• MammaIna88

sjuksköterskor se HIT!

Har nu vid 24 års ålder kommit på vad jag vill bli när jag blir stor ;)
    nämligen sjuksköterska och har senaste året gått Komvux för att komplettera ämnen och bli behörig till sjuksköterskeprogrammet
    . Har sett att snitten är höga för att komma in på utb.
    med det nya betygssystemet mestadels C som motsvarar VG 2 ST B samt 4 ST A och 4 ST D och E. Har ett par ämnen till dock. Antar att mina betyg är rätt medelmåttiga och jag är rädd att ej komma in på utb då jag verkligen nu har kämpat för detta. Så ni som har gått utb hade ni lätt för att komma in? Kan jag ens komma in med mina betyg? Vet inte hur jag vill göra med högskoleprovet för jag är rädd att få dåligt resultat där :-/ fick ni söka på många högskolor eller flera gånger innan ni kom in? Vad hade ni för betyg? Snitt?

• Svar på tråden sjuksköterskor se HIT!
  • Namine

Oj många frågor på en och samma gång.
    Nu är jag väldigt dålig på det nya systemet då jag sökte in innan det hade ändrats. det är ca 4 år sedan nu. Men jag har om vi kollar betyg.
    5 G
    16 VG
    10 MVG

då hade jag ett snittan på 16 ca. Då hade ju inte det här med meritpoäng kommit så hade det varit efter det så hade det väl legat på 18.5 eller något sådant.

Men jag kom in på första antagningen, MEN jag kom in på högskoleprovet i första hand. Hade kommit in på betygen också men inte på första antagningen utan på andra då.
    Så jag skulle rekommendera dig att göra det.
    Och hur det kommer gå kan ju ingen veta men jag kan säga så här. Min man som har gått natur, haft typ alla mvg och har utbildat sig till forskare fick 0.1 och jag som inte är fullt lika smart fick 0.8. Så det kan gå hur som helst. och det behövs inte så mycket för att få så det räcker till sjuksköterskeutbildningen.
    Jag ska ta det igen nu i höst och hoppas på att man får lite högre så man kommer in på en vidareutbildning.

Men tvivla inte på dig själv och du har ju verkligen inget att förlora på att ta högskoleprovet. bara positivt att söka in i en kvot till.

• aj 378

Jag har inte kommit in än, har medelbetyg ligger på 14,9. Ska läsa upp mina betyg nu..

• Sweet life

Kom in på högskoleprovet. Mina betyg är helt värdelösa. Hade G i snitt, eller vad blir det omräknat i siffror 11, någonting.

Kom in i Uppsala och på Sophiahemmet med mina 1,1 på provet. 

• MammaIna88

Vilka ämnen ska man läsa för att få meritpoäng? Är det snäppet över att jag måste läsa matte c för förkunskperna kräver B? Med gamla systemet fick jag lättare Mvh men nu är det svårare och det man gjorde förr och fick Mvh ger en typ B eller C nu alltså vg eller vg+ och många har upplevt det :( är det lättare att komma in i mindre städerna att det räcker med snitt på säg 15?

• Eckis

Gör högskoleprovet som sagt, får du dåligt resultat så är det ju inget som "drar ner" dig men får du bra resultat så är det en hjälp. Sen så är det stor skillnad på intagningspoäng på olika högskolor/universitet. Populärare högskolor/universitet har högre intagningspoäng eftsom de har fler sökande och vice versa. Jag kom in på högskoleprovet, hade 1.4 och kom in i Uppsala 2009, hade inte kommit in på vanliga betyget.

• aj 378

MammaIna88: ja du får 0,5 meritpoäng för matte C, ska läsa det till våren ja sen kan du få sammanlagt 2,0 meritpoäng till på engelska, språk eller områdeskurser

• Sweet life

vhs.se kan du söka fram antagningspoängen via deras statistiksök. Då får du fram lägsta antagningspoäng på både högskoleprov och betyg.

• Eisa

Jag skolkade hela gymnasiet. Fick 11 i snittbetyg. Kom in på SSK-utbildning tack vare högskoleprovet.

• alfrida

Jag sökte in vt 2010 och kom in innan betygssystemet ändrades. Om jag sökt idag hade jag inte kommit in. Jag hade 16,7 tror jag. Inte gjort högskoleprovet. Kom in på mitt andrahandsval först, men i andra urvalet kom jag in på mitt förstaval.

Jag har ingen aning om hur det nya betygssystemet fungerar men råder till högskoleprov som flera andra här. Och deppa inte ihop - allt är möjligt. Kanske får du flytta för att plugga några år, men vad är tre år av ett helt liv?

Lycka till.    

• Sweet life

Haha, jag har sökt 6 gånger till KI:s distansprogram och i år kom jag in!!!

Svar på tråden sjuksköterskor se HIT!