Du måste logga in för att svara i en tråd.

• mivarsson

Olaga intrång

Om någon/några tar sig in i ens trädgård utan att ha tillåtelse, kan man anmäla det för olaga intrång? Vad kan straffet bli? 

• Svar på tråden Olaga intrång
  • Angdev

Gjorde dom något särskilt där som gör att det finns anledning till anmälan?

• riboflavin

Olaga intrång kan det knappas bli frågan om, däremot kan det utgöra hemfridsbrott beroende på avstånd till bostadshus, syfte, markbeskaffenhet, förekomst av eventuella staket o.s.v.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • mivarsson
    riboflavin skrev 2013-08-04 17:54:48 följande:
    Olaga intrång kan det knappas bli frågan om, däremot kan det utgöra hemfridsbrott beroende på avstånd till bostadshus, syfte, markbeskaffenhet, förekomst av eventuella staket o.s.v.
    Vi har ett två meter högt staket runt hela tomten. 
  • mivarsson
    riboflavin skrev 2013-08-04 17:54:48 följande:
    Trädgården är väldigt nära bostadshuset och en av personerna ska även ha sprungit igenom altanen för att ta sig ut. Vår altandörr är alltid låst när vi inte är hemma. 
  • mivarsson
    jaghopparhögt skrev 2013-08-04 18:01:15 följande:
    Hur kom de in? Hur länge stannade dom?
    Jag var ej hemma men vi antar att det klättrat över staketet för det är enda vägen in om man inte har nyckel till altanen, vilket de inte hade. De sprang därifrån (över staketet igen och genom altanen) när de blev påkomna av en granne. 
  • riboflavin
    mivarsson skrev 2013-08-04 17:56:56 följande:
    Vi har ett två meter högt staket runt hela tomten. 
    Du kan så klart göra en anmälan, huruvida det ledet någon vart är svårt att svara på utan all information. Just hemfridsbrott där någon enbart beträtt ens tomt är svåra att avgöra, dels eftersom att "tomt"-begreppet är lite luddigt.
    Men om någon tagit sig in på er staketomgärdade tomt utan att ge sig till känna, genom att exempelvis gå rakt fram och knacka på er dörr, så har ni nog fog för en anmälan.

Den stora frågan är ju vad personen gjorde där som, så att säga, störde er hemfrid? 
  • mivarsson

Alltså vi har en dörr till altanen (förutom den från huset) som man kan låsa med nyckel. 

• riboflavin
    mivarsson skrev 2013-08-04 18:02:48 följande:
    Jag var ej hemma men vi antar att det klättrat över staketet för det är enda vägen in om man inte har nyckel till altanen, vilket de inte hade. De sprang därifrån (över staketet igen och genom altanen) när de blev påkomna av en granne. 
    Solklart hemfridsbrott i mina ögon, men det är nog inte direkt ett prioriterat brott dessvärre. Hade jag varit ni så hade jag ökat säkerheten hemmavid, det låter som om det planeras inbrott.
  • mivarsson
    riboflavin skrev 2013-08-04 18:07:19 följande:
    Solklart hemfridsbrott i mina ögon, men det är nog inte direkt ett prioriterat brott dessvärre. Hade jag varit ni så hade jag ökat säkerheten hemmavid, det låter som om det planeras inbrott.
    Det ska vi göra, tack för alla tips!
Svar på tråden Olaga intrång