• hellokill3r

Min 16-åring ska bli pappa.... hjälp!

De får bo hos sina föräldrar eller er tills de har inkomst som täcker en hyra och får rag på en lägenhet. De får väl turas om att vara föräldralediga så missar de bara en termin var, kanske kan de få läsa den terminen på distans medan de är föräldralediga. Du kan inte prata med Annas föräldrar? De är ju fortfarande försörjningsskyldiga. Om de vägrar kan ni via soc ansöka om att Anna blir ett familjehemsplacerat barn hos er. Då får ni ekonomisk hjälp via dom.

• hellokill3r
    Anonym (farmor) skrev 2013-08-05 20:46:03 följande:
    Att de bor här är enda alternativet som det är just nu. Har känt Annas föräldrar i hela hennes liv och det går inte att diskutera med dem. De gjorde det väldigt klart att "She's all yours".

Visst kan de bo här,men det blir trångt. Vi har sex barn själva så helst skulle jag se att de kunde flytta till eget. Jag och min man är beredda att betala åtminstone en del av hyran för att "slippa" ha dem boende här.

Vet ju inte hur långt gången hon är än,men förhoppningsvis kanske hon hinner gå större delar av ettan.

Får väl ringa soc imorgon med...

Soc kommer inte kunna erbjuda nån lägenhet, det fungerar inte så. Det är ju om ni fixar ett hyreskontrakt på er och betalar hyran och deras mat och uppehälle. Soc betalar inte för ungdomar som föräldrarna är försörjningspliktiga över. De kan ju iofs säkert få flytta tillsammans med sitt barn till ett familjehem dvs att de blir fosterhemsplacerade både dom och barnet i en annan familj, om ni inte får plats och ni inte kan stå för lägenhet.
Svar på tråden Min 16-åring ska bli pappa.... hjälp!