• Rödtott

Min 16-åring ska bli pappa.... hjälp!

Är det verkligen ingen här som tycker att de kanske bör fundera några varv till på det här med abort? 16 år är väldigt ungt..

• Rödtott
    Atena skrev 2013-08-06 08:53:08 följande:
    Det spelar ingen roll vad vi tycker, de vill inte göra abort. Så fort det är unga föräldrar så skriks det mer efter abort än om folk är äldre. Men de vill inte göra abort, bara att acceptera läget. Jag lägger mig inte i valet de gör, för det är inte mitt val att göra.
    Men hur länge har de funderat på det? Har de fått en chans att verkligen tänka igenom alla praktiska svårigheter och vad ett sådant val innebär? 

Självklart är det inte ditt val att göra. Men som förälder föreställer jag mig att man kan hjälpa sina barn att verkligen tänka igenom ett sånt här viktigt och oåterkalleligt beslut. 
  • Rödtott
    Anonym (Pappa 40+) skrev 2013-08-06 09:09:24 följande:

Du för ett sunt resonemang. Det låter som om de unga tu tänkt igenom sin situation och fattat ett gemensamt beslut. Då gör du rätt i att acceptera detta och stötta dem i det valet. Tjejens föräldrar resonerar långt ifrån sunt. Som varande förälder själv kan jag inte begripa hur man kan ställa ett sådant ultimatum till sitt barn som de har gjort. De förskjuter inte bara sott barn, utan sitt barnbarn också.
    Du (och din man, får jag förmoda) gör vad jag tycker föräldrar bör göra en sån här gång. Jag hade gjort detsamma själv, hur jobbigt det än blivit.
    Jag tycker det låter som att de unga har tänkt igenom sin situation under en kväll. Lite mer eftertanke kanske inte är så dumt? 
  • Rödtott
    Lindsey Egot NO1 skrev 2013-08-06 09:44:24 följande:
    Risken finns att skriker alla abort och dom inte vill det och föder barnet kommer de andra få höra att håll käften du önskade att mitt barn vore dött och med en levande individ ska helst de orden aldrig behövas yppas. Därför är det bättre att TS är tyst och stöttar istället. Och ja ingen skulle be en 35 årig kvinna som blir arbetslös och i samma veva bli gravid att göra abort och frysa ute henne. Men det är helt ok med yngre blivande föräldrar
    Jag tycker absolut inte det är ok att frysa ut någon, vare sig barn eller vuxna. Däremot tycker jag det är märkligt att alla bara applåderar och tycker att det är fantastiskt. Utan att ställa en enda kritisk fråga. Hennes föräldrar gör helt fel som totalt stänger av och kastar ut. Men jag vet inte om jag tycker att det är så hjälpsamt att bara hoppa in och lösa alla problem åt dem heller.. 
    Jag har heller inte förespråkat att man ska tvinga någon att göra abort - det kan man naturligtvis inte. Däremot kanske man kan uppmuntra barnen att tänka till lite innan de väljer att skaffa barn.  
  • Rödtott
    Anonym (Pappa 40+) skrev 2013-08-06 09:37:41 följande:

Eftertanke är inte dumt, helt korrekt, men har de fattat beslutet så har de. Det är deras beslut att fatta (hårddrar man det är det egentligen bara tjejens, men jag tycker det är rätt att båda blivande föräldrarna är med om beslutet). Jag vet inte hur länge de funderade (det kanske framgår i något inlägg jag missat?), men ibland kan man fatta svåra beslut snabbt utan att det för den sakens skull behöver vara ogenomtänkt. (Ibland kan man å andra sidan grubbla i veckor på om man skall köpa den röda eller den blå skjortan, och ändå tycka att det blev fel.)
    I T.S. kan man läsa att alltihop uppdagades igår. Flickan skickades iväg att berätta för sin pojkvän och de beslutade att behålla barnet. Alltså har de inte ens hunnit sova på saken. 

Jag tycker det är naivt att tro att de kan fatta ett välgrundat beslut så snabbt. Dessutom påverkar den godhjärtade T.S naturligtvis deras beslut genom att genast ta på sig att ringa olika myndigheter och lösa alla problem åt dem.  
  • Rödtott
    Mineralvatten skrev 2013-08-06 10:39:56 följande:
    det är inte vår grej att tycka till om.
    en abort är dessutom inte riskfri vare sig det är medicinsk eller kirurgisk.

