• sonjase1

Bo i sollentuna?

Jag och sambon har börjat söka efter lite större lägenhet gärna lite utanför stockholm centrum.
    La märke till att det finns hemskt mycket lägenheter  till försäljning i Sollentuna, bla rotebro och edsberg.

Finns det någon orsak till att många väljer att sälja sina bostadsrätter där eller är det ett bra område? 

• Svar på tråden Bo i sollentuna?
  • sonjase1

Okej :) Jag reagerade bara på att det fanns väldigt mycket till salu där, om man jämför med många andra ställen så finns det någon orsak till att många säljer så skulle det vara roligt att veta vad det är :)

• Aniiee

Det pågår lite av generationsskifte i rotebro, det är nog därför det är mycket  till salu. Jag skulle gärna bosätta mig i rotan, dock inte i edsberg. Rotebro och Norrviken....

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • sonjase1

vad jag har förstått av allt jag läst så är rotebro, edsberg och norrviken dom lite bättre områdena.

• Aniiee
    any19877 skrev 2013-08-06 19:55:22 följande:
    Varför inte edsberg aniiee?
    Jag vet faktiskt inte riktigt. Jag klickar inte med Edsberg... Svårt att förklara. Ungefär som att jag inte klickar med romcoms eller med kaviar,,,,,
  • jaghopparhögt
    Aniiee skrev 2013-08-06 20:06:41 följande:
    Jag vet faktiskt inte riktigt. Jag klickar inte med Edsberg... Svårt att förklara. Ungefär som att jag inte klickar med romcoms eller med kaviar,,,,,
    Är det för mycket invandrare?
  • Aniiee
    jaghopparhögt skrev 2013-08-06 20:09:00 följande:
    Inte vad jag vet. Varför frågar du det?
  • jaghopparhögt
    Aniiee skrev 2013-08-06 20:31:39 följande:
    Inte vad jag vet. Varför frågar du det?
    Det brukar vara det som gör att man undviker vissa områden fast man vill inte säga det rakt ut för det är lite plumpt :)
  • Aniiee
    jaghopparhögt skrev 2013-08-06 20:34:59 följande:
    Det brukar vara det som gör att man undviker vissa områden fast man vill inte säga det rakt ut för det är lite plumpt :)
    Det är ingenting jag reflekterat över när det gäller Edsberg. Eller Flempan eller Vårby heller för den delen....
  • MrC
    sonjase1 skrev 2013-08-06 19:14:50 följande:
    Jag och sambon har börjat söka efter lite större lägenhet gärna lite utanför stockholm centrum.
    La märke till att det finns hemskt mycket lägenheter  till försäljning i Sollentuna, bla rotebro och edsberg.

Finns det någon orsak till att många väljer att sälja sina bostadsrätter där eller är det ett bra område? 
    För att Sollentunahem har ombildat en massa hyresrätter till bostadsrätter de senaste 5 åren.
    sonjase1 skrev 2013-08-06 19:28:21 följande:
    Okej :) Jag reagerade bara på att det fanns väldigt mycket till salu där, om man jämför med många andra ställen så finns det någon orsak till att många säljer så skulle det vara roligt att veta vad det är :)
    I Rotebro ligger jästfabriken, det kan verkligen stinka där vissa dagar. Man kan fan inte gå ut!!! Bläää.
    Aniiee skrev 2013-08-06 19:39:15 följande:
    Det pågår lite av generationsskifte i rotebro, det är nog därför det är mycket  till salu. Jag skulle gärna bosätta mig i rotan, dock inte i edsberg. Rotebro och Norrviken....
    Hallå! Du skojar va? Om jag skulle rangordna dom fyra skulle det bli:
    1. Edsberg
    2. Norrviken
    3. Rotebro

Om man tittar på slödder så har Rotebro mest slödder av de tre. Edsberg kanske är tvåa. Men Edsbergs närhet till sportfältet slår ALLT.
    sonjase1 skrev 2013-08-06 19:57:31 följande:
    vad jag har förstått av allt jag läst så är rotebro, edsberg och norrviken dom lite bättre områdena.
    Ja, alltså Rotebro är ganska stort. Södra delen är klart sämre än norra.
    any19877 skrev 2013-08-06 20:00:22 följande:
    Vi bor i edsberg nämligen och vi trivs jättebra här;)
    Jag bor i Edsberg också och trivs jättebra.
    Har bott i Rotebro också och trivdes inte alls. Mycket mer bus i centrum än i Edsberg. Mer trafik med alla bussar. Den där jävla jästfabriken får alla att spy.
    jaghopparhögt skrev 2013-08-06 20:09:00 följande:
    I Edsberg? Nej, absolut inte. Och de som bor här är bra människor.
    Däremot finns det ett ungdomsboende på Ribbings väg 91 som kan vara lite stökigt. I samband med kravallerna som var för någon månad sedan brände man bl a en bil där utanför. Jag har dock ALDRIG sett något och känner mig tryck här.
    Aniiee skrev 2013-08-06 20:51:48 följande:
    Det är ingenting jag reflekterat över när det gäller Edsberg. Eller Flempan eller Vårby heller för den delen....
    Av en slump har jag bott i Flempan (Visättra), Vårby, Rotebro och Edsberg.
    Flempan och Vårby är klart sämre än Rotebro också.

