• Pommac

Utredning sommar/höst 2013

Hej! Jag och min man har precis startat en utredning efter 1,5 år försök. Jag ska och ta blodprov på dag 11 i min nästa cykel. Det är ca en månad dit. Förstår inte riktigt varför jag ska dit på dag 11. Jag har hört att många tar blodprov från dag 2-5 i cykeln. Men. Jag hoppas att jag får mer information framöver. Just nu vet jag inte alls vad som kommer att göras vid vårt första besök. Vi vet bara att mannen ska lämna in spermaprov veckan innan. 

• Pommac

Tack! Ja, så kan det nog vara. Men jag har vanligtvis ägglossning sent så dag 11 känns ju lite konstigt ändå. Men förhoppningsvis får jag veta mer framöver. Just denna cykel verkar ägglossningen dock komma tidigt. Konstigt nog. :)

• Pommac

Jag! Har gått ner 5 kg på 5 veckor nu. Kämpa på och hoppas på plus!

• Pommac

Vad tror ni??? Jag sitter här med en mens som är fyra dagar tidig. Vi ska på gyn måndagen den 21/10. Jag antar att jag ska ta blodprov (det står inte vad vi ska göra i kallelsen). Jag kommer vara i dag 15 i min cykel. Jag skulle ha varit i dag 11. Spelar det någon roll tror ni? Borde jag ringa dit och höra?

• Pommac

Nästa måndag ska vi på vårt första besök på gyn. Mannen lämnade spermaprov i fredags. Börjar bli grymt nervös.

• Pommac

Vi ska på provtagning på gyn i morgon. Nu har jag världens halsont (haft en vecka) och hosta. Kommer detta påverka mina prover tror ni?

• Pommac

Hej! Nu har varit på gyn och fått provsvar. Vi fick veta att mannens spermier var lite slöa men de var inte färre än vanligt. Det skulle gå att bli gravid även om det tog lite längre tid. På mig hade de hittat ett stresshormon som finns i hjärnan och detta kunde tydligen påverka om körteln eller vad det nu heter är för stor. Jag fick lämna ett nytt blodprov och är det lika dåligt som det förra ska jag få röntga hjärnan. Visst låter det läskigt! Men det var ingen fara för det gick att behandla med tabletter. Phu! Efter det svaret fick jag göra VUL och den första äggstocken såg helt normal ut. Sedan kom hon till den andra äggstocken och där såg hon vätska. Hon började fråga när jag hade mens senast osv. Sedan sa hon att det är normalt att det samlas vätska där innan mens. Så ja. Nu behöver jag inte testa med gravtest. Typiskt! Antar att jag får mens nu då! Hon trodde den skulle komma redan tidigare än vad jag sa. Typiskt!!! Jaja. Nu kör vi vidare tills jag har ett bim på 30. Då ska vi få göra ivf. :) otroligt lättad trots allt. Hon trodde vi kunde klara att bli gravida själva.

• Pommac
    Fröken Smilla skrev 2013-11-01 21:30:21 följande:
    Låter som prolaktinnivån är för hög. Vad jag förstått (jag lämnade ett lite för högt värde första gången, men det var normalt sen igen) så är det många som blir gravida när de börjat medicinera för det. Hoppas det är så för er också!

Okej. Tack! Kom inte alls ihåg vad hon sa att det hette. Vad skönt att höra att fler fått det svaret. :) det blir nog bra.
  • Pommac
    Fröken Smilla skrev 2013-11-05 19:54:36 följande:
    Igår ringde min gyn, mitt TSH låg för högt så nu får jag ÄNTLIGEN levaxin!! Hoppas man mår bättre nu och att allt tar sig
    Håller tummarna! I morgon väntar jag på mitt besked. Har nästan helt slutat tänka på det men nu blir det väl ännu mer att tänka på i helgen. Jag antar att jag ska göra en röntgen men jag hoppas jag får medicin redan i morgon, Men de kanske inte vill börja behandla innan de vet vad. Men De borde väl behandla prolaktinnivån hur som helst? Eller? 
  • Pommac

Jag har fått svar att mitt prolaktinvärde fortfarande är för högt och att jag ska få göra en röntgen. Eftersom jag har en väldigt regelbunden cykel så tror läkaren på gyn att det är enbart stress som. Gör det. Men vi får väl se. Har inte fått någon remiss än. Så det går segt! Jag startade min fertilitetsmonitor på första mensedagen och idag visade den hög. Så på fredag har jag troligen ägglossning) vi hade störst changs att bli gravida innan ÄL så nu kör vi varannan dag och inte mer för det fick vi inte heller. Eller ja, fick och fick men varannan är bättre då mannens spermier var lite sega. Har köpt glidmedel som ska vara bra också.

• Pommac
    Maria678 skrev 2013-11-18 18:13:59 följande:

Jag har varit nyfiken på en fertilitetsmonitor, hur tycker du din fungerar? Tror jag lagt ut 5000:- på stickor nu ändå, kunde lika gärna köpt den från början. Vilken modell använder ni? 

Hur vet ni att ni har störts chans att bli gravida innan ägglossningen?   
    eftersom spermierna simmar så långsamt så har vi störst chans inna äl. Annars hinner de troligen inte fram. Hoppas dock att glidmedlet kan hjälpa. Jag köpte min monitor på tradera under tusenlappen med 20 tester. Dock kostar testerna bra mycket så det blir rätt dyrt ändå. Men jag tänkte att den var bra att ha nu när vi fått domen. Den visar först låg fertilitet sedan hög fertilitet och till sist max fertilitet. Så det är alltså när den är hög som vi ska sattsa. Dock är min cykel som en klocka och vi har sex rätt ofta ändå. Men det kan vara skönt att veta att det stämmer med kalendern.

• Pommac
    Maria678 skrev 2013-11-18 19:40:38 följande:
    Ahaaa, vi har ännu inte fått veta hur mannens simmare är men bra att veta hur det funkar.. 9 dec är det magiska datumet för honom, denna eviga väntan. Vi använder preseed som glidmedel, det har funkat klockrent för mig, lyckats bli gravid en gång iaf även om det slutade i missfall. Ska fundera på en monitor ändå, mannen fick nån knäpp och köpte nyss 100 stickor så får väl göra slut dem först.

Okej. Förstår att det känns jobbigt att vänta. Speciellt när man ett datum längre fram. Hoppas det funkar med glidmedlet nu. Det vore ju en dröm! Du ger mig hopp! Tack!
Svar på tråden Utredning sommar/höst 2013