Jag gjorde allt för att få igång förlossningen, men det är som Jimman säger, barnet kommer när det är redo! Du kanske kan snabba på processen med någon timme, men inte mer. Folk som säger att t.ex "ikea sätter igång förlossningen" har bara råkat ut för ett sammanträffande, bebis skulle ha kommit samma dag även om man inte åkt till ikea, men våra hjärnor gör gärna sammankopplingar mellan olika händelser..
Jag åt ananas, jag drack te, jag åt pizza, stark mat, fet mat, allt som hände var att jag blev lös och kass i magen i tre veckors tid, jag hade sex, gick på en undersökning hos bm för att kolla hinnan, tappen och livmoderhalsen, jag putsade fönster, jag dammsög, gick i trappor, skrubbade badrummet, tvättade, diskade, gick långpromenader och sprang på köpcentrum... Ingenting gjorde att jag fick min bebis. På BF+1 gick slemproppen, och jag tänkte "nu så.." men nej, jag hade förvärkar och obehagliga sammandragningar, även en stramande känsla i ljumsken och ont i höfter och ländrygg.. Allt slutade ändå med att jag gick över 13 dagar och blev igångsatt, väl inne på förlossningen var jag 3-4cm öppen och de kunde ta hål på hinnorna, så kanske att någonting skulle ha satt igång inom ett dygn då..
Så ta det lugnt och håll dig sysselsatt! Inte för att få ut barnet, utan för att få din hjärna att sluta tänka på den olidliga väntan som det faktiskt är, dagarna går mycket fortare då och du mår bättre psykiskt i väntan!
Lycka till!!