Inlägg från: Fröken Smilla |Visa alla inlägg
  • Fröken Smilla

Utredning sommar/höst 2013

Välkommen Pommac!

Jag tog blodprov vid två tillfällen i cykeln. En gång runt ägglossning (då finns ökade halter av vissa hormoner som inte finns andra tider i cykeln) samt ett dag 3. Så det låter inte konstigt, men du ska nog komma tillbaka en gång till.

• Fröken Smilla
    Juronjaure skrev 2013-09-24 21:00:18 följande:
    Hej Pommac, välkommen hit!

Du, det verkar vara rätt vanligt att kroppen börjar krångla precis när det är dags för utredning... (min till exempel!) Men ring och boka tid när mensen kommer då? Det måste ju alla som har oregelbunden mens göra, så man kan nog få tider med ganska kort varsel...

Jo tanken var ju att jag skulle ringa då, men då är jag sannolikt på semester... Fast jag kan ev ringa därifrån. Min kropp är så jäkla tydlig annars, jag kan på timmen säga när min mens ska komma. Då räknar jag från ägglossningen som alltid känns tydligt men nu har jag inte känt nåt (jo förutom för över en vecka sen, men det  var på cykeldag 7 och det känns inte heller rätt, så tidig har den aldrig varit).
    Och förra månaden fick jag ingen tid när jag ringde första mensdagen.

Äh så bitter jag låter  
  • Fröken Smilla

Många som påbörjar sin utredning nu! Heja er! Vi fick svar på sambons spermaprov och där var allt normalt. Nu inväntar jag mens nästa vecka och sen blir det en äggledarspolning. Sista steget innan... ja vad egentligen?

• Fröken Smilla

Hej tjejer!

Har varit på semester en vecka (så välbehövt!). Om en vecka stundar äggledarspolningen... Hoppas ägglossningen håller sig borta. Jag har fått diklofenak att ta innan spolningen.

Stort grattis Juronjaure!!

• Fröken Smilla

Jo det är samma sak. Min gyn förklarade processen innan hon skickade remissen för äggledarspolning och då berättade hon att de sprutar in kontrast. Så länge ägglossningen håller sig borta är det min tur på tisdag.

• Fröken Smilla

Jag har precis varit hos gyn och på mig användes både koksalt och kontrast, dock såg allting bra ut. Tom så att de tog koksalt först sen kontrast så jag tror att även om det kan kallas två saker så utförs det samtidigt. Ingen jätterolig upplevelse, har mensvärk och blödningar nu men jag är glad att det såg fint ut och att det är avklarat. Nu får jag invänta att min läkare ringer så vi får prata om hur vi går vidare nu.

• Fröken Smilla

På onsdag ska vi till vår gyn igen och prata igenom testresultaten. De ska även ta TSH på mig IGEN. Varför vet jag inte, det var kanske ändå lite för högt? Antar att vi får svar på det nästa vecka. Ser iaf fram emot att få komma dit, vill ju veta vad som är nästa steg.

• Fröken Smilla
    Maria678 skrev 2013-10-29 16:43:03 följande:
    Jag skulle gjort spolningen denna månaden men den där jäkla mensen kom för tidigt och kunde inte få någon ny tid. Så himla surt! Nu får vi vänta en månad till... Rynkar på näsan

Det värsta är att vi skulle få veta våra testresultat i samband med spolning, snacka om att vara nyfiken. Man kanske skulle ringa och be dem skicka hem dem istället alternativt boka in telefontid, tror ni det går?
    Tråkigt Tar du ÄL-tester? För tiden mellan ÄL och mens är alltid densamma och då kan man ganska lätt boka in tid när man haft ÄL, när man väl lärt sig hur lång tid det är. Det är den tiden som kallas lutealfas. Dock kan tiden mellan mens och ÄL variera, därför får man olika långa cykler varje månad.
  • Fröken Smilla
    Lillagris skrev 2013-10-29 17:11:10 följande:
    Hur länge blödde ni efter er spolning?? Är lite irriterad på att vi troligen kommer missa ägglossning denna månaden pga att jag fortfarande blöder sen spolningen!!
    Typ fyra dagar... Det var gränsfall för oss med, kunde få till det precis innan ÄL.

Hur länge har ditt pågått?
  • Fröken Smilla

Ja jag fick inte heller nån info om att det kunde blöda efteråt. Jag åkte till jobb direkt efter men hade jädrans ont i magen, mensvärk deluxe typ, så åkte hem tidigare på eftermiddagen.

