Min 16-åring ska bli pappa.... hjälp!
Jag tycker att du gör helt rätt som stöttar Anna och Kalle! Jag ser inget negativt med att ta reda på så mycket som möjligt om hur det blir om de behåller barnet. Istället för att säga: "Om ni behåller barnet kommer ni vara jättefattiga och inte få någon utbildning. Gör abort!" är det ju mycket ärligare och bättre att säga: "Om ni behåller barnet har ni bara rätt till lägsta sgi vilket inte räcker särskilt långt, så ni kommer behöva planera era inköp noga. Ni kan gå gymnasiet på distans och få barnvakt när det är dags för prov, men risken finns att ni får ett krävande barn och inte har mycket tid och ork till studierna". Då får de chansen att fatta ett vuxet beslut, vad det än blir.
Det bästa ni kan göra är att involvera dem så mycket som möjligt i hushållet så att de lär sig att sköta sig själva. Låt dem göra en veckohandling på budget för att lära sig hur mycket saker kostar. Låt dem stå för matlagningen minst en dag i veckan. Se till att de vet hur tvättmaskinen fungerar. Fråga runt i bekantskapskretsen om någon kan erbjuda extrajobb så att de kan tjäna ihop egna pengar till bebissaker. Presenttips: en föräldratidning, en flytta-hemifrån-bok och en söt body eller annat bebisplagg.
Visst är det långtifrån optimalt att bli föräldrar så tidigt, men när de väl har bestämt sig kan man inte göra annat än att önska dem lycka till och dela glädjen. Ingen annan kan fatta beslut om abort ändå.