Inlägg från: Maria678 |Visa alla inlägg
  • Maria678

Utredning sommar/höst 2013

Äntligen en tråd för mig! Får man hoppa in här?

Vi påbörjade utredning 23/9, var rätt i cykeln så jag fick göra VUL direkt och det visade att allt var bra, inga cystor eller så. Tyvärr så är jag väldigt överviktig så det känns som att det blev tvärstopp pga det. Läkaren var väldigt snäll men sa rent ut att jag måste ha ett BMI på 30 om jag ska göra IVF och troligtvis måste jag ha det för att bli gravid också. Vilket i slutändan betyder att jag måste gå ner 25 kilo! Jag gick raka vägen till gymet och bokade in 40 PT-lektioner. Det är nu eller aldrig känns det som.

Nu är det blodprov imorgon och min man ska göra spermaprov på onsdag och sen tillbaka för spolning 21/10. Känns som en evighet. Ni som har gjort spolningen, gör det ont? Stod att man skulle ta alvedon innan men räcker det? Tar gärna något starkare om det behövs.

Någon mer än jag som har endometrios?

• Maria678

Håller med Axsson, min läkare ville att jag skulle ta blodprov någon vecka efter ägglossning för att kolla progesteronnivån och se om jag ens haft ägglossning. Sen ska jag inte ta några mer blodprover vad jag vet. Någon annan som ska göra spolning mellan dag 7-11 räknat från första mensdagen? Beror det på att jag har längre cykel än er andra? (32 dagar) Varför är det så olika?

• Maria678
    Juronjaure skrev 2013-09-30 14:02:51 följande:
    Jag skulle göra spolningen på dag 9-13, och jag har en cykel som är mellan 28-35 dagar :P Det känns som att varje klinik har sina egna rutiner...

Men åh! Vem gör rätt då?? Gillar inte att det är olika, vi kanske valde fel klinik då. Någon annan som gjort sin utredning på Cevitacare i Stockholm?
  • Maria678
    sama12 skrev 2013-09-30 23:26:18 följande:
    Jag är nedreglerad sen april så har ingen cykel nu. Gjorde spolning för ett tag sen.
    I torsdags var jag och fick vaccinerat mig mot röda hund, då det visade sig att jag inte var immun mot detta. Så nu är det tre och en halv veckas väntetid kvar tills det är dags att påbörja stimulering inför insemination.
    Jag fick ta blodprov i januari på dag 25 i cykeln för att kolla om jag hade haft ägglossning den månaden. Det hade jag haft , men jag fick inget plus på äl-tester som jag tog hemma varje dag.

Jag låg på 29,8 i BMI och doktorn sa till mig att skaffa lite marginal om ivf blir aktuellt. Så nu har jag minskat 3 kilo på 3 veckor. Hoppas på nåt kilo till i alla fall.

Jag har märkt att om jag tar kör stickorna både morgon och kväll så får jag utslag på kvällen och sen inte på morgonen efter. Då har jag haft ägglossningen under natten och är "klar" på morgonen. Värt att testa? Jag kör appen fertility friend också för att hålla koll på massa annat och den har funkat klockrent och har blivit gravid men fått missfall. Just nu kämpar jag med vikten, 1 kg på en vecka och mer lär det bli, bara 24 kg kvar...
  • Maria678
    villbligravid2012 skrev 2013-10-07 15:52:02 följande:
    hej :) jag ska också gå ner 25 kg, och min utredning börjar 22 oktober!! super nervös. men idag började jag banta på allvar, pulver i några veckor tills jag har kommit till mitt delmål som är -10 kg så alltså 87 kg, när jag väger det ska jag börja med 5:2 dieten tänkte jag., hur ska du äta? :) 

Jag har fått strikt diet av min PT. Eftersom jag är sockerberoende får jag inte äta några kolhydrater alls i början. Träningen ska jag börja med på riktigt denna veckan, under tiden måste jag köra powerwalk varje dag innan frukost och det går bra än så länge. Jag har testat pulver tidigare och det funkade bra men blir så galet sockersugen efter dieten. :-S Nu kör jag en blandning av GI och lchf, känner mig mätt länge och är inte sugen än så länge. Delar gärna med mig av kostschemat om du behöver det. Himla skönt att slippa tänka själv, lättare när någon annan styr upp måltiderna! -4 kg än så länge. Hejja oss!
  • Maria678

Jag skulle gjort spolningen denna månaden men den där jäkla mensen kom för tidigt och kunde inte få någon ny tid. Så himla surt! Nu får vi vänta en månad till... Rynkar på näsan

Det värsta är att vi skulle få veta våra testresultat i samband med spolning, snacka om att vara nyfiken. Man kanske skulle ringa och be dem skicka hem dem istället alternativt boka in telefontid, tror ni det går?

• Maria678
    Fröken Smilla skrev 2013-10-29 16:58:41 följande:
    Tråkigt Tar du ÄL-tester? För tiden mellan ÄL och mens är alltid densamma och då kan man ganska lätt boka in tid när man haft ÄL, när man väl lärt sig hur lång tid det är. Det är den tiden som kallas lutealfas. Dock kan tiden mellan mens och ÄL variera, därför får man olika långa cykler varje månad.

