• Isis

Kan det vara laktosintolerans?

Dottern (snart 3 år) är nu på andra veckan då vi utesluter laktos för att se om det är det som varit orsaken till hennes lösa/ibland hårda mage. Redan första veckan fick hon en mycket större aptit. Det har fortsatt och hon äter mer än någonsin! Hon har varit liten i aptiten tidigare, det har också oroat mig.

Kan hennes ökade aptit vara ett tecken på att hon är laktosintolerant? Hon är fortfarande lös i magen, men bajsar inte varje dag som innan. Nu går det 2-3 dagar emellan.

• Svar på tråden Kan det vara laktosintolerans?
  • Jenita659

Med så små barn blir de oftast bättre om laktos utesluts men oftaste det mjölkproteinallergi det rör sig om och då måste all mjölk uteslutas. Har själv 2 barn med mjölkprotein allergi där jag först misstänkte laktos pga att jag själv är laktosintolerant. Men de är och verket förbli mjölkprotein allergiker, blir diarré så fort de fått minsta spår av mjölk i sig. Har nu läkarkontakt ang detta?

• Dr Mupp

Är hon under tre så är det med största sannolikhet inte laktosintolerans. Mina barn har börjat visa symtom vid 3,5 års ålder och det är extremt ovanligt (ja mina barn är gentestade och är genetiskt intoleranta), de flesta visar inte symtom förrän i skolåldern. 

Mer troligt är mjölkallergi. Många mjölkallergiker blir bättre på laktosfritt eftersom man vid laktosfritt automatiskt drar ner på mjölken också. Man byter ut smöret mot mjölkfritt margarin osv. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Isis

Nu har vi testat två veckor och ingen större förändring, förutom aptiten då. Den är förresten fortfarande stor fast hon ätit som vanligt i en vecka, så det kan inte vara problemet.

Så, någonting annat är det. Mjölkallergi, är det samma som mjölkproteinallergi? Vilka symptom ger det? tycker mig ha läst att det är vanligt med mjölkproteinallergi hos barn med ADHD (finns stark misstanke om ADHD hos henne)... Tråkigt bara att få vänta till jul innan man kan börja testa utesluta igen eftersom fsk kräver läkarintyg... Obestämd

• Dr Mupp
    Isis skrev 2013-08-18 08:54:20 följande:
    Nu har vi testat två veckor och ingen större förändring, förutom aptiten då. Den är förresten fortfarande stor fast hon ätit som vanligt i en vecka, så det kan inte vara problemet.

Så, någonting annat är det. Mjölkallergi, är det samma som mjölkproteinallergi? Vilka symptom ger det? tycker mig ha läst att det är vanligt med mjölkproteinallergi hos barn med ADHD (finns stark misstanke om ADHD hos henne)... Tråkigt bara att få vänta till jul innan man kan börja testa utesluta igen eftersom fsk kräver läkarintyg... Obestämd
    Ja mjölkallergi och mjölkproteinallergi är samma sak. Symtomen kan variera kraftigt. Eksem, magknip, diaree, förstoppning, dålig aptit, dålig sömn osv är vanliha barnet kan ha ett eller flera symtom. Hon min son var det förstoppning. Han bajsade var 14:e dag som helammad
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Isis
    Jenita659 skrev 2013-08-27 16:07:41 följande:
    Kanske beställa läkartid om ni misstänker det?
    Har jag såklart gjort.
  • skogsvitter

Förskolorna brukar inte kräva läkarintyg när det bara handlar om en kort utredning?? Har jag aldrig varit med om och vi har utrett vår dotter i omgångar i flera år. Men även om så vore, varför vänta till jul med att få intyg? Ordna det redan imorgon! Jag tycker att ni omgående ska testa att utesluta all mjölk (inte bara laktosen) eftersom det låter högst troligt som mjölkproteinallergi. Själv förstår jag öht inte ens varför ni skulle testa att utesluta bara laktos, barn är inte laktosintoleranta när de är så här små. Helt onödigt av förskolorna att ge laktosfritt till alla som påstår sig vara laktosintoleranta, om de nu är så kinkiga på läkarintyg kanske du ska delge dem länken som ovan länkade till från läkartidningen så att de själva får läsa vad som är viktigt att vara noga med när det gäller specialkost på förskolan?

• Isis
    skogsvitter skrev 2013-08-27 20:18:51 följande:
    Förskolorna brukar inte kräva läkarintyg när det bara handlar om en kort utredning?? Har jag aldrig varit med om och vi har utrett vår dotter i omgångar i flera år. Men även om så vore, varför vänta till jul med att få intyg? Ordna det redan imorgon! Jag tycker att ni omgående ska testa att utesluta all mjölk (inte bara laktosen) eftersom det låter högst troligt som mjölkproteinallergi. Själv förstår jag öht inte ens varför ni skulle testa att utesluta bara laktos, barn är inte laktosintoleranta när de är så här små. Helt onödigt av förskolorna att ge laktosfritt till alla som påstår sig vara laktosintoleranta, om de nu är så kinkiga på läkarintyg kanske du ska delge dem länken som ovan länkade till från läkartidningen så att de själva får läsa vad som är viktigt att vara noga med när det gäller specialkost på förskolan?
    Jasså? Underligt nog gör de det på vår fsk. Vilket jag inte tycker är riktigt klok, i så fall kan det ju i värsta fall ta år innan man hunnit hitta boven i dramat. Läkaren vill inte skriva intyg då ingen intolerans har bevisats. :/ Och laktosen uteslöts pga läkarens rekommendation. ska i vilket fall ta upp detta på 3-årskontrollen som är snart, kanske får jag bättre gehör där.
  • skogsvitter
    Isis skrev 2013-08-27 20:49:08 följande:
    Jasså? Underligt nog gör de det på vår fsk. Vilket jag inte tycker är riktigt klok, i så fall kan det ju i värsta fall ta år innan man hunnit hitta boven i dramat. Läkaren vill inte skriva intyg då ingen intolerans har bevisats. :/ Och laktosen uteslöts pga läkarens rekommendation. ska i vilket fall ta upp detta på 3-årskontrollen som är snart, kanske får jag bättre gehör där.
    Nej men intolerans och allergi är ju två olika saker... jag hänger inte med på vad du menar? Ring imorgon och säg att du omgående vill utreda mjölkproteinallergi, men att du behöver intyg till förskolan. Alternativt är ju att du seriöst behöver byta läkare, för den du pratat med verkar ju inte klok om läkaren själv rekommenderade att utesluta laktos men inte mjölk...
Svar på tråden Kan det vara laktosintolerans?