Inlägg från: Anonym (farmor) |Visa alla inlägg
  • Anonym (farmor)

Min 16-åring ska bli pappa.... hjälp!

Anonym (Sofie) skrev 2013-08-05 23:31:34 följande:
    Kom just på att när jag gick i gymnasiet så hade vi 2 gravida tjejer i klassen och dom fick lägga upp sin egen kursplan så gott det går, dvs det var mycket distans, närvaro vid prov och vissa grupparbeten. I dom flesta ämnen finns det faktiskt en hel del man inte måste göra för att få bra betyg (vet det själv då jag också hade en "egen kursplan") gick förövrigt barn och fritid. Hur det fungerar på teknik vet jag inte men det borde ju inte vara omöjligt att anpassa kursplanen lite iaf.
    Ja,jag hoppas på något sånt. I alla fall att hon kan göra klart ettan och sen vara ledig ett år. Vet ju inte hur långt gången hon är än,får se imorgon.
    Får ta kontakt med skolan då med och hoppas att de inte frågar efter Annas föräldrar....
  • Anonym (farmor)
    MMMR skrev 2013-08-05 23:41:17 följande:
    Jag har inget direkt råd men jag vill säga att jag tycker du har en fantastisk inställning och att du inte reagerar som hennes föräldrar gör. Dom har rätt till sitt val och det är underbart att du stöttar dom. Önskar er allihopa all lycka i framtiden och hoppas att hennes föräldrar tar sig samman och respekterar deras val.
    Gud,jag blir helt rörd. Tack!

Hoppas i alla fall att de vill träffa sitt barnbarn.
  • Anonym (farmor)

Hej igen.

Chock nummer 2: Det är tvillingar! Hon är i vecka 13. BF i mitten på februari alltså.
    Nu blev plötsligt allt ännu "värre".

I alla fall så var jag och min man och hämtade Annas grejer idag. Försökte prata med dem lite,men det gav inte mycket. Pappan kommenterade med " Ja,vi kan väl betala för att slippa se henne". Hemska människa,men lite bidrag från dem får vi i alla fall och Anna disponerar själv över sitt studiebidrag så något blir det i alla fall.
    Eventuella papper kunde också skickas till dem,men vi och Anna var inte välkomna mer,var det något kunde jag eller min man ringa, Inte mer....

Något samtal till soc har det inte hunnits med idag efter all kalabalik efter ultraljudet. Provat att ringa skolan,men det var ingen där,ska prova imorgon igen.

Angående abort känner jag att jag inte vill säga bu eller bä. Jag känner inte starkare för något alternativ,men är mest orolig för hur det ska bli. Jag hade inte hoppats på barnbarn än på ett bra tag,men nu blir det så.
    Sen känner jag att de har redan fått kalla handen av Annas familj och de kommer antagligen få höra mycket skit så jag och min man kan lika gärna vara dem de kan vända sig till utan att bli dömda.   

Jag,mannen och ungdomarna har gjort upp en plan för hur vi skulle vilja att det blir mes skola och så,men det känns inte hugget i sten fören vi pratat med skola och kanske soc. 
    Dock har sonen gjort lite omrioriteringar med ekonomin redan så alla hans pengar från sommarjobbet kommer gå till bebisgrejer.  Han ska höra efter om han kan få extrajobb även efter sommaren på samma ställe. Hoppas på det. Även Anna skulle höra sig för.

Hur det blir med bostad har vi väl inte bestämt riktigt än. Helst skulle vi se att de kunde flytta till eget med hjälp av oss,men med tvillingar vill jag nog inte skicka ut dem direkt efter förlossningen så nu bor de i sonens lilla rum och sen ska vi flytta om lite i källaren där vi har ett stort rum med ett litet pentry och en toa. Det får bli bra tills vidare.

Tack igen för alla fina ord!

