• Anonym (k)

Arvslöst halvsyskon

Anonym (Undrande) skrev 2013-08-10 15:50:32 följande:
    Synd att alla säger emot varandra.
    Din mamma får sin hälft av gemensamma tillgångarna om han dör. Han kan testamentera bort hälften av sina tillgångar till vem han vill, men laglotten kan ingen ta ifrån ditt syskon.
  • Anonym (k)
    Anonym (Undrande) skrev 2013-08-10 21:43:28 följande:
    Min fråga är vad som händer om han ger bort egendom till min mor medan han lever.
    Han har ändå giftorätt i det. Vad händer om hans fru dör innan honom? Ska han förlora sitt hem då?
  • Anonym (k)
    Anonym (Undrande) skrev 2013-08-11 00:38:21 följande:
    Hur långt han är beredd att gå... Ja, vi har diskuterat att han ska sälja sitt hus och att han ska flytta hem till mig istället. Problemet blir då om pappa spenderar pengarna som blir kvar från att sälja sitt hus - på mitt hus. I så fall kanske tingsrätten skulle anse att det är förskott på arv???

Det är så mycket frågor på hur vi ska lösa det här.
    Varför skulle din pappa lämna sin fru och sälja sitt hem för att investera pengarna i ditt hus, enbart för att försöka göra sitt ena barn arvslös?
  • Anonym (k)
    Anonym (Undrande) skrev 2013-08-11 12:56:05 följande:
    Det måste vara skönt att ha en så god familjerelation själv, att man inte ens kan fantisera ihop olika scenarier som krävs för att man ska säga upp bekantskapen med sina familjemedlemmar.

Jag vill påpeka att jag redan i starten skrev  "(av skäl jag inte tänker räkna upp här)"
    Ja men det handlade väl om din bror. Inte din pappas fru. Varför vill han göra både henne och din bror arvslösa? Enklast måste väl vara att han skiljer sig från henne, och sen lever upp sina tillgångar så det inte finns något kvar att ärva?
  • Anonym (k)
    Anonym (Undrande) skrev 2013-08-11 17:23:01 följande:
    Det är inte enklast eftersom han vill att jag ska få pengarna.
    Bara du? Inte hans fru heller?

Han kan inte välja att ge allt till dig, men om han gör sig av med frun och sen testamenterar allt, utom brorsans laglott, till dig så får du mesta möjliga.
Svar på tråden Arvslöst halvsyskon