Inlägg från: Juronjaure |Visa alla inlägg
  • Juronjaure

Utredning sommar/höst 2013

sofles skrev 2013-09-27 23:43:36 följande:
    Vi gjorde på SH. Tycker att vi blivit bra bemötta och smidigt "processade".
    Hur känns det för er?
    Smidigt håller jag med om att det gått. Nu väntar jag bara på att få komma dit och veta provsvaren.
    Min läkare är inte så trevligt, dock. Fast har ju bara varit där en gång, så jag får väl ge henne en andra chans...

Visade utredningen nåt för er?
  • Juronjaure

Maria678 skrev 2013-09-30 13:18:05 följande:
    Nu är det blodprov imorgon och min man ska göra spermaprov på onsdag och sen tillbaka för spolning 21/10. Känns som en evighet. Ni som har gjort spolningen, gör det ont?
    Jag fick stolpiller-värktablett innan. För mig kändes det knappt alls. Det var faktiskt ganska spännande att få se äggledare och äggblåsor och sånt på en datorskärm :D
  • Juronjaure
    sofles skrev 2013-09-29 09:22:42 följande:

Vi träffade olika läkare vid varje tillfälle. Några tyckte jag bättre om än andra men det är ju skönt att de kollar tider, inte specifik läkare.

Utredningen visade få och slöa simmare. Det bästa med SH var att det gick fort att komma vidare till behandling. (Valde att göra privat så vi behövde inte vänta alls. Ska på ÄP imorgon)
    Vad gör man åt slöa simmare?

Men du, då kanske du kan tala om för mig vad det är för blodprov man tar på SH? (Kanske är samma på alla ställen, vad vet jag?) Alltså de två första, kollar de hormoner, eller vad var det? Jag var så nervös på första mötet så jag glömde bort att lyssna ;) Bara går och tar proverna som en lydig tjej, utan att ifrågasätta vad det är för prover jag tar, haha :D
  • Juronjaure
    Maria678 skrev 2013-09-30 13:57:35 följande:
    Håller med Axsson, min läkare ville att jag skulle ta blodprov någon vecka efter ägglossning för att kolla progesteronnivån och se om jag ens haft ägglossning. Sen ska jag inte ta några mer blodprover vad jag vet. Någon annan som ska göra spolning mellan dag 7-11 räknat från första mensdagen? Beror det på att jag har längre cykel än er andra? (32 dagar) Varför är det så olika?
    Jag skulle göra spolningen på dag 9-13, och jag har en cykel som är mellan 28-35 dagar :P Det känns som att varje klinik har sina egna rutiner...
  • Juronjaure
    Maria678 skrev 2013-09-30 14:05:48 följande:

Men åh! Vem gör rätt då?? Gillar inte att det är olika, vi kanske valde fel klinik då. Någon annan som gjort sin utredning på Cevitacare i Stockholm?
    Antagligen finns det inget "rätt"...:)
  • Juronjaure
    Fröken Smilla skrev 2013-10-04 23:25:12 följande:
    Många som påbörjar sin utredning nu! Heja er! Vi fick svar på sambons spermaprov och där var allt normalt. Nu inväntar jag mens nästa vecka och sen blir det en äggledarspolning. Sista steget innan... ja vad egentligen?
    Undrar samma sak! Har gjort äggledarspolning (allt bra), vul (allt bra), får svar på blodprov och spermieprov på måndag, men vad händer om allt visar sig vara okej? Måste man fortsätta försöka på egen hand (SOM VANLIGT?) då?
  • Juronjaure

Har varit på läkarbesök och fått veta att blodproverna såg bra ut, och spermieprovet. Fick veta att ivf-kön är ett år, men att man kan pröva ägglossningsstimulering och insemination innan dess. Så. Nu väntar jag på mens för att kunna ringa och boka tid för ägglossningtjosvejsan-piller/sprutor.

Konstigt att få höra att allt är bra när man sitter här ogravid efter 1,5 år...

