honeydew skrev 2013-08-04 16:26:28 följande:
Tack för era svar!
Försöker komma underfund med vad som gick fel med amningen av dottern, för lyckades aldrig helamma som sagt var och hon var aldrig någonsin nöjd med enbart min mjölk. Men redan på BB så fick hon tillägg. Stort barn (4,3 kg) och lågt blodsocker. Skrek som en stucken gris redan första dygnet och mjölken rann inte till förrän vid tredje dygnet. Så hon behövde tillägget då men vi lyckades aldrig sluta ge henne det. Kopp i början som senare blev flaska (när mängden ökade).
Förstår ju självklart att man lär amma ofta för att öka produktionen, men vi kom aldrig ikapp. Satt ihop med henne i timmar, dygnet runt. Våra pauser blev max 30 min långa och sen amma igen i 45min-1 h minst, på kvällarna ännu längre. Hon var aldrig någonsin nöjd när hon släppte bröstet (eller nej, det gjorde hon aldrig. Till slut jag som behövde en kort paus). Och då åkte flaskan fram.
Upplevde ni då att ni hade mycket mjölk? För det kände aldrig jag att jag hade. Eller jo, mjölk fanns men den mättade aldrig. Tänkte om jag hade ammat samma bröst en längre tid så hade det mättat bättre? Jag kanske bytte efter 15-20 min..?
Eller är jag ingen "amningsmamma"? Ibland tror jag att jag inte var skapt för att amma, och ger redan nu upp lite på förhand.
Men nytt barn, nya förutsättningar - eller?
min dotter vägde 4kg och hade lågt blodsocker hon med, ja blev akutsnittad och var dålig, men pumpade igång mjölken till dag 3 ungefär, innan fick hon snutta och dag 2 gav dom henne lite ersättning med kopp, för hon va så slö och trött så hon inte fick i sig mkt råmjölk.. sen när ja pumpa gav vi de i kopp.. jag kämpade på för jag hatade ersättningen, så när vi kom hem 5dagar efter snittet så helammade jag henne.. på minsta tecken ammade ja, hon hann aldrig börja skrika, utan man måste läsa dom, när dom börjar vrida huvudet och söka, smacka eller ta handen så är de dags att slänga fram tutten.. ja vaknade på natten av att hon vred på sig och smackade.. så inte en natt skrek hon.. vilket sambon som jobbar skift uppskattade..
sägs att fet mat ger fet mjölk, pizza ska vara bra, äten lite lättöl säger vissa, men ja gillar inte öl, köpte dock amningste..