Jag behövde inte göra nåt lavemang (fast jädrans vad man kände sig skitnödig under tiden haha), men fick diklofenak att ta en timme innan. Det hjälpte inte. Eller ja, det kanske hade varit ännu värre annars. Men det gick ju att uthärda.

• Fröken Smilla

Maria678 - helt rätt inställning!

• Fröken Smilla

Vi har varit hos vår läkare idag för en sk sammanställning nu när alla prover är klara. Mannens spermieprov var otroligt bra, och min spolning såg också riktigt bra ut. Dock så fick jag ta ett nytt blodprov för att mäta TSH. Är det ens lite för högt så kommer läkaren att skriva ut läkemedel för att sänka nivån. Jag har varit uppe i 4.6 tidigare och låg i slutet av sommaren på 3.1 så det går lite upp och ner. Läkaren vill ha ner det till runt 2. Jag hoppas verkligen jag får ta medicinerna för jag har känt mig i lite obalans en längre tid. I övrigt ser allt bra ut så därför ska vi avvakta tills det gått ännu ett år av barnlöshet innan vi går vidare till IVF. Vi har ju ett kommande bröllop så tankarna ligger inte bara på att bli gravid. När vi gift oss och varit på bröllopsresa kommer vi kontakta dem igen. Känns helt ok!

• Fröken Smilla
    Pommac skrev 2013-11-01 16:05:40 följande:
    Hej! Nu har varit på gyn och fått provsvar. Vi fick veta att mannens spermier var lite slöa men de var inte färre än vanligt. Det skulle gå att bli gravid även om det tog lite längre tid. På mig hade de hittat ett stresshormon som finns i hjärnan och detta kunde tydligen påverka om körteln eller vad det nu heter är för stor. Jag fick lämna ett nytt blodprov och är det lika dåligt som det förra ska jag få röntga hjärnan. Visst låter det läskigt! Men det var ingen fara för det gick att behandla med tabletter. Phu! Efter det svaret fick jag göra VUL och den första äggstocken såg helt normal ut. Sedan kom hon till den andra äggstocken och där såg hon vätska. Hon började fråga när jag hade mens senast osv. Sedan sa hon att det är normalt att det samlas vätska där innan mens. Så ja. Nu behöver jag inte testa med gravtest. Typiskt! Antar att jag får mens nu då! Hon trodde den skulle komma redan tidigare än vad jag sa. Typiskt!!! Jaja. Nu kör vi vidare tills jag har ett bim på 30. Då ska vi få göra ivf. :) otroligt lättad trots allt. Hon trodde vi kunde klara att bli gravida själva.

Låter som prolaktinnivån är för hög. Vad jag förstått (jag lämnade ett lite för högt värde första gången, men det var normalt sen igen) så är det många som blir gravida när de börjat medicinera för det. Hoppas det är så för er också!
  • Fröken Smilla

Igår ringde min gyn, mitt TSH låg för högt så nu får jag ÄNTLIGEN levaxin!! Hoppas man mår bättre nu och att allt tar sig

• Fröken Smilla
    Pommac skrev 2013-11-07 21:59:58 följande:
    Håller tummarna! I morgon väntar jag på mitt besked. Har nästan helt slutat tänka på det men nu blir det väl ännu mer att tänka på i helgen. Jag antar att jag ska göra en röntgen men jag hoppas jag får medicin redan i morgon, Men de kanske inte vill börja behandla innan de vet vad. Men De borde väl behandla prolaktinnivån hur som helst? Eller? 

Jo de bör behandla direkt tycker jag. Men de kanske inväntar röntgen för att sätta rätt medicinering? Är inte helt hemma på det...
  • Fröken Smilla

Hej tjejer!

Jag har ätit levaxin nu några veckor och nästa vecka ska jag tillbaka till kliniken för nytt blodprov och se om mina värden gått ner. Annars drar de upp mängden levaxin. Är iaf väldigt glad att fått börja med dem!

Annars är det ju mest väntetid nu. Förutom blodproven kommer det inte hända något förrän till nästa sommar/höst.

Hoppas ni alla får den hjälp ni behöver

• Fröken Smilla

Hej tjejer!

Hur har det gått för er?

Vi har inte blivit gravida än, så nu har vi precis påbörjat vår första IVF-behandling igår och om lite mindre än två veckor blir det äggplock.

Svar på tråden Utredning sommar/höst 2013