• Anonym (ts)

Jag vill bestämma allt

När jag jobbar i grupp med andra människor har jag problemet att jag vill i princip bestämma allt. Hur kan jag göra för att lära mig ta hänsyn till andras åsikter? Jag vill ju inte vara en tyrann.

• Svar på tråden Jag vill bestämma allt
  • traveler
    Anonym (ts) skrev 2013-08-06 13:16:11 följande:
    När jag jobbar i grupp med andra människor har jag problemet att jag vill i princip bestämma allt. Hur kan jag göra för att lära mig ta hänsyn till andras åsikter? Jag vill ju inte vara en tyrann.

Intressant. Hur är det hemma. Besämmer du mest eller din partner?
  • Anonym (ts)
    traveler skrev 2013-08-06 13:18:44 följande:

Intressant. Hur är det hemma. Besämmer du mest eller din partner?
    Det är likadant hemma. Och han låter mig bestämma. Men jag vet att det är fel. Det gör mig till en omogen person. Vi borde bryta detta mönster, men det är inte så lätt.

Kan tillägga att jag är en storasyster i min syskonskara.
  • Toxiclady

Varför vill du bestäma allt? Vad händer om nån annan bestämmer? Mår du dåligt?

• Anonym (ts)
    Toxiclady skrev 2013-08-06 13:30:40 följande:
    Varför vill du bestäma allt? Vad händer om nån annan bestämmer? Mår du dåligt?
    Jag blir irriterad om jag inte får som jag vill.
  • Fanny b
    Anonym (ts) skrev 2013-08-06 13:36:23 följande:
    Jag blir irriterad om jag inte får som jag vill.

Vet du varför du blir irriterad över detta? Om inte är detta något du kan försöka ta reda på. Du kan också fokusera på hur du skulle känna om du var med i en grupp och en person ville bestämma allting, eller om du var ihop med någon som ville bestämma allt.
  • Anonym (ts)
    Fanny b skrev 2013-08-06 13:38:37 följande:

Vet du varför du blir irriterad över detta? Om inte är detta något du kan försöka ta reda på. Du kan också fokusera på hur du skulle känna om du var med i en grupp och en person ville bestämma allting, eller om du var ihop med någon som ville bestämma allt.
    Jag tror att jag har svårt att sätta mig in i andras situation.
  • Anonym (ingen empati)
    Anonym (ts) skrev 2013-08-06 13:41:01 följande:
    Empatilös med andra ord.
  • Fanny b
    Anonym (ts) skrev 2013-08-06 13:41:01 följande:

Ännu en sak du kan fokusera på att försöka göra. Hur viktigt är det för dig att vara omtyckt av andra? T ex du är med i en grupp där du bestämmer allt. Vid nästa tillfälle där du ska arbeta i grupp vill inte dessa personer att du ska vara med i denna grupp och utesluter dig. Eller om din sambo säger; Nu har jag fått nog och lämnar dig för att du alltid ska bestämma?
  • Anonym (nja)
    Anonym (ingen empati) skrev 2013-08-06 13:42:17 följande:
    Empatilös med andra ord.

Jag skulle snarare tro tvångsmässig. Får du ångest om någon annan bestämmer?
  • Anonym (ts)
    Anonym (nja) skrev 2013-08-06 13:47:02 följande:

Jag skulle snarare tro tvångsmässig. Får du ångest om någon annan bestämmer?
    Nej, jag tror faktiskt att jag saknar inlevelseförmåga.
  • Anonym (Lika)

Jag är likadan, ts. Skillnaden är att jag kan sätta mig in i de andras situation. Men det hjälper inte, jag måste fortfarande bestämma. Och som moset på grädden är jag väldigt manipulativ.... Däremot är det aldrig ett problem att folk inte vill vara i min grupp eller umgås med mig.

• Anonym (idiot!)
    Anonym (ingen empati) skrev 2013-08-06 13:42:17 följande:
    Empatilös med andra ord.
    trevlig kommentar. Not!
    haft en dålig dag? som du tar ut här på fl??  
  • Fanny b
    Anonym (Lika) skrev 2013-08-06 13:57:26 följande:
    Jag är likadan, ts. Skillnaden är att jag kan sätta mig in i de andras situation. Men det hjälper inte, jag måste fortfarande bestämma. Och som moset på grädden är jag väldigt manipulativ.... Däremot är det aldrig ett problem att folk inte vill vara i min grupp eller umgås med mig.

Nu vet jag ju inte hur du är annars men min erfarenhet är att personer som vill bestämma och manipulera kan lyckas med detta under förutsättning att de är trevliga överlag och är duktiga av att läsa av olika situationer. Om de sedan har en inlevelseförmåga kan de låtsas vara sympatiska och därmed lura sina vänner att tro att de är just det. Och när de sedan beter sig på ett konstigt sätt, slår kompisen ifrån detta, för ingen är ju perfekt och man ska ju tåla lite konstiga kommentarer.  I en långvarig vänskap kan det också vara svårt att se ett mönster då en sådan här kompis kan både vara "ond" och god".
  • traveler
    Anonym (ts) skrev 2013-08-06 13:16:11 följande:
    Ta en dag i taget.

