Inlägg från: hallonbacken |Visa alla inlägg
  • hallonbacken

Utredning sommar/höst 2013

Hej

Hoppar in här. Jag och min sambo har försökt bli gravida sedan maj 2012, jag är 27 och sambon 30. och var i förra veckan på första mötet för utredning. Planen för oss nu är att jag ska ta blodprov på mensdag 3, göra gynundersökning i början av nästa menscykel samt spola äggledarna då. Sambon ska lämna spermaprov och sedan ska proverna sammanställas och vi blir kallade till möte för att lägga upp en plan för åtgärder beroende på svaren. 

Såg att ni diskuterade vaccination mot Röda hund. Det är tydligen så att det kan bli allvarliga konsekvenser om man får Röda hund under tiden man är gravid så därför är det en av sakerna som de frågar om först så man kan vaccineras innan man fortsätter. För de som är i fertil ålder just nu och har följt det svenska skolsystemet så är (nästan) alla vaccinerade eftersom det är en del i de vaccinationer som ges på grundskolan. 

• hallonbacken

Jaha, då kom menen så nu blir det blodprov och gynundersökning + äggledarspolning för mig och spermaprov för sambon. Skönt att gå vidare med utredningen, nu får vi förhoppningsvis reda på anledningen till att det inte har tagit sig.. Det hade såklart varit ännu bättre om det hade tagit sig men det går ju framåt nu iaf.

• hallonbacken

Tog blodprov i söndags på mensdag tre, sambon gjorde sitt spermaprov idag och jag har har precis varit och gjort äggledarspolning. Det såg jättebra ut, fria passager på båda sidor och många ägg. Så som det verkar så kunde det inte vara bättre för mig. Gynekologen kommenterade att jag hade en bakåtlutad livmoder men det hade ingen egentlig betydelse utan bara en observation. Så skönt besked!

Planeringsmöte med kliniken om ca 2 veckor för att få reda på resultat och plan för framtiden Glad Ska bli så skönt att få besked om det är något som ställer till det för oss och vad man då kan göra. Gynekologen sa även att det är många som blir gravida efter äggledarspolningen så får hoppas på det ;)

• hallonbacken

Ja du, någon vidare förklaring till det påståendet fick jag inte... ;) Förstår ditt resonemang men fick som sagt ingen förklaring får bara hoppas att det stämmer för oss!

Svar på tråden Utredning sommar/höst 2013