ett kilo mer från start. Hon har kunnat sova längre stunder på nätterna, vilket knappt existerade med storasyster.

För min del varierar det om hon äter på ett eller båda. I perioder av tillväxt har hon ätit först på ena och sedan på andra i och med att hon inte varit nöjd. I början lät jag henne mer äta 2 gånger på samma bröst just för den feta mjölkens skull. Nu märker jag ju att bröstet är mjukt (ihoptryckbart) när hon ätit "tomt" och då vägrar hon ju ta det igen. Vill hon fortfarande ha mer så måste jag ju erbjuda det andra. I det stora hela blir det ju vartannat bröst per måltid.   

Det jag tyckt mig läsa mig till genom folks berättelser är att barn som ligger jämt vid tutten och som måste få tillägg är att antingen har mammorna inte tillräckligt med mjölk eller också suger inte barnet tillräckligt effektivt. Min lilla har ett sug som heter duga för då hon tar nappen kan hon få märken av nappen i huden för hon drar in den så hårt. Likaså känns det om man ger henne ett finger i munnen när hon är hungrig.

Lycka till!   

Svar på tråden Ammar ni ett bröst i taget?