• Juronjaure

Tjejer... Verkar som om äggledarspolningen satte fart på nånting... Jag plussade nyss!!! :O Vågar inte hoppas helt pga missfallen, men... Jag måste våga. GRAVID!!!

• Juronjaure
    Axsson skrev 2013-10-11 12:05:25 följande:
    Grattis här med!! :D vad roligt, den här gången ska det gå hela vägen. Hoppas verkligen att spolning kommer hjälpa här med!!
    Tack! Jag håller tummarna att det hjälper för dig med!
  • Juronjaure
    sama12 skrev 2013-10-11 15:58:24 följande:
    Åh grattis juronjaure!!!
    Mijon79 skrev 2013-10-12 22:34:59 följande:

Stort grattis. Vad skoj. Själv hoppas jag att det ska vara samma sak för mig. BIm den 19:e.

Tacktack!!! Håller tummarna för fler plus nu i höst!
  • Juronjaure
    dandelion87 skrev 2013-10-14 08:34:14 följande:
    Fick nyss en tid för spolning imorgon. Oj, vad nervös jag blev :s Hoppas det inte kommer göra så ont.
    Om man googlar så får man intrycket att det gör jätteont. För mig och många andra kändes det ingenting. (Det är mest de som får ont som har behov av att skriva av sig på nätet!) Oroa dig inte :)
  • Juronjaure
    dandelion87 skrev 2013-10-14 17:15:51 följande:
    Googlade precis runt lite snabbt, och attans vad nervös jag blir :o Bäst kanske att inte läsa mer om spolning ikväll. Har läst att det går rätt fort att genomföra dock?
    Mitt tidigare inlägg betydde ungefär: Googla inte, lyssna på mig ist ;) Det är många som inte känner ett dugg. Fort går det också. Jag var inne i rummet i en kvart, själva undersökningen tog kanske 5 min, och det där med kontrastvätskan går på några sekunder.

En bm som jag pratade med i telefon innan sa att folk ofta blir nervösa eftersom man ger rådet att ta smärtstillande innan. Men att man får det rådet betyder ju inte att det gör skitont utan smärtstillande, utan att VISSA kan få lite ont, om man inte tar värktabletter innan.
  • Juronjaure
    dandelion87 skrev 2013-10-14 17:51:27 följande:
    Det står på pappret jag fick om spolningen att man kan ta ipren 400 mg innan, gjorde du det? Jag ska ta en alvedon 500 mg, eller borde man ta två alvedon för säkerhets skull? Eller får man något mer smärtstillande eller nåt när man är där?
    Där jag gjorde den skickade de hem värktablett i form av ett stolpiller som skulle tas en vecka innan. Man får nog inget extra smärtstillande när man väl är där. Jag tror att OM det gör ont, så gör det ont så kort stund att det inte finns nån tid till mer bedövning liksom. Undersökningen går ju fort. Sedan kan man förstås ha lite mensvärk efteråt, det har många, men det kan man stå ut med.
  • Juronjaure
    Lillagris skrev 2013-10-19 20:59:04 följande:
    Ska gör en kontrast rötgen på Onsdag! Vill bara påpeka att en kontrast rötgen INTeEär det samma som en spolning. En Konstrast rötgen gör dom ju för att kolla så det inte är stopp i äggledaren, är det det så får man en ny tid för spolning!!

Eller har jag helt fel??

Ska ta avemang innan besöket, nån mer som fick det??
    Jag har tänkt att det är samma sak, är det inte det...?
  • Juronjaure
    Auroraja skrev 2013-11-07 21:05:55 följande:

Jag gjorde min spolning den 23oktober och har inte slutat blöda än! Och nån antibiotika fick jag minsan inte heller! Konstigt att det kan va så olika! Funderar på om jag kanske fått en liten infektion??
    Ring och fråga! Jag skulle kolla upp det om jag vore du, för många får antibiotikatabletter efteråt för att minsta infektionsrisken...

Fortsätter hålla tummarna för er tjejer!!!!
Svar på tråden Utredning sommar/höst 2013