Inlägg från: Anonym (Sommarvikarie) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Sommarvikarie)

Brukar ni "fluffa" brukarnas blöjor?

Jag har sommarjobb på ett sjukhem och undrar om jag gör rätt eller fel som "fluffar upp" brukarnas blöjor innan jag sätter på dem. (Vrider och knådar lite på dom så dom blir mjukare och skönare att ha på sig.) Så gör jag alltid hemma med lillkillens nattblöja för jag tycker dom är så hårda om man bara tar dom  rätt ur paketet. Fast idag blev jag tillsagd av en "Nurse Ratched" att det var onödigt och inget vi skulle göra.

Hur gör ni? 

• Svar på tråden Brukar ni "fluffa" brukarnas blöjor?
  • Anonym (Sommarvikarie)
    Anonym (Nä) skrev 2013-08-05 21:51:11 följande:
    Det har jag aldrig gjort.

Ok. För att du inte tycker det behövs eller? De är ju stenhårda annars.
  • Anonym (Sommarvikarie)
    Anonym (empatiförmåga) skrev 2013-08-05 21:53:44 följande:
    Vad gullig du är, en sån omtänksam vårdare vill jag också ha när jag blir gammal och inte klarar mig själv.
    Jag har ingen aning om hur man gör med blöjor, men jag vet att empati är en viktig ingrediens när man arbetar med människor, och det verkar du ha gott om.
    Fortsätt du fluffa dina blöjor, jag tror dina brukare uppskattar det. {#emotions_dlg.flower}  

Tack! Jag gör det väl i alla fall om ingen annan är med.
  • Anonym (Sommarvikarie)
    Anonym (Helen) skrev 2013-08-05 21:53:14 följande:
    Nej, det har jag aldrig gjort. Spontant tänker jag att man riskerar att ta sönder blöjorna om man gör så; att något lager förskjuts/går sönder.

Aha, men det tror jag inte. Det är bara att de är så hårt packade.
  • Anonym (Sommarvikarie)
    Anonym (vikarie) skrev 2013-08-05 21:54:03 följande:
    Jag sträcker bara ut dom och böjer dom ut och in, thats it.. jag knådar inte för då kan man förstöra och flytta om fyllningen.
    Då fluffar du ju lite i alla fall. ;)
  • Anonym (Sommarvikarie)
    Lajkie skrev 2013-08-05 21:55:03 följande:
    Jag fluffar alltid blöjorna!
    Skönt att höra att det fínns fler.
  • Anonym (Sommarvikarie)
    Anonym (Nä) skrev 2013-08-05 21:55:12 följande:

Nä, de är inte stenhårda.
    Jo. Både slipen och flexen är jättehårda!
  • Anonym (Sommarvikarie)
    sunrise skrev 2013-08-05 21:55:13 följande:
    Nu jobbar jag inte med personer som behöver blöjor, men jag har gjort det förr, och ja jag brukade göra så.
    Tycker du gör rätt och visar att du tänker dig in i hur du skulle vilja ha det. Empati helt enkelt.
     Och om man ska bortse från den medmänskliga sidan, ju skönare och bättre en blöja sitter, desto mindre risk för läckage.

Skit i kärringen och gör det du tycker känns rätt för brukaren!Glad    

Oki! Jag tror det känns bättre på mitt sätt!
  • Anonym (Sommarvikarie)
    NollÅtta skrev 2013-08-05 21:56:26 följande:
    Stenhårda? Vadköper du för blöjormegentligen hehe Nej jag fluffar dom inte.
    Hem? Libero mest.
  • Anonym (Sommarvikarie)
    sandrafia skrev 2013-08-05 21:57:45 följande:
    Jag fick lära mig på en "tenautbildning" som dom kallade det att man ska vika till blöjan på ett sätt som är svårt å förklara för att den ska bli bekvämare å sitta bättre. Sen ska man aldrig lyfta på blöjan när den är använd för att kolla om den är något i den som man ofta ser tex föräldrar göra, då släpper man in kall luft så tex kisset blir kallt å väldigt obekvämt att ha mot huden
    Okej. Jag har inte fått någon tenautbildning. Men det andra kan jag tänka på-
Svar på tråden Brukar ni "fluffa" brukarnas blöjor?