• Anonym (eid inshalla)

Hur firar jag eid "rätt"?

Jag ska fira eid med min frus familj för första gången i år inshallah! Vi bor utomlands och åker hem för att fira med hennes familj, hon är redan hos dem. Varken jag eller min fru är helt praktiserande men fastar. Hennes familj är praktiserande i blandad utsträckning. Nu undrar jag om ni mina bröder & systrar kan hjälpa mig med vett och etikett kring vår stora högtid t ex. vilka ger man presenter till, kan man ge pengar och ska jag tänka på något speciellt? Om det inte framgår så är jag konvertit

• Svar på tråden Hur firar jag eid "rätt"?
  • ytrewq

Spännande tråd, går det bra om jag "tjuvföljer" den? Glad

• Anonym (eid inshalla)

Häng på bara!

• Fatheya

Jag är sjäv konvertit och har faktiskt aldrig firat eid. Men jag vet att i min avlidne makes familj så köpte alla nya kläder, ingen annan än personen som skulle bära dem fick se dem innan eid. Presenter köpte de bara till småbarnen.

InshaAllah kan någon annan hjälpa dig bättre.

• Anonym (e)

Jag kan inte svara på din fråga men jag hoppas det är okej att jag frågar vad Eid är/går ut på. Jag är inte så insatt i islamska högtider men vill gärna lära mig mer

• lovea01

Jättekul att höra att du är konvertit och att ni fastar :) Är själv konvertit och när vi firar Eid med min mans familj så brukar vi sitta och äta god mat, ge presenter brukar vi inte men ibland ges presenter bland vuxna. Men vi har aldrig gjort det men brukar få nåt som ex nåt klädesplagg eller håraccessoar och liknande. Tror det mest är bland kvinnorna. Annars ges alltid antingen pengar eller godispåsar till barnen. Sen köper vi alltid nya kläder till oss vuxna och barnen som ingen får se förrän på Eid. Då alla bär fina kläder och är uppklädda. Men en sak vi alltid gör som jag ger som tips är att pussa alla på kinden och säg Eid mubarak när du hälsar :)

• lovea01
    LillaJag06 skrev 2013-08-06 15:51:22 följande:
    Får jag fråga vad eid är för något?

Eid är islamisk jul.
  • LillaJag06
    lovea01 skrev 2013-08-06 16:08:14 följande:
    Eid är islamisk jul.
    Tack snälla för ditt svar.
  • Anonym (e)
    lovea01 skrev 2013-08-06 16:08:14 följande:

Eid är islamisk jul.
    Firande av Jesus födelse alltså? Eller den mer ursprungliga anledningen till att fira jul; fira att ljuset återkommer?
  • Anonym (eid)

Eid betyder helg på arabiska.I islam finns bara 2  helger-Eid .Firandet  av att Ramadan är slut  och  Eid-offerhögtiden,då man brukar slakta  tex lamm och skänka till de fattiga.

• Anonym (eid inshalla)

Tack för snabba svar! Kör nog på att köpa med någon tårta/bakelser och godsaker. Blir pengar till barnen, hur mycket brukar ni ge lika till alla eller beroende på ålder? Tack för vägledning!

• lovea01
    Anonym (eid inshalla) skrev 2013-08-06 19:15:59 följande:
    Tack för snabba svar! Kör nog på att köpa med någon tårta/bakelser och godsaker. Blir pengar till barnen, hur mycket brukar ni ge lika till alla eller beroende på ålder? Tack för vägledning!

Det låter jättebra och kommer nog att uppskattas:) Baklava är ju väldigt populärt. Vi brukar ge 100 kr till dom stora barnen och 40-60 kr till dom mindre barnen. Ibland 20 kr. Men det är olika.
  • lovea01
    LillaJag06 skrev 2013-08-06 16:39:02 följande:
    Tack snälla för ditt svar.

:)
Svar på tråden Hur firar jag eid "rätt"?