Vårby är ett riktigt skithål.
    Flempan är inte bra. Mycket skit där också.
    Om jag skulle välja mellan Flempan, Vårby och Rotebro så väljer jag Rotebro, även om jästfabriken ligger där.

-Nej, jag tänker inte raka mig bara för att du vill hångla. Skägget stannar!
  • sonjase1
    MrC skrev 2013-08-06 21:31:57 följande:
    För att Sollentunahem har ombildat en massa hyresrätter till bostadsrätter de senaste 5 åren.
    I Rotebro ligger jästfabriken, det kan verkligen stinka där vissa dagar. Man kan fan inte gå ut!!! Bläää.
    Hallå! Du skojar va? Om jag skulle rangordna dom fyra skulle det bli:
    1. Edsberg
    2. Norrviken
    3. Rotebro

Om man tittar på slödder så har Rotebro mest slödder av de tre. Edsberg kanske är tvåa. Men Edsbergs närhet till sportfältet slår ALLT.
    Ja, alltså Rotebro är ganska stort. Södra delen är klart sämre än norra.
    Jag bor i Edsberg också och trivs jättebra.
    Har bott i Rotebro också och trivdes inte alls. Mycket mer bus i centrum än i Edsberg. Mer trafik med alla bussar. Den där jävla jästfabriken får alla att spy.
    I Edsberg? Nej, absolut inte. Och de som bor här är bra människor.
    Däremot finns det ett ungdomsboende på Ribbings väg 91 som kan vara lite stökigt. I samband med kravallerna som var för någon månad sedan brände man bl a en bil där utanför. Jag har dock ALDRIG sett något och känner mig tryck här.
    Av en slump har jag bott i Flempan (Visättra), Vårby, Rotebro och Edsberg.
    Flempan och Vårby är klart sämre än Rotebro också.

Vårby är ett riktigt skithål.
    Flempan är inte bra. Mycket skit där också.
    Om jag skulle välja mellan Flempan, Vårby och Rotebro så väljer jag Rotebro, även om jästfabriken ligger där.

låter som du vet vad du pratar om, kanske blir att kika närmare på lägenheterna som kommer upp då. Var "rädd" att det skulle vara något värre som gör att många säljer, Jobbigt att få reda på/märka av tråkigheter först efter att man köpt en lägenhet.
  • MrC
    sonjase1 skrev 2013-08-06 21:37:21 följande:
    låter som du vet vad du pratar om, kanske blir att kika närmare på lägenheterna som kommer upp då. Var "rädd" att det skulle vara något värre som gör att många säljer, Jobbigt att få reda på/märka av tråkigheter först efter att man köpt en lägenhet.
    Inga större problem som jag hört om iaf....
  • Nicki2011

När jag var nyinflyttad till Sollentuna Kommun, blev jag mer tipsad/avrådd för vissa vägar/adresser, än om områden! Det du ska tänka på är hur områderna funkar med bussar och dyl!

Jag stormtrivs i Rotebro, mend et finns absolut områden i Rotebro jag skulle undvika! Pendeltåget går ända fram! Inga bussar du måste ta!
    Jästfabriken känner jag knappt av mer än 1 ggn/månad! Inte mer!
    Om ni är ute efter att KÖPA radhus eller kedjehus behöver ni inte oroa er om "dåligt område".

Edsberg har måga hemska höghus, som jag aldrig skulle bosätta mig i! Främst då hyresbostäder!
    Edsberg har dock en mycket finare miljö och natur! 
    Det finns olika delar när det gäller prisklasser! Edberg vs Edsviken!
    Till Edsberg måste du ta dig med buss från Sollentuna centrum!

Sollentuna är i stort en fin kommun, då du bor långt ifrån storstadsstressen, men ändå endast drygt 20 minuters pendel in till stan! Glad 

• Omogen citron

Rotebro är väldigt nergånget, där skulle jag inte vilja bo. Jag har en kompis som bor där.

Sollentuna är däremot väldigt fint. Centrumet är helt underbart, dit åker jag ofta. De har väldigt bra vård där också om du eller dina barn skulle behöva det.

Edsberg vet jag inget om.

• MrC
    Nicki2011 skrev 2013-08-06 21:58:43 följande:

När jag var nyinflyttad till Sollentuna Kommun, blev jag mer tipsad/avrådd för vissa vägar/adresser, än om områden! Det du ska tänka på är hur områderna funkar med bussar och dyl!

