• Anonym (hjälp)

Nån som är bra på norska skatteregler?

Hej.

Jag jobbade i Norge förra året och har nu fått en kvarskatt på 8000 nok. Sammanlagt tjänade jag 88 000, och betalade 23000 i skatt. De hävdar alltså att jag ska betala sammanlagt 31 000 i skatt.

Året innan tjänade jag 107 000 varav efter uppgjöret jag skulle betala 31 000 i skatt, så det låter väldigt konstigt för mig. Jag tycker det är svårt med såna där termer på norska, så jag undrar om någon insatt person har lust att hjälpa mig lite, så jag vet vad det är jag faktiskt är med om.

• Svar på tråden Nån som är bra på norska skatteregler?
  • Michael 310

Ring till skatteetaten och prata med dom, kan sækert førklara vad det ær som hænt.

• Anonym (boende i norge)

hur många år har du totalt jobbat i norge? är du skriven i norge eller i sverige? (folkbokförd) som svensk i norge ska du betala ca 33% i skatt - vilket är nästan 30.000 av 88.000.. dock kan du under de två första åren be om standard fradrag och detta är ca 10% av din totala årsinkomst - ca 8.800:-

• Anonym (hjälp)
    Michael 310 skrev 2013-08-05 19:05:46 följande:
    Ring till skatteetaten och prata med dom, kan sækert førklara vad det ær som hænt.
    Jo, ska göra det, men ville gärna ha lite mer kött på benen innan.
    Anonym (boende i norge) skrev 2013-08-05 19:12:13 följande:
    hur många år har du totalt jobbat i norge? är du skriven i norge eller i sverige? (folkbokförd) som svensk i norge ska du betala ca 33% i skatt - vilket är nästan 30.000 av 88.000.. dock kan du under de två första åren be om standard fradrag och detta är ca 10% av din totala årsinkomst - ca 8.800:-
    Njae, det stämmer väl inte riktigt? Som jag förstått det får man be om standardfradrag flera år om man är där mindre än nittio dagar. Och inte kan det stämma att man ska betala 33 % i skatt oavsett vad man tjänar, i så fall vore det ju inte så attraktivt att åka och sommarjobba där?

Av det jag läst nu tycker jag det verkar som om problemet är att de har beskattat mig som om jag bodde där _en_ månad fast jag bodde där tre månader. Minstefradraget är väldigt litet, och de har t o m lagt statlig skatt på mig...

• Anonym (Norsk)

Har du gjort nåt avdrag fel? Jag vet att första året jag jobbade i Norge så fick jag restskatt, hade betalat för lite i skatt (tjänat mer än vad skatten var beräknad på) och gjort standardfradraget vilket medförde restskatt. Kan ju vara så att du har tjänat mer än vad skatten från början var beräknad på och att det är därför du får betala tillbaka.

• Michael 310

Har inte stenkol på reglerna för egen del. Jobbet mitt sköter den biten, brukar iof åka på lite restskatt. Har tänkt kolla upp det ordentligt men aldrig blivit av. Tror de drar 35% på vanliga lönen och 48% på all övertidslön. Bor dessutom i Sverige så är inte insatt i den biten alls.

• Anonym (Norsk)

Mickael, vad de drar för skatt beror på vad för skattetabell man tillhör. Är oftast samma med övertiden, dvs beror på vad man tillhör för tabell.

• Anonym (Norsk)

Som folkbokförd svensk i Norge SKA man inte alls betala 33% skatt! Bor man inte Norge oavsett om man är svensk eller norsk stadsborger/medborgare så har skatten fortfarande att gör med vilken SKATTETABELL man tillhör.

• Anonym (hjälp)

Oavsett om jag har gjort något avdrag fel eller inte låter det ju (i mina öron) helt horribelt med 31 000 i skatt på 88 000 i lön. Som sagt, i så fall vore det ju definitivt inte värt för svenska ungdomar att åka över till Norge och sommarjobba? Men jag tror som sagt att jag hittat var felet är, så jag hoppas att skatteetaten är samarbetsvilliga och håller med mig.

• Michael 310
    Anonym (Norsk) skrev 2013-08-06 00:29:02 följande:
    Mickael, vad de drar för skatt beror på vad för skattetabell man tillhör. Är oftast samma med övertiden, dvs beror på vad man tillhör för tabell.

Ja jag vet att de drar efter skattetabell står på lönespecen . Det jag menade är att jag borde undersöka om de går efter rätt tabell då jag fått restskatt de senaste tre åren.
Svar på tråden Nån som är bra på norska skatteregler?