• labermo93

Magkatarr - träning?

Fick diagnosen magkatarr detta året i Februari - Mars och jag försöker gå ner i vikt så jag minskar risken för diabetes och att mina magkatarr besvär försämras. Just nu går jag inte på någon medicin. Jag har ett gymkort hos Actic och jag har försökt att gå dit men min mage kör ihop sig varje gång jag tränar. Blir jätte lös i magen så jag knappt kan hålla mig och kanske 1 timme efter träning så sätter min magkatarr igång igen fast inte lika kraftigt som förut. Jag äter mycket havregrynsgröt eftersom jag läst att det är bra för magen och jag äter mycket frukt och grönsaker. Jag försöker gå efter tallriksmodellen.

Har ni några bra tips hur jag kan träna utan att bli så himla lös i magen och få ont i magen efteråt? 

• Svar på tråden Magkatarr - träning?
  • Anonym (träna)

Din mage sätter ju igång för att du rör dig, den avstannar ju om du är passiv annars.
    Klart du ska träna, minst ett par gånger i veckan.
    Märkligt att du inte fick någon medicin utskrivet.
    Äter du fel mat och stora portioner så är det något som försämrar din magkatarr.   

• Maria 434

Magkatarr blir inte värre av att träna.
    Det låter mer som att du äter alldeles fel, magkatarr brukar inte hålla i sig så länge.
    Varför har du inte fått medicin?  

• labermo93

Jag gick på Omeprazol i 3 månader som jag fick utskrivet av min husläkare, besvären minskades något otroligt efter dessa tre månader, men kan fortfarande få halsbränna och spänningar i bröstet, oftast efter jag tränat. Jag har ändrat min diet helt och hållet. Äter mycket mindre mat och oftare, dricker mycket vatten istället för läsk och mjölk, äter havregrynsgröt nästan varje morgon, äter mycket grönsaker och mycket frukt. Har även dragit ner väldigt mycket på rökningen, så jag kan nog sluta röka snart. Håller på att gå på en sån där avvänjningskurs på Vårdcentralen för dom som vill sluta röka.

• Rullgardina

Jag får likadant efter träning. Får sjukt ont majoriteten av gångerna. Äter omeprazol sen lite mer än en månad tillbaka. Vad tränar du? Ett tips är att maten är mkt viktigare än träningen om du vill gå ner i vikt ;)

• labermo93

Just nu tränar jag bara kondition på löpband, tidigare tränade jag armarna, magområdet, benen och ryggen.

• labermo93

Njaaa.... får fortfarande ont i magen när jag tränar och får sura uppstötningar vilket är jätte jobbigt, så på sistone har jag undvikit att träna.

Svar på tråden Magkatarr - träning?