Min lutealfas är likadan varje månad men det är tiden mellan mens och ägglossning som är ett enda stort pussel och det är där jag ska göra själva spolningen så det är bara att vänta snällt en månad till. Den här månaden stämde inte temperaturen på mig och ÄL-testet, båda visade olika ägglossningsdag. Man kan ju bli väldigt förvirrad för mindre! Men jag är ju gravid den här månaden ändå, eller hur, så skitsamma haha.. Flört *lever på hoppet*
  • Maria678
    Fröken Smilla skrev 2013-10-30 19:39:28 följande:
    Vi har varit hos vår läkare idag för en sk sammanställning nu när alla prover är klara. Mannens spermieprov var otroligt bra, och min spolning såg också riktigt bra ut. Dock så fick jag ta ett nytt blodprov för att mäta TSH. Är det ens lite för högt så kommer läkaren att skriva ut läkemedel för att sänka nivån. Jag har varit uppe i 4.6 tidigare och låg i slutet av sommaren på 3.1 så det går lite upp och ner. Läkaren vill ha ner det till runt 2. Jag hoppas verkligen jag får ta medicinerna för jag har känt mig i lite obalans en längre tid. I övrigt ser allt bra ut så därför ska vi avvakta tills det gått ännu ett år av barnlöshet innan vi går vidare till IVF. Vi har ju ett kommande bröllop så tankarna ligger inte bara på att bli gravid. När vi gift oss och varit på bröllopsresa kommer vi kontakta dem igen. Känns helt ok!

Det var så vi gjorde också, vi gifte oss och tog det lugnt ett tag men nu var det dags att ta tag i det på riktigt. Min ålder tvingar mig lite att skynda på lite tyvärr. Hoppas få pergotime när utredningen är klar men sen är det IVF som gäller. I värsta fall kör vi surrogat, min syster ställer upp och åker utomlands med oss.
  • Maria678

Idag är det min tur att spola äggledarna. Är så himla nervös! Håll tummarna att det går bra. Får även blodprovsresultat, det ska bli skönt att äntligen få veta..!

• Maria678
    Pommac skrev 2013-11-18 11:57:50 följande:
    Jag har fått svar att mitt prolaktinvärde fortfarande är för högt och att jag ska få göra en röntgen. Eftersom jag har en väldigt regelbunden cykel så tror läkaren på gyn att det är enbart stress som. Gör det. Men vi får väl se. Har inte fått någon remiss än. Så det går segt! Jag startade min fertilitetsmonitor på första mensedagen och idag visade den hög. Så på fredag har jag troligen ägglossning) vi hade störst changs att bli gravida innan ÄL så nu kör vi varannan dag och inte mer för det fick vi inte heller. Eller ja, fick och fick men varannan är bättre då mannens spermier var lite sega. Har köpt glidmedel som ska vara bra också.

Jag har varit nyfiken på en fertilitetsmonitor, hur tycker du din fungerar? Tror jag lagt ut 5000:- på stickor nu ändå, kunde lika gärna köpt den från början. Vilken modell använder ni? 

Hur vet ni att ni har störts chans att bli gravida innan ägglossningen?   
  • Maria678
    Pommac skrev 2013-11-18 19:30:58 följande:
    eftersom spermierna simmar så långsamt så har vi störst chans inna äl. Annars hinner de troligen inte fram. Hoppas dock att glidmedlet kan hjälpa. Jag köpte min monitor på tradera under tusenlappen med 20 tester. Dock kostar testerna bra mycket så det blir rätt dyrt ändå. Men jag tänkte att den var bra att ha nu när vi fått domen. Den visar först låg fertilitet sedan hög fertilitet och till sist max fertilitet. Så det är alltså när den är hög som vi ska sattsa. Dock är min cykel som en klocka och vi har sex rätt ofta ändå. Men det kan vara skönt att veta att det stämmer med kalendern.

Ahaaa, vi har ännu inte fått veta hur mannens simmare är men bra att veta hur det funkar.. 9 dec är det magiska datumet för honom, denna eviga väntan.

Vi använder preseed som glidmedel, det har funkat klockrent för mig, lyckats bli gravid en gång iaf även om det slutade i missfall. Ska fundera på en monitor ändå, mannen fick nån knäpp och köpte nyss 100 stickor så får väl göra slut dem först.
  • Maria678

Vår utredning visade att det inte fanns några fel. Vi står i kö för IVF som påbörjas inom 3 mån.

• Maria678
    Lillagris skrev 2013-12-27 18:25:46 följande:
    Precis som vi då fast vi ska vänta 6månader innan hon skickar remissen !!! Märkligt hur vissa kan det ta på första försöket och andra " som vi " har kämpat i flera år....

Jag är 38 år och det börjar bli "bråttom" så vi fick vår remiss skickad direkt och tänker använda vårdgarantin för att slippa vänta. Alla mina vänner får bebisar på löpande band! Vi har kämpat i över ett år.
  • Maria678
    Lillagris skrev 2013-12-28 20:20:34 följande:
    Ja det förstår jag att ni vill, det e samma för oss, vi är sist och har försökt i över 3år, två missfall bakom oss en en abort när jag va 15år gamal så vi vet att vi kan!! Därför tyckte hon vi skulle försöka 6månader till innan hon skickar remissen

Låter helt galet att ni ska behöva vänta i ett halvår till om ni redan försökt i tre år! Vi har också blivit gravida och fått missfall, jag gick dit med inställningen att vi ska ha IVF. Punkt. Jag ville pröva pergotime under tiden vi väntar men det var inget fel på ägglossning så det vart tvärnej. :-/
Svar på tråden Utredning sommar/höst 2013