Inlägg från: Anonym (Inkoombud) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Inkoombud)

Brukar ni "fluffa" brukarnas blöjor?

På vår arbetsplats har vi regelbundna "blöjprovningar" för att alla ska hålla sig ajour med vilka blöjor vi har, hur de funkar och hur de upplevs för brukarna. Mycket bra för att man ska kunna förstå hur det känns att vara tvungen att ha och kissa i blöja. Fast lite svårt när man KAN hålla sig. :)

• Anonym (Inkoombud)
    PinkSugar skrev 2013-08-23 17:45:12 följande:
    Testa att ensam få på en blöja på en person som ligger i sängen, väger 90 kg och varken kan lyfta på rumpan eller vända på sig.

Det blir väl inte lättare för att blöjan är hård?
  • Anonym (Inkoombud)
    Anonym (Sommarvikarie) skrev 2013-09-19 15:20:27 följande:

Prisiss! Tänk om man själv skulle ha blöja.

Jag tror att man kan behöva pröva att verkligen ha en blöja på sig och kissa i den för att förstå hur det är för brukaren. Vi uppmanar vår personal att pröva blöja. Men många vill inte.
  • Anonym (Inkoombud)
    Anonym (viken) skrev 2013-10-03 20:05:42 följande:
    Fluffat har jag väl aldrig gjort så sätt, men böjt och vikt och så för att de inte ska vara lika stela. Känns också som att passformen blir mycket bättre om man gör så och det känns som att det borde vara bekvämare.

Det är klart att det blir! Blöjorna är så komprimerade i paketen att de är stenhårda. De behöver en riktig duvning! Gäller särskilt Tena faktiskt.
  • Anonym (Inkoombud)
    Anonym (Sommarvikarie) skrev 2013-11-03 15:46:47 följande:
    Fast det kan ju inte brukarna. Jag har provkissat i blöja. Jobbigt.

Och då kan du ju kanske förstå hur det känns att vara blöjberoende.
  • Anonym (Inkoombud)

Tycker faktiskt blöjorna blivit sämre/stelare på senare år. Attends var jättemjuka förr. Sköna för pat.

Svar på tråden Brukar ni "fluffa" brukarnas blöjor?