Inlägg från: Anonym (Sommarvikarie) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Sommarvikarie)

Brukar ni "fluffa" brukarnas blöjor?

Anonym (l) skrev 2013-08-22 12:03:33 följande:
    Tror många förknippar ordet Fluffa med att t.ex "Fluffa upp en kudde" som man brukar göra ganska brutalt när gropen i huvudkudden har blivit lite för djup. Jag tror ordet böja passar in bättre

Synonymer för ordet fluffa: fluffa upp puffa upp, burra upp, skaka upp

Synonymer för ordet böja: kröka, bocka, bryta, bända, göra krokig; vrida, svänga, bukta; luta, sänka, vika

Jag menar inte böja heller. Fluffa för mig är att ta tag i kanterna på blöjan fram och gnugga så det bör mjukt och inte så ihoppackat och sedan göra samma sak därbak på blöjan.
  • Anonym (Sommarvikarie)
    Rexona skrev 2013-08-22 20:27:39 följande:
    Nu byter vi inte så mkt blöjor på våra patienter som kommer in men det händer. Jag har sett flera som gör så och även jag gör det ibland. Men vet du vad? Den sköterskan kan INTE bestämma om du får fluffa eller inte. Du får fluffa hur mkt du vill. Det är inget fel, förbjudet eller olagligt :) Om hon säger något så säger du att du gör så och alla gör ju på sitt sätt..

Vilken toppenvårdare du verkar vara! Grattis det är väldigt få av er där ute :) 

Tack!
  • Anonym (Sommarvikarie)
    PinkSugar skrev 2013-08-23 12:10:26 följande:
    Nej, ska man överhuvudtaget få på den så måste den vara så platt som möjligt 

Det tycker inte jag. Hur menar du?
  • Anonym (Sommarvikarie)
    Susanne 977 skrev 2013-08-23 12:13:26 följande:
    De är jättestela och verkar osköna om man inte liksom "vrider" den ett par ggr. Blir ju jättestelt mellan benen.

Så gott som alla på vårt jobb gör så.

Man står ju inte och puffar den fluffig utan öppnar upp den, drar med händerna över mitten delen så den blir mera "skålformat mot underlivet" och vrider lite.

Precis. Osköna var ordet.
  • Anonym (Sommarvikarie)
    SupersurasunkSara skrev 2013-08-23 12:15:01 följande:
    Ja, det gjorde jag alltid då jag jobbade som vårdare.

Bra!
  • Anonym (Sommarvikarie)
    Anonym (Inkoombud) skrev 2013-08-23 14:51:51 följande:
    På vår arbetsplats har vi regelbundna "blöjprovningar" för att alla ska hålla sig ajour med vilka blöjor vi har, hur de funkar och hur de upplevs för brukarna. Mycket bra för att man ska kunna förstå hur det känns att vara tvungen att ha och kissa i blöja. Fast lite svårt när man KAN hålla sig. :)

Haha, jag har faktiskt också provat. Inte att kissa men känna hur den är att ha på. Det är inte så kul...
  • Anonym (Sommarvikarie)
    Litet My skrev 2013-08-26 09:54:35 följande:
    Anonym(sommarvikarie): Inläggen är faktiskt bra nattetid för en del. Istället för att man måste väcka vårdtagaren 2-3 gånger och vända runt den och kanske vara två stycken så smyger man bara i och ur inlägget istället, väldigt praktiskt och speciellt om vårdtagaren är en lättväckt och orolig människa.

Jag har inte tänkt så, för på de två byter vi hela blöjpaketet på morgonen.
  • Anonym (Sommarvikarie)
    Indianica skrev 2013-09-19 08:39:32 följande:
    Dte låter som en bra grej, det gjorde de inte på den plats där jag ett tag jobbade, men det är alltid bra att vara empatisk och tänka sig in i hur brukarna upplever det och göra det bästa för dem, särskilt då det gäller småsaker osm inte tar så lång tid.

Prisiss! Tänk om man själv skulle ha blöja.
  • Anonym (Sommarvikarie)
    Anonym (l) skrev 2013-10-03 09:18:50 följande:
    Man kan ju alltid kolla om man får ta hem en om man får de erbjudandet å testa den när man sitter på toaletten när man är ensam hemma

Ja inte kissar jag i blöja på jobbet i alla fall.
  • Anonym (Sommarvikarie)
    Anonym (Jagärmed) skrev 2013-11-03 15:11:06 följande:
    Nu har jag i alla fall prövat att gå med blöja på mig en dag. Det var inte så farligt. Men jag tog ju av den när jag skulle kissa,

Fast det kan ju inte brukarna. Jag har provkissat i blöja. Jobbigt.
  • Anonym (Sommarvikarie)
    Anonym (Inkoombud) skrev 2013-11-26 17:35:07 följande:

Och då kan du ju kanske förstå hur det känns att vara blöjberoende.
    Det är klart jag förstår det. Det gjorde jag nog förut också, men nu vet jag hur det känns att verkligen kissa på sig. I en blöja.
  • Anonym (Sommarvikarie)
    Anonym (Jagärmed) skrev 2014-02-27 00:22:13 följande:
    Fattar inte varför blöjorna ska vara så förbaskat hårda. De borde ju vara mjuka och sköna.

Det är för att de ska vara lätta att transportera och lagra. Har jag hört.
Svar på tråden Brukar ni "fluffa" brukarnas blöjor?