Jag vill bestämma allt
När jag jobbar i grupp med andra människor har jag problemet att jag vill i princip bestämma allt. Hur kan jag göra för att lära mig ta hänsyn till andras åsikter? Jag vill ju inte vara en tyrann.
När jag jobbar i grupp med andra människor har jag problemet att jag vill i princip bestämma allt. Hur kan jag göra för att lära mig ta hänsyn till andras åsikter? Jag vill ju inte vara en tyrann.
Varför vill du bestäma allt? Vad händer om nån annan bestämmer? Mår du dåligt?
Jag är likadan, ts. Skillnaden är att jag kan sätta mig in i de andras situation. Men det hjälper inte, jag måste fortfarande bestämma. Och som moset på grädden är jag väldigt manipulativ.... Däremot är det aldrig ett problem att folk inte vill vara i min grupp eller umgås med mig.
Ring vårdcentralen och be om att få gå i KBT terapi.
Är det helt enkelt så att du är fokuserad på uppgiften och vill ha det gjort snabbt& effektivt så du sedan kan ägna din energi åt annat?
Jag kan vara sådan, jag vill inte bestämma per definition, men är folk tröga, tänker långsamt, jobbar långsamt så blir jag frustrerad och arg och tar på mig nån slags arbetsledarroll för att det ska gå fortare. Eller rättare sagt, jag är både arbetsledaren och arbetaren medan andra står på sidan på och verkar ointesserade av att delta fullt ut. De få gånger någon velat delta fullt ut har det varit väldigt givande och roligt att arbeta i grupp.
Uppgiften kommer inte bli gjort ifall man står och stampar på samma ställe i all evighet utan att beslut tas, utan att nån struktur för projektet dras upp, utan att folk samlar sig lite och fokuserar på uppgiften. Står inte ut att såsa på och stöta & blöta samma sak om och om igen bara för att folk är dåliga på att ta tag i saken (utan väntar på att någon annan ska ta tag i saken). Värst är det med velpottorna som vägrar ta beslut och som vägrar säga sin åsikt trots att man uttryckligen ber om den, man vill ju inte köra över någon, man kan även säga "den här gången bestämmer du!" men personen kan ändå inte fatta ett beslut. Det är inte lätt att föra en diskussion med någon som är undfallande och vägrar säga sin åsikt! Har man väntat i dagar och veckor på att velpottan ska fatta ett beslut, så man slipper känna sig för dominant, och det enda personen ifråga kan prestera efter så lång väntetid är ett "men vad tycker du då...?" eller "jag vet inte..." alternativt "bestäm du...". Man ska absolut kunna brain-storma och komma med invändningar och peka på olika förväxlingsfaktorer men när ett arbete i grupp aldrig går framåt trots att dead-line närmar sig så blir jag galen och gör arbetet ensam bara för att det ska bli gjort (misstänker att en del drar ut på tiden bara för att de faktiskt vill att jag ska göra allting ensam, då slipper de anstränga sig samtidigt som arbetet blir bra).
Hatar man att städa tex? varför dra ut på det då och ägna hela dagen åt det, en liten sak åt gången och lida hela tiden när man istället kan plöja runt och få städningen gjord inom en timme och sedan ägna sig åt roligare saker istället för att våndas över städningen absolut hela dagen?
Anledningen till att jag kan bli för dominant och bestämmande i grupp är just att många människor inte vill ta beslut utan helst överlåter det till andra samtidigt som många är lata av naturen. Kan det vara på liknande sätt för dig TS?