Jag stormtrivs i Rotebro, mend et finns absolut områden i Rotebro jag skulle undvika! Pendeltåget går ända fram! Inga bussar du måste ta!
    Jästfabriken känner jag knappt av mer än 1 ggn/månad! Inte mer!
    Om ni är ute efter att KÖPA radhus eller kedjehus behöver ni inte oroa er om "dåligt område".

Edsberg har måga hemska höghus, som jag aldrig skulle bosätta mig i! Främst då hyresbostäder!
    Edsberg har dock en mycket finare miljö och natur! 
    Det finns olika delar när det gäller prisklasser! Edberg vs Edsviken!
    Till Edsberg måste du ta dig med buss från Sollentuna centrum!

Sollentuna är i stort en fin kommun, då du bor långt ifrån storstadsstressen, men ändå endast drygt 20 minuters pendel in till stan! Glad 

Att man måste åka buss till Edsberg, om man inte har bil, är en liten nackdel.
    Dock så är Edsberg litet och man behöver inte gå speciellt långt från någon busshållplats var än man bor i Edsberg. Rotebro är mer utspritt och bor man i utkanten är det inte kul att gå på kvällen/natten, speciellt som det är lite "slöddrigare" område.
    Om du nu ska mäta avståndet från Edsberg och Rotebro till Sollentuna C i SL-minuter tar det 8 min med pendeltåget och 12 min med bussen, känns inte som att avståndet i SL-minuter är speciellt avgörande då.

Ska du cykla eller ta bilen går det snabbare än från Rotebro. Dessutom, vem litar på SL's pendeltåg nuförtiden?
    Omogen citron skrev 2013-08-06 22:43:33 följande:
    Rotebro är väldigt nergånget, där skulle jag inte vilja bo. Jag har en kompis som bor där.

Sollentuna är däremot väldigt fint. Centrumet är helt underbart, dit åker jag ofta. De har väldigt bra vård där också om du eller dina barn skulle behöva det.

Edsberg vet jag inget om.
    Problemet med Centrum är väl att där finns bara nybyggda hus och det är svindyrt.
    Köpcentrumet är bra.
    Jag hatar ICA-butiken i Sollentuna Centrum. Dyrt och väldigt dålig bemanning i kassorna.

(mer reklam för Edsberg) Här finns typ 4-5 dagis inom 200 meter och alla skolor. Kommunens nattis ligger här också. Naturreservatet, skidbacken, campingen med Rösjöbadet, gångavstånd till simhallen.

Andra bra saker med Sollentuna är närheten till Arlanda, Solna och nya Mall of Scandinavia, närheten till Kista, kommun med låg skatt (ett tecken på mindre "slödder" i kommunen).
  • Omogen citron

[quote=70697305][quote-nick]MrC skrev 2013-08-07 02:47:44 följande:[/quote-nick]Att man måste åka buss till Edsberg, om man inte har bil, är en liten nackdel.Dock så är Edsberg litet och man behöver inte gå speciellt långt från någon busshållplats var än man bor i Edsberg. Rotebro är mer utspritt och bor man i utkanten är det inte kul att gå på kvällen/natten, speciellt som det är lite "slöddrigare" område.Om du nu ska mäta avståndet från Edsberg och Rotebro till Sollentuna C i SL-minuter tar det 8 min med pendeltåget och 12 min med bussen, känns inte som att avståndet i SL-minuter är speciellt avgörande då.Ska du cykla eller ta bilen går det snabbare än från Rotebro. Dessutom, vem litar på SL's pendeltåg nuförtiden? Problemet med Centrum är väl att där finns bara nybyggda hus och det är svindyrt.Köpcentrumet är bra.Jag hatar ICA-butiken i Sollentuna Centrum. Dyrt och väldigt dålig bemanning i kassorna.(mer reklam för Edsberg) Här finns typ 4-5 dagis inom 200 meter och alla skolor. Kommunens nattis ligger här också. Naturreservatet, skidbacken, campingen med Rösjöbadet, gångavstånd till simhallen.Andra bra saker med Sollentuna är närheten till Arlanda, Solna och nya Mall of Scandinavia, närheten till Kista, kommun med låg skatt (ett tecken på mindre "slödder" i kommunen). [/quot]

Man måste ju inte bo bredvid centrum, man kan bo 1-2 kilometer därifrån. Det är lagom gångavstånd.

• MrC
    Omogen citron skrev 2013-08-07 03:14:59 följande:
    Man måste ju inte bo bredvid centrum, man kan bo 1-2 kilometer därifrån. Det är lagom gångavstånd.
    Då är du ju i Häggvik. Glad
Svar på tråden Bo i sollentuna?