Inlägg från: Anonym (Ärvt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ärvt)

Arvslöst halvsyskon

Jag har ärvt på detta sätt och jag ärvde laglotten= 50 procent direkt på en gång. Ditt halvsyskon ska ha pengarna direkt medan du får vänta på att din mor dör. Sedan fick jag 50 procent till när styvförälder dog men var nog enligt testamente inte lag på det. Finns ingen möjlighet skänka bort eller dribbla bort laglotten utan att den som ska ärva skriver på och godkänner det.

• Anonym (Ärvt)

Föräldraskap = arv till alla barn om de inte har adopterats bort. Gilla läget för så är det. Laglott har man alltid rätt till.

• Anonym (Ärvt)

Han har bevisligen ägt något under sin livstid...rätt lätt bevisa. När fastighet har skrivits över i min familj har då den som haft arvsrätt först behövt godkänna detta. Kan inte bara skriva över det utan godkännande misstänker jag just därför. Jag har själv skrivit på papper om att jag avsäger mig arvsrätt en annan gång när jag inte har velat ha fastighet. 

Desutom har jag för mig att man inte kan skänka bort hur mycket som helst per år utan att mottagaren ska skaffa för det(?).  
    Kontakta en jurist och kolla upp reglerna som gäller här och nu.

• Anonym (Ärvt)

SKATTA för det skulle det stå

Svar på tråden Arvslöst halvsyskon