• hellokill3r

Vill skaffa ett litet enkelt husdjur, behöver tips och råd!

Har börjat fundera på att skaffa ett husdjur här hemma, och eftersom jag är ovan behöver det vara ett "nybörjardjur". Funderar därför på en liten gnagare.

Frågan är då vad som är bäst.
    Vilket djur luktar minst?
    Vilket djur kräver minst skötsel?
    Vilket djur tar minst plats?

• Svar på tråden Vill skaffa ett litet enkelt husdjur, behöver tips och råd!
  • Ellie

Haha, jag antar att du skaffar för barnens skull?
    Hur gamla är de?

Alla djur kräver såklart ren bur, mat och vatten.
    Om de luktar eller inte beror mest på hur ofta du städar (samma med alla djur).

Hamstrar är rätt lättskötta och lever bara ca 2-3 år, men de är ju mest nattaktiva. Deras bur tar inte så stor plats men de vill gärna komma ut och springa fritt rätt ofta och gnager då på allt :)
    Om barnen är mindre skulle jag satsa på något större, tex en kanin.

• Katitziii

Jösses vad du kommer få höra av alla djurvänner att du är dålig som vill skaffa ett djur som "inte luktar, inte kräver skötsel och inte tar plats" ;)

Jag har nästan bara haft djur som kräver mycket som häst, hund och katt. De som krävt minst är väl hamster och fiskar. Fiskar kräver dock mer än man tror som att städa akvariet o tömma på vatten hit o dit en gång i veckan gärna. Jag gillar inte djur i bur alls och skulle inte skaffa det nu även om jag saknar något att ta hand om. Tror att det är viktigt att man skaffar ett djursom är lätt för nybörjar och oavsett val så måste man läsa på och lära sig massa om djuret. När jag var yngre skaffade jag mig en leguan. Hade ingen kunskap om hur man skötte den bra och den var dessutom sjövild. Fick lämna bort den och gud vet hur många människor den dödat ;)  

Månag djur som far illa på att man skaffar djur utan att veta hur de ska skötas för att må bra, och att vi tröttnar snabbt.  

• Muskotnöt

Jag hade gebriler när jag var liten. Tycker de är väldigt lättskötta! De luktar väldigt lite. Bara om man inte byter gruset eller spånet tillräckligt ofta så kan det lukta. Hade två såna i ett medelstort akvarium. De levde i ungefär tre år

• Ellie

Ett annat alternativ är ju att du skaffar fåglar (tex undulater). De vill gärna komma ut ur buren, men tar ju egentligen inte mycket plats. De kvittrar en hel del så man får den hemtrevliga "djurkänslan". Nackdel kan vara en hel del fröskal och skräp på golvet under buren, men det löser ju dammsugaren. De luktar inte mycket enl mig. De kräver en hel del tid spec i början för att bli riktigt tama, men sedan är det mest normalt trevligt umgänge. Fungerar inte om du vill ha ett tyst djur.

• hellokill3r

Ja min son är 5 år och tjatar sig gul och blå över en hund! Och där skulle jag verkligen ta mig vatten över huvudet känner jag. Skulle gärna ha ett husdjur hemma, men det blir ju mitt ansvar och jag som får sköta det, men kan tänka mig något som jag kan mata 1-2 ggr om dagen, städa buren 1-3 ggr i veckan och leka och aktivera typ 30-60 minuter om dagen. Kommer naturligtvis välja med omsorg, och läsa på om djurets skötsel, kostråd etc, det är lite därför jag frågar här

• Ellie

Är han 5 år så tror jag han behöver ett djur han kan klappa och hålla i. Då tycker jag kanin, marsvin eller möjligtvis katt är bra djur. Katt lever ju väldigt länge och kräver lite mer. Vad säger han själv om alternativ till hund? Vad skulle han mer tycka var roligt?

• Jasmin Karlsson

Jag tycker att gerbiler luktar lite, är relativt rena av sig. Ska matas 1-2 ggr/dag, städa buren ca 1 gång/v. Dygnetrunt vakna. Blir ganska tama. Ska ha en bur minst ca 30x50 cm (?), man kan ha dem i ett akvarium/terrarium och sätta ett nät över, då blir det minimalt skräp utanför buren. Flockdjur, så man ska ha flera. Hyfsat lätt nybörjardjur tycker jag.

• Katitziii

Men en katt kräver väl rätt lite om man jämför med vad den ger? Har ni möjlighet att ha katt ute? Rensa kattlådan varje dag kan vara jobbigt men förövrigt är den väldigt lättskött. De flesta katter om de inte har någon störning i matsmältningen eller andra behov kan den ju ha fri tillgång till mat och det blir ännu enklare. Man behöver inte ha två, om de inte är innekatter då kan de bli uttråkade som ensamkatter.

• hellokill3r
    Katitziii skrev 2013-08-05 22:43:32 följande:
    Men en katt kräver väl rätt lite om man jämför med vad den ger? Har ni möjlighet att ha katt ute? Rensa kattlådan varje dag kan vara jobbigt men förövrigt är den väldigt lättskött. De flesta katter om de inte har någon störning i matsmältningen eller andra behov kan den ju ha fri tillgång till mat och det blir ännu enklare. Man behöver inte ha två, om de inte är innekatter då kan de bli uttråkade som ensamkatter.

Jag är tyvärr allergisk mot katter.. Till min stora sorg! Hade två katter när jag var ung innan barnen och det gick jättebra, men dom tog det exet när jag flyttade. Märkte sen flera år senare att jag alltid reagerade starkt av att vara runt katter. Jätteskumt
  • Katitziii
    hellokill3r skrev 2013-08-05 22:52:38 följande:

Jag är tyvärr allergisk mot katter.. Till min stora sorg! Hade två katter när jag var ung innan barnen och det gick jättebra, men dom tog det exet när jag flyttade. Märkte sen flera år senare att jag alltid reagerade starkt av att vara runt katter. Jätteskumt

Ok vad tråkigt! :( De finns ju olika rex raser och naken som är mer allergivänliga då de endast har underullen men det vet du kanske redan? Man kan ju testa att umgås med den typen av ras för att se om det ger utslag. Det är ju dockingen garanti att det funkar för alla som är allergiska. :/  
Svar på tråden Vill skaffa ett litet enkelt husdjur, behöver tips och råd!