• Anonym (farmor)
    Anonym (lycka till) skrev 2013-08-06 16:52:14 följande:
    nu när läget förändrats eftersom det är tvillingar så tycker jag du ska fråga anna hur hon känner inför det nu? när det är två kanske hon vill göra abort men inte vågar säga att hon ändrat sig.

låter fint att fixa till dem i källaren där de kan husera som egen familj till en början. och kul att höra att din son mognat till så direkt och ska köpa babysaker för sommarjobb-pengarna. leta begagnat å hoppas de får ihop det viktigaste :) mitt tips är en brio nova (numera kombi) med lift i samt en sniglar spjälsäng beg.. sen sy egna sängkldäer eller köpa på ikea :) 
    Jag är faktiskt inte orolig för just det. De har känt varandra hela livet,alltid varit bästa vänner och de har varit ett par i ett par år. De kan prata med varandra. Och framförallt kan Anna prata med mig och det vet hon. Hon har varit en del av familjen sen hon var liten och vet hur jag fungerar.

Självklart blev de oroade av att det var två,men beslutet om att behålla står fast hos dem båda. Jag tror,med betoning på tror, att Anna vetat om graviditeten lite längre än hon erkänner och har nog hunnit tänka över sitt beslut innan hon pratade med oss. Det brukar vara så.

Vi har en hel del babygrejer kvar,vår yngsta är 6 år så allt behöver de inte köpa nytt.  Men en tvillingvagn får vi nog se oss om efter på blocket.
  • Anonym (farmor)
    Anonym (lycka till) skrev 2013-08-06 16:54:58 följande:
    PS. det är riktigt vidrigt hur annas föräldrar agerar!!!
    anna verkar inte ens uppträdd upproriskt eller extremt på något sätt...! 
    Nej. Grejen är ju att både hon och brodern är snälla små lam som alltid skött sig. Men så har de också varit hårt hållna,mycket förbud och så. Mycket "hålla fasaden av fin familj" upp.
  • Anonym (farmor)
    Run to the hills skrev 2013-08-06 17:13:48 följande:
    Okej, så på mindre än ett dygn har ni:
    - upptäckt att de väntar barn
    - hunnit bestämma att de vill behålla barnet
    - bestämma att de ska bo hos er, alternativt i egen lägenhet
    - bråka med de andra föräldrarna
    - vara hos bm
    - göra en plan för hur de ska klara skolan

Det är ... snabba puckar om inte annat.
    Nja,det är ingen plan om skola utan en önskan.
    Bråk med hennes föräldrar har det tyvärr alltid varit.
  • Anonym (farmor)
    Run to the hills skrev 2013-08-06 18:37:15 följande:
    Anonym (L): Okej. Jag ser det som ett tecken på att detta kanske inte är helt på riktigt. Tycker även att det var lite konstigt att TS inte ens skrev något om att de fixade och tog ett gravtest igår utan det räckte med att Anna kräktes och hade haft utebliven mens för att hela maskineriet skulle dras igång.
    Hon har alltså tagit ett test på egen hand. Exakt när vet jag inte.
  • Anonym (farmor)
    Nenne666 skrev 2013-08-06 18:52:49 följande:

Jo om man är ung kan man nog få komma in omgående till en mottagning.
    Faktiskt så gjorde vi ju en fuling. Min vän är BM på gynmottagningen och fixade akuttid.
  • Anonym (farmor)

Jaha,så blev man trollanklagad med. Oväntat på FL...

Ni behöver inte tro på mig. Men tack alla som skriver om sina erfarenheter och råd och tips!

Har inte fått tag på någon på skolan idag heller,bara telefonsvarare,men de borde väl börja jobba snart?

Någon undrade om UL,ja det var VUL. Det fick hon eftersom hon inte visste hur långt gången hon var.
    Det har jag också fått utan väntetid,dock inte pga graviditet.

• Anonym (farmor)

För att vara ärlig så vill varken jag eller mannen vara hemma med ytterligare en bebis. Hjälpa till någon gång ibland och i börja absolut,men inte vara hemma varje dag. Det är deras barn
    Vi hoppas att Anna ska kunna göra klart ettan lite snabbare,vara hemma ett år och sen börja tvåan. Får se om det är möjligt. Har även läst lite om korrespondentgymnasium,kanske kan det vara ett alternativ.

Ja,man kan se tvillingar så tidigt. Googla får du se. Riktigt häftigt faktiskt!

Svar på tråden Min 16-åring ska bli pappa.... hjälp!