• Anonym (Sambo)

Hur funkar det med sjukpenning för nån som är timvikarie?

Min sambo mår väldigt dåligt och ska bli sjukskriven men vi har ingen aning om hur det funkar med hans sjukpenning. Han har varit timvikarie på sitt nuvarande jobb i ungefär 2 år och har tjänat väldigt olika varje månad. Hur funkar det då med sjukpenning? Får han det över huvud taget? Och hur räknar de ut hur mycket han ska ha?

• Svar på tråden Hur funkar det med sjukpenning för nån som är timvikarie?
  • Anonym (Schm)

Går han på schema? Eller blir han inringd från pass till pass? Vad sade arbetsgivaren/lönekontoret då ni frågade dem?

• Angelica8912

Är de inte så att de kollar hans årsinkomst från förra året, och splittar de och räknar ut en månadslön.

• Anonym (Sambo)
    Anonym (Schm) skrev 2013-08-06 14:35:25 följande:
    Går han på schema? Eller blir han inringd från pass till pass? Vad sade arbetsgivaren/lönekontoret då ni frågade dem?
    Jag kan inget om sånt här, har aldrig jobbat och pluggar. Han har ingen koll alls så han har inte frågat nån och vet ingenting om nåt. Han har inget fast schema utan blir inringd.
  • ChAlAn

Vad är det för kollektivavtal som gäller?

Är det sjukersättning från arbetsgivaren ni undrar över eller från försäkringskassan?

Om han han är schemalagd så bör han ha rätt till sjukersättning för de timmar han skulle ha arbetat de första 14 dagarna (minus första dagen som är karens) från arbetsgivaren. Så länge kollektivavtalet inte säger annat förstås.

Annars får han ersättning från försäkringskassan som baseras på hans SGI.  

• missan75

Jag tror det bästa är att ringa FK.

• Anonym (Sambo)
    ChAlAn skrev 2013-08-06 15:52:17 följande:
    Vad är det för kollektivavtal som gäller?

Är det sjukersättning från arbetsgivaren ni undrar över eller från försäkringskassan?

Om han han är schemalagd så bör han ha rätt till sjukersättning för de timmar han skulle ha arbetat de första 14 dagarna (minus första dagen som är karens) från arbetsgivaren. Så länge kollektivavtalet inte säger annat förstås.

Annars får han ersättning från försäkringskassan som baseras på hans SGI.  
    Ja, vi vet ju inte hur mycket han skulle jobbat eftersom de ringer in honom från dag till dag. Men vi får väl ringa FK och fråga. Jag vet inte vad kollektivavtal är för något.
  • Anonym (sgi)

Man räknar ut vad han får i förlorad arbetsinkomst. Är man timanställd så kan det behövas speciell uträkning av sjukpenninggrundande inkomsten. FInns ju "Fråga experten" här på FL också, där man kan fråga FK om sånt här. 

Svar på tråden Hur funkar det med sjukpenning för nån som är timvikarie?