Tänk såhär nu jävlar, den här dan ska jag bara "flyta med" och låta någon annan dra i spakarna.

Bara för en dag. Se hur det känns. Pröva både på jobbet och hemma
  • Anonym (sån är jag)
    Fanny b skrev 2013-08-06 14:27:39 följande:

Nu vet jag ju inte hur du är annars men min erfarenhet är att personer som vill bestämma och manipulera kan lyckas med detta under förutsättning att de är trevliga överlag och är duktiga av att läsa av olika situationer. Om de sedan har en inlevelseförmåga kan de låtsas vara sympatiska och därmed lura sina vänner att tro att de är just det. Och när de sedan beter sig på ett konstigt sätt, slår kompisen ifrån detta, för ingen är ju perfekt och man ska ju tåla lite konstiga kommentarer.  I en långvarig vänskap kan det också vara svårt att se ett mönster då en sådan här kompis kan både vara "ond" och god".

Jag är sån som ovan. Dock är jag medveten om det och jobbar medvetet med det. De ggr jag numer manipulerar är när jag är helt övertygad om att det är till det bästa för personen.
  • Fanny b
    Anonym (sån är jag) skrev 2013-08-07 15:17:58 följande:

Jag är sån som ovan. Dock är jag medveten om det och jobbar medvetet med det. De ggr jag numer manipulerar är när jag är helt övertygad om att det är till det bästa för personen.

Jag tycker det är bra att du är medveten om detta och tänker på detta när du umgås med vänner.
  • Anonym (effektiv?)

Är det helt enkelt så att du är fokuserad på uppgiften och vill ha det gjort snabbt& effektivt så du sedan kan ägna din energi åt annat?

Jag kan vara sådan, jag vill inte bestämma per definition, men är folk tröga, tänker långsamt, jobbar långsamt så blir jag frustrerad och arg och tar på mig nån slags arbetsledarroll för att det ska gå fortare. Eller rättare sagt, jag är både arbetsledaren och arbetaren medan andra står på sidan på och verkar ointesserade av att delta fullt ut. De få gånger någon velat delta fullt ut har det varit väldigt givande och roligt att arbeta i grupp.

Uppgiften kommer inte bli gjort ifall man står och stampar på samma ställe i all evighet utan att beslut tas, utan att nån struktur för projektet dras upp, utan att folk samlar sig lite och fokuserar på uppgiften. Står inte ut att såsa på och stöta & blöta samma sak om och om igen bara för att folk är dåliga på att ta tag i saken (utan väntar på att någon annan ska ta tag i saken). Värst är det med velpottorna som vägrar ta beslut och som vägrar säga sin åsikt trots att man uttryckligen ber om den, man vill ju inte köra över någon, man kan även säga "den här gången bestämmer du!" men personen kan ändå inte fatta ett beslut. Det är inte lätt att föra en diskussion med någon som är undfallande och vägrar säga sin åsikt! Har man väntat i dagar och veckor på att velpottan ska fatta ett beslut, så man slipper känna sig för dominant, och det enda personen ifråga kan prestera efter så lång väntetid är ett "men vad tycker du då...?" eller "jag vet inte..." alternativt "bestäm du...". Man ska absolut kunna brain-storma och komma med invändningar och peka på olika förväxlingsfaktorer men när ett arbete i grupp aldrig går framåt trots att dead-line närmar sig så blir jag galen och gör arbetet ensam bara för att det ska bli gjort (misstänker att en del drar ut på tiden bara för att de faktiskt vill att jag ska göra allting ensam, då slipper de anstränga sig samtidigt som arbetet blir bra).

Hatar man att städa tex? varför dra ut på det då och ägna hela dagen åt det, en liten sak åt gången och lida hela tiden när man istället kan plöja runt och få städningen gjord inom en timme och sedan ägna sig åt roligare saker istället för att våndas över städningen absolut hela dagen?

Anledningen till att jag kan bli för dominant och bestämmande i grupp är just att många människor inte vill ta beslut utan helst överlåter det till andra samtidigt som många är lata av naturen. Kan det vara på liknande sätt för dig TS?

• Anonym (s)
    Anonym (ts) skrev 2013-08-06 13:28:15 följande:
    Det är likadant hemma. Och han låter mig bestämma. Men jag vet att det är fel. Det gör mig till en omogen person. Vi borde bryta detta mönster, men det är inte så lätt.

Kan tillägga att jag är en storasyster i min syskonskara.

Intressant med plats i syskonskaran. Hur många syskon har du? Är de pojkar och hur många år är det mellan er?
Svar på tråden Jag vill bestämma allt