Varför inte? Tycker du verkligen att en 16-åring är mogen att fatta ett sånt beslut? 

En graviditet och förlossning är inte heller riskfri. Det är få saker i livet som är det. 
  • Rödtott

Varje dag genomförs aborter utan komplikationer och där kvinnorna/flickorna inte blir känslomässigt fördärvade för resten av livet. Jag tycker det är värt att nämna i sammanhanget. 

Varför är ni så negativt inställda till aborter? Varför ska en 16-åring uppmuntras till att bli förälder?  

• Rödtott
    SB2011 skrev 2013-08-06 11:44:43 följande:
    Starta din egen tråd om detta! TS har valt att respektera deras val! Hon vill ha råd för hur hon ska på bästa sett hjälpa dom ut ifrån deras val! Därför känns det väldigt OT de du tjatar om, men om du nu vill diskutera detta så är det väl bättre att du startar en ny tråd istället för att de ska bli tjafs här! Så kan vi som vill hjälpa TS kan fortsätta med de!
    Är det här ett "hålla med forum" eller ett diskussionsforum? 
    Jag vill hjälpa T.S.  
  • Rödtott
    Anonym (urk) skrev 2013-08-06 11:40:59 följande:
    Håller med, det är ju heltokigt att tiotals personer skriver hur fantastisk TS är. Förmåga till kritiskt tänkande, någon..?

Jag hade blivit fullständigt galen om min 16-åring blev gravid och ville behålla barnet. Speciellt efter EN DAGS funderande. Detta är ett beslut som kommer påverka minst tre personer i resten av deras liv och ni tycker att man som förälder inte ska be dem fundera lite längre på det än en dag!? De är 16 år, fortfarande barn.

Gjorde själv abort som 18-åring, hade ett stabilt förhållande (varade i 8 år) men är glad att ingen uppmuntrade mig att behålla barnet.
    Vad skönt! En till som tänker längre  
  • Rödtott
    Mineralvatten skrev 2013-08-06 14:24:23 följande:
    nej det tycker jag inte men det är mellan dem och familjen inte mellan oss här på FL.
    dessutom kan man dö vid en abbort av blödningarna efteråt och jag skulle inte vilja riskera det med mina barn om jag hade några.
    det kan ju inte kommit som en överaskning att sex kan leda till barn lixom,
    Vad tror du kan hända i ett förlossningsrum? Man kan förblöda även där. Frågan är om inte riskerna vid en förlossning faktiskt är större än vid ett kontrollerat ingrepp som en abort.. 
  • Rödtott
    Lindsey Egot NO1 skrev 2013-08-06 14:36:35 följande:
    Det fantastiska är att TS inte är en dömande person. Hon har säkerligen pratat med sonen och dennes pojkvän. Det hjälper inte att förskjuta, gapa och skrika. Det blir inte bättre av det utan faktiskt värre. Att samtala i normal samtalston är att föredra om man vill ha sagt sin mening. Därför är TS en fantastisk människa som inte goes bananaz när något sådant här har hänt. Sedan vet vi inte heller hur TS liv sett ut. Hon kanske vet om hur det är att få barn som ung och vet att det går bara man vill. Sedan vill inte alla ungdomar supa, knulla runt och se hela världen heller utan är nöjda med det de har och strävar inte efter det som majoriteten tycker man borde ha gjort innan man bildar familj.
    Nej jag tycker inte heller det är bra att gapa och skrika och flippa ur.. Däremot kan man ju ställa några frågor till barnen och ge dem några dagar att fundera över detta. 

Oavsett vad man vill med sitt liv tycker jag 16 är för ungt. Jag förstår inte varför det ska vara så bråttom. Varför inte låta barn vara barn? Jag tycker att 20 är ungt för att bli mamma, 16 finns inte ens på kartan..  
  • Rödtott
    Anonym (urk) skrev 2013-08-06 16:04:36 följande:
    Det är väl INGEN som sagt att hon ska börja förskjuta, gapa och skrika? Det finns väl för bövelen ett mellanting mellan att förskjuta sitt barn och att säga "jaha, ni har haft en dags betänketid och kommit fram till att ni vill skaffa barn som sextonåringar, vad fint"!
    Precis min tanke! Det är verkligen två ytterligheter som den här tråden handlar om. 
Svar på tråden Min 16-åring ska bli pappa.... hjälp!