• Anonym (Kuratorn)

Jag är kurator i en grundskola, fråga mig vad du vill!

Hej!
    Jag upplever att det finns en hel del som har problem med sina barns skolor här på FL. Jag arbetar som skolkurator och stöter på det mesta. Här kan ni ställa frågor om det är något ur elevhlsoperspektivet ni funderar över.

• Svar på tråden Jag är kurator i en grundskola, fråga mig vad du vill!
  • Anonym (Ellen)

- Vad har du för utbildning?

- Hur många elever är "dina"/tillhör ditt kuratorsområde?

- Vad är det vanligaste "problemet" hos barn som du stöter på?    

• Anonym (Kuratorn)

Jag är beteendevetare med inriktning mot barnpsykologi och socialpsykologi. Samt att jag läst socialtjänstlagen. (På Universitet )

Det är en F-9 skola med ca 700 elever.

Nätmobbing helt klart, dvs mobbing på FB, Instagram, Kik och via sms. Och generella "tjaffs" i tjejgrupper. Mycket medlande mellan tjejer som bråkar och en hel del tjejgrupper för att styra upp relationer.

• Omogen citron

Händer det att elever kommer till dig för allvarligare saker t.ex att de blir misshandlade hemma? Om någon berättar en sådan sak, vad gör du då?

• Anonym (KA)

Ingen fråga, men som lärare på högstadiet vill jag tacka de skolkuratorer som gör ett bra jobb! Vi hade ingen skolkurator för några år sedan och som lärare kände jag mig alltid otillräcklig då jag hade lektioner och möten hela tiden och ibland inte hade möjlighet att ge en viss elev den tid han/hon skulle behöva för samtal. Sen fick vi en jättebra kurator och det gör att både vi och eleverna mår bättre! Vi lärare kan fokusera mer på undervisning och planering (även om jag fortfarande har en hel del elevsamtal på lektionsfri skoltid naturligtvis) och eleverna har en vuxen som är mer tillgänglig och utbildad för just det jobbet. Fantastiskt! Solig

• Anonym (Kuratorn)

Jag har bara jobbat ett år och det har inte hänt ännu. Men jag skulle göra en anmälan till socialtjänsten. Jag har gjort det av "mindre orsak" än misshandel. Sedan skulle jag låta dem utreda fallet. Tyvärr är socialtjänstlagen väldigt ihålig och väldigt mycket hänger på frivillighet från familjerna så det är väldigt sällan en anmälan leder till något konstruktivt. Tyvärr.

• Anonym (Kuratorn)

Tack så mycket! Vad gulligt skrivet. Det värmer väldigt mycket.

Svar på tråden Jag är kurator i en grundskola, fråga mig vad du vill!