• Cliffan

Hållbarhet oöppnad...

vinflaska med skruvkork? hur länge håller såna flaskor?

• Svar på tråden Hållbarhet oöppnad...
  • BuoBä

Det beror på vad det är för sorts vin såklart, men de ska gå att lagra precis lika bra som vin med kork-kork (om inte längre eftersom det inte finns någon risk att korken torkar/ruttnar.)

• Birgitta2

Beror helt på vilket slags vin det är. Vissa viner klarar inte mer än ett halvårs lagrande, medan andra klarar 30 år. Sen huruvida plastkork eller "riktig" kork påverkar vet jag inte. Snacka med systembolaget

• Cliffan

aha, ja då blev man inte så mkt klokare ändå da! Det är småflaskor med billigare vitt vin! MEn det går väl inte att säga ändå då antar jag... Tack för svar!

• BuoBä
    Cliffan skrev 2013-08-05 16:04:14 följande:
    aha, ja då blev man inte så mkt klokare ändå da! Det är småflaskor med billigare vitt vin! MEn det går väl inte att säga ändå då antar jag... Tack för svar!
    Hur länge ville du spara dem då? De håller garanterat i minst 6 månader, så länge du inte förvarar dem helt olämpligt. Om du har gamla flaskor som du undrar över är det bara att öppna och smaka. Man känner direkt om ett vin är odrickbart.  
  • Cliffan

Dom har säkert stått i två år. Har ej öppnat å testat. Får väl göra det då :)

• ytrewq
    Cliffan skrev 2013-08-06 21:59:30 följande:
    Dom har säkert stått i två år. Har ej öppnat å testat. Får väl göra det då :)
    Det är inte farligt att smaka, men rent generellt är det så att ett vin man köper på Systembolaget är "färdigt" och klart att drickas. Vissa viner kan "vinna på lagring" som man säger, men billigare viner brukar inte kunna lagras och kan rent av få sämre smak.
  • kattm

Det blir inte hälsofarligt. Däremot kan det ju ha blivit äckligt. Det är bara att smaka och se.

Svar på tråden Hållbarhet oöppnad...